دانلود و خرید کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل مارک فلوز ترجمه محمدصادق میرزایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل اثر مارک فلوز

کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل

معرفی کتاب سرنخ‌های تکامل: ۵۰ نکتۀ کوتاه اما ضروری برای درک نظریۀ تکامل

«سرنخ‌های تکامل» کتابی با موضوع زیست‌شناسی، نوشته نیکولاس بتی، مارک فلوز و دیگران است. این کتاب شبیه آزمایشگاه تشریح حیات است و ۵۰ موضوع اساسی مرتبط با حیات را تشریح می‌کند، موضوعاتی که فهم‌شان برای فهم سرگذشت چهار میلیارد سالۀ موجودات و فهم فرایند انتخاب طبیعی ضروریست. این اثر تا کنون ۴میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است. تکامل، که حاصل فرایندهای درهم‌تنیدۀ انتخاب طبیعی و انتخاب جنسی است، تنوع گونه‌ها و ارتباط متقابل آن‌ها روی سیارۀ زمین را توضیح می‌دهد. تکامل یک نظریه است به این معنا که فهم ما از آن همراه با پیشرفت تحقیقات علمی تغییر می‌کند. اما جایگاه تکامل فراتر از یک نظریۀ ساده است: تکامل طرز فکری است که اساس علم زیست‌شناسی مدرن و علم تاریخ طبیعی را شکل داده است. از تلاش برای توضیح نحوۀ شکل‌گیری زبان‌های شفاهی بگیرید تا تلاش برای حفاظت از گونه‌ها، همه و همه حول مفهوم تکامل شکل گرفته‌اند. این کتاب نظریه تکامل را از هفت جنبه مختلف بررسی کرده است. در قسمت «سرگذشت نظریۀ تکامل» توضیح می‌دهد نظریۀ مدرن تکامل چگونه شکل گرفت. ابتدا نظریۀ داروین درمورد پیدایش گونه‌ها از طریق انتخاب طبیعی را مرور می کند و بعد به دانش روبه‌رشد ژنتیک می‌پردازد و نقش ژن‌ها را در ایجاد تغییرات در افراد یک گونه و نیز در پایدارسازی فرایند توارث نشان می‌دهد. در قسمت «منشأ پیدایش گونه‌ها» نگاه‌های جدید به مسئلۀ گونه‌زایی و ژنتیک مربوط به آن را شرح می‌دهد. قسمت «انتخاب طبیعی» به نحوۀ عملکرد ژن‌ها در جمعیت‌ها و نیز نحوۀ سازگاری جمعیت‌ها با محیط در واکنش به فشار انتخاب می‌پردازد. قسمت «تاریخ تکامل و انقراض» روی یافته‌های زمین‌شناسی تمرکز می‌کند و نشان می‌دهد این یافته‌ها دربارۀ تاریخ حیات چه می‌گویند. در قسمت «تکامل در عمل» نشان می‌دهد تکامل در واقعیت چگونه عمل می‌کند و مثال‌هایی از دوران معاصر می‌آورد، مانند اینکه چگونه در دوران صنعتی‌شدن اروپا رنگ بعضی از شاپرک‌ها تیره شد یا اینکه تکامل چگونه فداکاری انسان‌ها برای یکدیگر را، که ظاهراً با روند تکامل مغایر است، توضیح می‌دهد. تولیدمثل جنسی به آلل‌ها (نسخه‌های متفاوت یک ژن) امکان می‌دهد بین افراد یک گونه جابجا شوند و درنهایت مرگ است که ژنوتیپ‌ها را غربال می‌کند؛ قسمت «تولیدمثل جنسی و مرگ» توضیح می‌دهد که این دو عامل مهم چگونه در چارچوب تکامل عمل می‌کنند. قسمت آخر، «انسان و تکامل»، به تکامل انسان و آیندۀ آن می‌پردازد و اینکه چگونه ممکن است تکامل از طریق انتخاب طبیعی طی یک فرایند متناقض‌نما به رهایی از انتخاب طبیعی بینجامد. در مطالب این کتاب جذاب، عمیق شوید، لذت ببرید، و دنبال منابع دیگر بروید تا بیشتر یاد بگیرید. حیات منتظر شماست.

نظرات کاربران

arash
۱۳۹۷/۰۸/۱۷

خیلی خوب که کتاب های بیشتر و بیشتری درمورد فرگشت چاپ بشه و در اختیار عموم قرار بگیره تا مردم ما بالاخره با واقعیت آشنا بشوند. هنوز شروع به خوندن نکردم اما با خوندن نمونه، فکر میکنم خیلی واضح و

- بیشتر
Farid
۱۳۹۷/۰۹/۲۲

درسته که کتاب علمیه ولی خب داشتن کشش هم بد نیست! نه ادم رو کنجکاو میکنه برای خوندن ادامه اش(شاید چون مقداری برام تکراریه اینجوریه) نه متن و نثر جذابی داره. کلا هر خصوصیتی که یه کتاب با کشش بالا

- بیشتر
مهران
۱۳۹۸/۱۱/۰۸

بالاخره به مردم اجازه دادند تا با واقعیت ها آشنا بشند...

Luna
۱۳۹۸/۰۸/۱۵

طاقچه‌ی عزیز، لطفا شناسنامه کتابها رو هم داخلشون قرار بدید. اسم اصلی این کتاب الان چیه؟ یا اسپل درست اسم نویسنده ها؟ چرا این کتاب یا نویسنده‌هاشون با هیچ عنوانی و املایی روی گوگل و گودریدز وجود نداره؟ اگه شناسنامه کتابها رو بذارید راحتتر

- بیشتر
A.Jafari
۱۴۰۰/۰۳/۲۷

این کتاب فوق العاده جذاب، باعث بدست آوردن فهم عمیق‌تری از نظریه تکامل میشه و متنش هم خیلی روانه!

HDR
۱۴۰۱/۱۰/۱۹

کتاب خوبیه برای افرادی که اشنایی دارن و می‌خوان بیشتر بدونن عالیه

امیرعلی صبری
۱۳۹۹/۰۹/۱۰

تکامل مبحث مهمی در زیست شناسی در این کتاب شما ۵۰ سرنخ برای پی بردن به اصل تکامل بدست می آورید . این کتاب را به علاقه مندان ژنتیک و تکامل پیشنهاد می کنم.

Havisht
۱۳۹۸/۰۲/۱۴

من طرفدار دانش و دانشمندان هستم، این کتاب نخوانید شبه علم هست، تکامل در زبان فارسی به معنی کمال یافتن هست، فرگشت معادل درست کلمه انگلیسی هست و به معنی کامل شدند و کمال یافتن نیست. اکثر مخاطب ها میگند

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۶)
در ۱۸۶۰ اسقف ساموئل ویلبرفورس (معروف به «سم صابونی») از طرف مقابلش توماس هاکسلی (ملقب به «سگ داروین») به تمسخر پرسید، «شما از طرف مادری به میمون‌ها می‌رسید یا از طرف پدری؟» و هاکسلی جواب داد، «ترجیح می‌دهم نوۀ یک میمون باشم تا مردی که از استعدادها و نفوذش برای تمسخر دیگران استفاده می‌کند.»
arash
گونۀ انسان در حال تکامل است اما نه از طریق انتخاب طبیعی. با زنده‌نگهداشتن کسانی که در گذشته به‌طور طبیعی و به دلیل مسائل ژنتیکی می‌مردند، درواقع ژن آنها را در خزانۀ ژنی حفظ می‌کنیم. آیا در سال ۲۰۵۰ جمعیت زمین به ۹ میلیارد خواهد رسید و تنوع ژنتیکی را به بیشترین حدش در طول تاریخ خواهد رساند؟
BiNam
گفت اگر آفریننده‌ای وجود داشته باشد قطعاً علاقه خاصی به سوسک‌ها دارد چون روی زمین ۴۰۰ هزار گونه سوسک زندگی می‌کنند و فقط ۸ هزار گونه پستاندار.
bezzad
فداکاری در میان انسان‌ها بسیار رایج است اما شاهدی وجود ندارد که ما هنگام فداکاری میزان خویشاوندی ژنی خود را با فرد مورد نظر یا احتمال کسب سود از این فداکاری‌ها را حساب می‌کنیم. اما با این حال ما معمولاً با افراد خانواده بهتر از غیرخانواده، با دوستان بهتر از غیردوستان، و با هم‌وطن‌ها بهتر از خارجی‌ها تعامل داریم. یکی از چالش‌های مهم پیش روی روانشناسان تکاملی توضیح علت مهربان‌بودن غریبه‌هاست.
bezzad
کتاب حاضر به‌صورت خیلی خلاصه به برخی از جنبه‌های علمی نظریۀ تکامل می‌پردازد و برای توضیح مسائل زیست‌شناسی به زبان ساده تلاش می‌کند. مطالب این کتاب نسبتی با مسائل اخلاقی و الهیاتی ندارد و برای بحث درمورد مسائل دینی و خداشناسی باید به متون تخصصی مربوطه مراجعه کرد
arash
فرضیۀ «ملکۀ قرمز» ویلن می‌گوید این رقابت تسلحیاتی با تولیدمثل مرتبط است. شخصیت «ملکه قرمز» در کتاب آلیس در سرزمین عجایب لوئیس کارول می‌گوید «برای اینکه سر جایت باقی بمانی باید هرچقدر می‌توانی بدوی» به نظر ویلن زندگی دقیقاً همینطور است: تغییر دائمی از طریق تولیدمثل جنسی برای هماهنگی با دشمنانی که دائم در حال تغییرند ضروری‌ست. گونه‌ها باید پیوسته واکنش‌های دفاعی‌شان را تغییر دهند تا از بیماری‌ها و انگل‌هایی که دائم در حال گسترش‌اند عقب نیفتند.
bezzad
ملانیسم صنعتی انتخاب موجودی که رنگدانه‌های تیره‌تر دارد در محیطی که با دوده‌ها و آلاینده‌های صعنتی سیاه شده است. معروف‌ترین مثالش شاپرک‌های تیره‌رنگی بودند که روی تنۀ دودزدۀ درخت‌ها بهتر مخفی می‌شدند و شکارشان سخت‌تر می‌شد که معنایش تولیدمثل بیشتر شاپرک‌های تیره و انتقال ژن مربوط به نسل‌های بعدی بود.
bezzad
ژنتیک عددی مبنای محکمی شد برای نظریۀ تکامل از طریق انتخاب طبیعی.
bezzad
داروین مخالفت با نظریه‌اش را پیش‌بینی می‌کرد، مخصوصاً از جانب طبیعت‌شناس‌های باتجربه‌ای که با عینک «نقشۀ خلقت» به دنیای حیات نگاه می‌کردند. امید او به نسل جوان بیطرفی بود که بتواند نظریه‌ای را بپذیرد که بعضی از پدیده‌ها را خیلی خوب توضیح می‌دهد، و البته بعضی را هم نه. اکنون به نظر می‌رسد خوشبینی داروین بیهوده نبوده است، هرچند ۸۰ سال طول کشید تا ایدۀ انتخاب طبیعی او پذیرفته شود.
arash
چرا اکثر پستانداران تخم‌گذاشتن را رها کردند؟ افتخار یا شاید بدنامی این تغییر احتمالاً به یک ویروس می‌رسد: خویشاوند دور ویروس ایدز که آنچنان پستانداران را آلوده کرده است که اکنون هزاران نسخۀ قدیمی و معیوب از این ویروس در DNA من و شما موجود است. بخشی از این ویروس، به نام سین‌سیتین، هنوز هم کار می‌کند. سین‌سیتین مادر حامله را، با ارسال غذا و اکسیژن از طریق رحم، به تخم متحرک تبدیل می‌کند.
BiNam

حجم

۱۶۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۱۶۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۴,۷۰۰
تومان