دانلود و خرید کتاب سیاست، فلسفه و جامعه دلنیا اله‌ویسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب سیاست، فلسفه و جامعه

کتاب سیاست، فلسفه و جامعه نوشته دلنیا اله‌ویسی با محمد مادح شریعتی است. این کتاب سعی دارد به پرسش‌هایی در زمینه سیاست و فلسفه و جامعه‌شناسی پاسخ دهد.

درباره کتاب سیاست، فلسفه و جامعه

این کتاب در مورد مفاهیم سیاست، جامعه، فلسفه، دولت، حکومت، دموکراسی، پارلمان، رسانه و موضوعاتی از این دست کتاب‌ها و متون فراوانی نوشته شده است و این مفاهیم کاربردی در این کتاب نیز آمده‌است. با این حال کتاب حاضر قصد تکرار گفته‌های کتاب‌های دیگر را ندارد؛ بلکه از نگاهی دیگر این مفاهیم را مورد بررسی قرار می‌دهد و در جای لازم تحلیل نویسندگان ذیل این مفاهیم افزوده شده است. 

خواندن کتاب سیاست، فلسفه و جامعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم انسانی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب سیاست، فلسفه و جامعه

درک امروزی از فلسفهٔ سیاسی راه بدین مسیر می‌گشاید که برای رضایت و خشنودی پایدار میان انسان‌ها برای حل نزاع‌های مورد انتظار روشی مقتضی است. در این راستا حکومت و وظایف و عملکردش تعین می‌یابد. نهادینه‌سازی شایستگی‌ها و توانایی‌ها روشی برای حل اختلاف را ممکن می‌سازد و مجال می‌دهد که اجتماع به کمک قوانین و اعمال فشار بنیاد نهاده شود. در راستای حل کشمکش و نزاع میان افراد این چشم‌انداز هنجاری تبلور می‌یابد که چگونه تقسیمی عادلانه از موهبت‌ها به‌واسطهٔ نهادهای سیاسی مسئول می‌بایست توسعه یابد؟ همچنین دربارهٔ عدالت در معنای وسیع‌تر این پرسش مطرح می‌شود که کدام قیدوشرط مانع هدایت یک زندگی عادلانه می‌شوند؟

اگر کسی بخواهد تا حدی منسجم اما با این همه تفسیر دم دستی مفاهیم فلسفه و فلسفهٔ سیاسی را عهده‌دار شود، در وهلهٔ اول می‌تواند از این عقیده دست بردارد که فلسفه در کلیت خویش بر این دلالت دارد که خود را با یافتن دلیل چیزها مشغول می‌دارد. در میان فلاسفهٔ کلاسیکی همواره سعی بر این بود که به کنه چیزها دست یابند، ذات چیزها را بشناسند و دلایل تردیدناپذیر و نهایی برای ذات هر چیز ارائه دهند. خاستگاه چنین رویکردی در این امر واقع بود که جهان و جملگی موجودات در آن به مثابهٔ چیزی در ارتباط با هم لحاظ می‌شد.

در هر حال پروژهٔ فلسفی از آغاز در نشانهٔ یک ناسازگاری عمیق واقع شده و چیزی است که اعتبار آن در گرو یافت دلایل نهایی است. با این همه تمامی فلاسفه خود را وقف جستجو دربارهٔ دلیل نهایی نکرده‌اند. همچنین در فلسفهٔ سیاسی به عنوان شاخهٔ مهم مسئولیت فلسفی و اجتماعی می‌توان با این اثرِ ترتب بر دلایل نهایی مواجه شد اما درست همزمان بر مبنای اصول و در حقیقت به موجب حوزه‌های سیاسی می‌توان به طرزی غیرقابل عبور شاهد نزاع آشکار دربارهٔ بینش صحیح جهان سیاست شد. فلسفهٔ سیاسی به آشکارسازی روابط و پیوندها میان سه حوزهٔ اخلاق، اقتصاد و سیاست می‌پردازد.

نظرات کاربران

وحید
۱۳۹۹/۰۹/۱۰

جالب و مفید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
قدرت و اقتدار ممکن است یکسان پنداشته شوند اما آن‌ها ضرورتاً یکسان نیستند. قدرت، توانایی راه خود را رفتن است، و اقتدار همان توانایی است اما بدون استفاده از اعمال تهدید و دستور، بلکه با استفاده از فضیلتِ توافق عموم که به شما حق انجام چنین کاری را بدهد. به‌عبارتی دیگر حق مشروع انجام کاری اقتدار است؛ و توانایی اعمال فرمان‌ها قدرت است.
mehri
اعتراضات، تظاهرات و بستن خیابان‌ها انواعی از رفتارهای سیاسی هستند زیرا که در ارتباط با یک اقتدار صورت می‌پذیرند. خود دولت و یا اقتدارهای دیگری که مسئولیت‌های حکومتی و دولتی مانند حمایت از قانون، آموزش و پرورش، کارهای عمرانی و غیره را بر عهده دارند نمونه‌هایی از این اقتدارها هستند
ALl
هر کنشی که اقتدار و به طور خاص اقتدار دولتی را در نظر داشته باشد رفتار سیاسی است. این اقتدار شامل مراکز مذهبی، مدارس و ارگان‌های ذی‌نفوذ دیگر و به ویژه اقتدار حکومتی می‌باشد.
ALl
یک دولت دموکراتیک غیرمستقیم یا نمایندگی، دولتی است که در آن مردم در تصمیم‌گیری در حد فاصل انتخابات نقش محدودی را در اموری همچون تصویب قانون بازی می‌کنند. حد فاصل بین انتخابات سیاستمداران حکمرانی می‌کنند هرچند نه به‌طور مطلق زیرا آن‌ها محدودیت‌های فراوانی دارند اما نقشی مستقیم‌تر و فعال‌تر از مردم دارند. در دموکراسی‌های غیرمستقیم تمایل جدیدی جهت بهره‌گیری از همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری در مورد موضوعاتی خاص به‌وجود آمده است. در انگلیس در سال ۱۹۹۷ قرار بود که در مورد تغییر سیستم انتخاباتی در ولز و اسکاتلند تصمیم‌گیری شود. حکومت می‌توانست تصمیم نهایی را خودش بگیرد اما در نهایت با یک همه‌پرسی این تصمیم گرفته شد. در آن همه‌پرسی از مردم سؤال پرسیده شد و آن‌ها به تغییر در سیستم انتخاباتی ولز و اسکاتلند رأی مثبت دادند.
ALl
دموکراسی مستقیم که دموکراسی مشارکتی هم نامیده می‌شود، دولتی است که در آن خود مردم در ادارهٔ دولت، در قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری نقش مستقیم‌تری ایفا می‌کنند. کشوری که بیشتر از همه مظهر دموکراسی مستقیم یا مشارکتی است دولت سوئیس در اروپا است
ALl

حجم

۶۵۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۴ صفحه

حجم

۶۵۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان