دانلود و خرید کتاب فرهنگ‌ نامه حقوق بشر اسلامی (جلد سوم: اسلام و حقّ حریم خصوصی) عباس خواجه پیری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فرهنگ‌ نامه حقوق بشر اسلامی (جلد سوم: اسلام و حقّ حریم خصوصی) اثر عباس  خواجه پیری

کتاب فرهنگ‌ نامه حقوق بشر اسلامی (جلد سوم: اسلام و حقّ حریم خصوصی)

معرفی کتاب فرهنگ‌ نامه حقوق بشر اسلامی (جلد سوم: اسلام و حقّ حریم خصوصی)

«اسلام و حقّ حریم خصوصی» جلد سوم از فرهنگ‌نامه حقوق بشر اسلامی است.

«گرچه مسئله‌ی حقّ حریم خصوصی از نظر درجه‌ی اهمیّت پس از حقّ حیات قرار می‌گیرد، لیکن بدلیل آنکه این حق ریشه در هویّت هر انسان دارد و بمنزله‌ی هویت شخصی فرد تلقّی می‌شود، از جایگاهی مهم و ویژه در میان حقوق و آزادی‌های اساسی انسان‌ها برخوردار است و فقدان یا تجاوز به این حق موجبات بروز تنش‌ها،کشمکش‌ها،خشونت ها وتألّمات جسمی و روحی انسان‌ها را در قلمروی زندگی شخصی،خانوادگی و روابط اجتماعی آنان فراهم می‌آورد و انسان را از برخورداری از زندگی و حیات طبیعی و بایسته محروم می‌سازد، و امنیت فردی و اجتماعی او را تباه و زایل می‌سازد، چنانکه بعنوان مثال، افشاء یا نشر اسرار مربوط به زندگی زناشویی، بعنوان یکی از مصادیق تجاوز به حریم خصوصی و شخصی فرد، می‌تواند در تداوم و استحکام کانون زندگی او اثرات مخّرب و جبران ناپذیری داشته‌باشد و موجب ازهم‌گسیختگی ونابودی آن گردد و برای آحاد اعضای خانواده (اعّم از زن، شوهر و فرزندان) و حتّی وابستگان به کانون خانواده، مشکلات جدّی و عواقب نامطلوبی ببار آورد. در این دفتر با مفهوم حق حریم خصوصی در اسلام، ضرورت رعایت آن، قلمروی حریم خصوصی، وظیفه دولت در حفظ حریم خصوصی و مباحثی از این‌دست آشنا خواهیدشد.

نظرات کاربران

S
۱۳۹۷/۰۸/۱۰

جلد سوم فرهنگ نامه حقوق بشر اسلامی در مورد حق حریم خصوصی است. هر فرد در خلوت خود فرصت می یابد که به دور از حضور دیگران و فارغ از تأثیر افکار، تمایلات و القائات سایرین با تکیه بر فردیت خویش

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
بقراط حکیم، که در حدود سه قرن قبل از میلاد مسیح می زیسته است،مقرّر کرده بود که دانش آموختگان رشته ی طب سوگند یاد کنند که اسرار بیماران خویش را محرمانه نگهدارند.
S
در احکام شریعت اسلام به صاحب منزل این حق داده شده است تا هرگاه کسی در جهت تجسّس از درون منزل او تلاش نماید، او را از این اقدام منع کند و چنانچه جاسوس رفع مزاحمت نکند و به تجسس خویش ادامه دهد، صاحب منزل با پرتاب سنگ ریزه اوراازاین اقدام نامشروع بازدارد، واگر این اقدام منجربه مجروح شدن و یا حتی مرگ غیر عمدی جاسوس گردد، صاحب منزل از نظر مقرّرات شرعی ضامن محسوب نمی شود.
S
ممنوعیّت تجسّس در کلام الهی تصریح و تاکید گردیده است ، قرآن کریم خطاب به ایمان آورندگان چنین خطاب فرموده است: (یا ایها الذّین آمنوا....ولا تجسّسوا...). یعنی:(ای کسانیکه ایمان آورده اید، در امور دیگران تجسّس نکنید).قرآن کریم-سوره حجرات آیه ۱۲
S
تعریف اولیّه و ابتدایی حریم خصوصی عبارتست از: محدوده ای که به اعتبار مخصوص بودن آن، اوّلاً اشخاص بطور انحصاری و مستقل حق دارند شخصاً برای خود تصمیم بگیرند، ثانیاً دیگران اجازه برای حضور یا ورود به آنرا ندارند و صاحب حریم حق دارد تا در مقابل هر نوع مداخله در زندگی و امور خصوصی اش که از طریق ابزارهای فیزیکی یا عمومی سازی اطّلاعات شخصی او صورت پذیرد،مصون بماند و با هر گونه حضورنا خوانده و یا تعرّض دیگران در محدوده ی اختصاصی خویش، مقابله و دفاع نماید.
S
زمانی که قلعه ی مقدس حریم خصوصی شخص با تجاوز و ورود خودسرانه و نامشروع اشخاص دیگر یا حکومت مورد تعرّض قرار می گیرد، در واقع حیات او در معرض تهدید قرار گرفته است و باور انسان نسبت به حیات و زندگی با احساس ناامنی و تزلزل رنگ می بازد، به همین دلیل است که برخی عدم مصونیّت در حریم خصوصی شخص را با سلب حیات و انهدام بنای انسانیت او یکسان دانسته اند.
S
مفهوم اصطلاحی تجسّس آنست که شخص بدنبال کسب خبر و مطّلع گردیدن از اموری باشد که صاحبش سعی در کتمان و مخفی نگه داشتن آن از دیگران نموده و یا تمایلی به دسترسی دیگران به آن را ندارد، به شخصی که مبادرت به چنین اقدامی می نماید، «جاسوس» اطلاق می شود. واژه ی «تحسّس» نیز به مفهوم کسب خبر و مطّلع شدن از اخبار مربوط به دیگران است. برخی تجسّس و تحسّس را مترادف یکدیگر دانسته اند و در مفهوم برای آنها فرقی قائل نیستند، ولی پاره ای وجه تمایزاین دو واژه را درآن می دانندکه درتجسّس، جاسوس بدنبال اخباری است که از او کتمان گردیده است، ولی در تحسّس کسب اطلاع از اخبار دیگران است، بدون اینکه کتمان در کار باشد.
S
شاید در بسیاری از موارد صاحبان حریم خصوصی بتوانند اجازه دسترسی و مداخله ی در حریم شخصی خود رابه دیگران بدهند، ولی آنجاکه امکان دسترسی و ورود دیگران به حریم خلوت اشخاص موجب اشاعه و گسترش فحشاء در جامعه گردد، این حق حتّی برای صاحب حریم نیز وجود ندارد.
حاج حسین
علّت اساسی حساسیّت شریعت اسلام درمسئلۀ اشاعۀ فحشاء وپرده دری از اموردیگران، علاوه بر ضرورت عقلی و وجوب شرعی کتمان عیوب خویش از دیگران ومنع افشای لغزشها و اسراری که علنی ساختن آنها جائز و پسندیده نیست، آثار سوء اجتماعی مترتّب برهتک ستراشخاص است که موجب گسترش فحشاء و فساد اخلاقی در جامعه می گردد.
حاج حسین
چالشی که همواره نظام حقوقی غرب در زمینه ی حقوق بشر باآن مواجه بوده است،وجود تزلزل در مبانی و عدم امکان تعیین قلمروی دقیق برای هر یک از حقوق شناخته شده ی بشری است که علّت اساسی آن فقدان وجود نظام ارزشی معینّی می باشد.
حاج حسین
حتّی علنی کردن غیر عمدی اطّلاعات و اخبار صحیح و درستی که صاحب آن تمایل به دسترسی دیگران به آنرا ندارد نیز می تواند موجب خدشه دار شدن حیثیّت واعتباراجتماعی شخص گرددو خواسته یا ناخواسته حریم شخصی او مورد تجاوز قرار گیرد.
حاج حسین

حجم

۱۳۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

حجم

۱۳۲٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۴ صفحه

قیمت:
۵,۰۰۰
تومان