دانلود و خرید کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول) سیدرضا سیدجوادین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول) اثر سیدرضا سیدجوادین

کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول)

معرفی کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول)

کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول) نوشتهٔ سیدرضا سیدجوادین و علیرضا مرادی است و انتشارات نور علم آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول)

موضوع توسعه منابع انسانی در سنوات گذشته در جوامع صنعتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث علم مدیریت مطرح بوده است و در کشور ما نیز این بحث به‌تدریج اهمیت انکارناپذیر خود را به مدیران سازمان‌ها نشان داده است. سرعت تغییرات به حدی است که احتمال اینکه یک شخص شغلی را بیاموزد و در طول زندگی کاری‌اش، بدون تغییر یا به همان شکل پیش رود، نزدیک به صفر است. توسعه منابع انسانی به زمینه گسترده‌ای از آموزش و توسعه فراهم ‌شده توسط سازمان‌ها برای افزایش دانش، مهارت، آموزش، و توانایی‌های کارکنان خود اشاره دارد. فرآیند توسعه منابع انسانی هم‌زمان با استخدام یک کارمند جدید آغاز و در طول دورهٔ تصدی کارکنان با سازمان ادامه دارد. بسیاری از کارمندان یک سازمان با یک سطح اساسی از مهارت و تجربه شروع به کار می‌کنند و باید آموزش به‌منظور انجام شغل خود را به‌طور مؤثر دریافت کنند. توسعه منابع انسانی طراحی‌شده است تا به کارکنان اطلاعاتی که آن‌ها نیاز به انطباق با فرهنگ آن سازمان و برای انجام مؤثر شغل خود را در اختیارشان بگذارند. توسعه منابع انسانی اشاره به تمرکز یک سازمان در بهبود دانش، توانایی، مهارت‌ها، و دیگر استعدادهای از کارمندان خود دارد.

درعصر فراصنعتی از یک سو ضرورت حضور نیروی انسانی حرفه‌ای، آموزش دیده و توسعه‌یافته برای هدایت و راهبری سازمان و همینطور ساماندهی فعالیت‌های تخصصی سازمان را مشاهده می‌کنیم و از سوی دیگر شاهد کمبود عرضه نیروی انسانی حرفه‌ای و توسعه‌یافته هستیم. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که امروزه رقابت اصلی در کسب‌وکار، جذب نیروی انسانی حرفه‌ای و تلاش برای توسعه و ارتقای قابلیت‌های آنان است. هر سازمانی به افراد آموزش‌دیده، متخصص و توسعه‌یافته که یکی از مؤثرترین عوامل در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور به شمار می‌رود نیاز دارد تا مأموریت خود را به انجام برساند. اگر توانایی‌های کارکنان موجود سازمان پاسخگوی این نیاز باشد آموزش و توسعه ضرورت چندانی ندارد اما اگر کارکنان سازمان دارای دانش، اطلاعات، مهارت‌های لازم و مناسب نباشند سازمان را دچار مشکلات و ضایعات عدیده مالی و اداری و غیره خواهند کرد. از آنجا که فناوری به سرعت رشد می‌کند بنابراین کارکنان متخصص و ماهر هم در زمان کوتاهی پس از استخدام نیازمند دریافت دانش و مهارت هستند، این مقوله در سازمان‌های دانش‌محور به طریق اولی از اهمیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. بسیاری از مدیران ارشد سازمان‌ها بر این ادعا هستند که نیروی انسانی آنها سرمایه‌های واقعی در سازمان‌هایشان هستند. اما با مطالعه‌ای ساده می‌توان پی‌برد که چندان بر این اعتقاد خود پای‌بند نیستند، چرا که اگر برآوردن نیازهای عاطفی، مادی و ارتباطاتی نیروی انسانی را محور اصلی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها قرار دهیم، خواهیم دید که به طور مثال به برخی از نیازهای اساسی کارکنان در سطح سازمان‌ها از جمله نیاز به آموزش کارکنان، که یکی از رموز موفقیت سازمان‌ها در دنیای پر شتاب امروز است، توجه چندانی نمی‌شود. آموزش نیروی انسانی سرمایه‌گذاری پر سودی به شمار می‌آید، که بازده آن در واقع یک امر حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است که باید به طور مستمر در سازمان مورد توجه قرار گیرد، چرا که آموزش اصلی‌ترین جزء از عناصر توسعه منابع انسانی و یکی از راه‌های اصولی و منطقی هدایت تلاش‌های کارکنان در سازمان است و باعث به‌کارگیری استعدادهای نهفته، به کار اندازی قدرت تخیّل و به‌وجو‌دآمدن انعطاف‌پذیری فکری لازم در کارکنان خواهد شد. امروزه شناخت نحوه تفکر و تصمیم‌گیری کارکنان با کمک آزمون‌های فکری‌شخصیتی در سازمان‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا این شناخت یک ورودی مهم برای بسیاری از تصمیمات حوزه مدیریت منابع انسانی تلقی می‌گردد.

 از جمله از نتایج این آزمون‌ها در نیازسنجی آموزشی و روش‌های توسعه مهارت‌های منابع انسانی، جذب و استخدام، تیم‌سازی، ارزیابی عملکرد، ارتقاء کارکنان و... استفاده می‌شود. همه کارکنان از نظر توانایی در یک سطح قرار ندارند، به این معنی نیست که برخی ذاتاً از دیگران در سطحی پایین‌تر هستند. هر فردی دارای نقاط قوت و ضعف به خصوصی است که باعث می‌شود در انجام بعضی کارها نسبت به دیگران بهتر یا بدتر عمل کند. از دیدگاه مدیریت سازمان، اینکه آیا افراد به لحاظ توانایی‌ها با هم تفاوت دارند یا خیر، مهم نیست. چون این یک امر طبیعی است. مسئله مهم این است که بدانیم افراد از نظر توانایی با هم چه تفاوت‌هایی دارند و با استفاده از این دانش، آنها را در موقعیت‌های شغلی قرار دهیم که برایشان مناسب‌تر است و در آن کارایی بیشتری دارند و یا متناسب با نوع تفکرات و نوع یادگیری آنها برنامه توسعه را تدوین کند.

کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی درصدد است تا بعد از پرداختن به مبانی علمی و فلسفی توسعه منابع انسانی، بررسی کند که سبک‌های مختلف تفکر منابع انسانی سازمان‌ها چگونه است و این سبک‌های تفکری متفاوت چگونه می‌توانند بر فرآیند توسعه منابع انسانی تاثیرگذار باشند. برای شناخت سبک تفکر باید مغز انسان و شیوه پردازش اطلاعات و در نهایت تفکر او را خوب درک کرده باشیم. برای شناخت و تقسیم‌بندی سبک تفکر انسان از مدل مغز چهار ربعی ند هرمان استفاده می‌شود. این مدل تصویری گویا از سبک‌های مختلف فکری بشر و همچنین نحوه دریافت و سازماندهی اطلاعات توسط مغز انسان را به منظور اتخاذ تصمیمات، نحوه زندگی و همچنین نحوه کار به دست می‌دهد. متخصصان توسعه منابع انسانی چنانچه مجهز به ابزار سنجش سبک فکری کارکنان باشند بدون شک بهتر می‌توانند فرآیندهای توسعه کارکنان را پی‌ریزی و اجرا کنند. همچنین به بررسی ابعاد توسعه معنوی منابع انسانی و اصولاً توسعه منابع انسانی مبتنی بر معنویت که از مباحث جدید حوزه توسعه منابع انسانی در جهان است، پرداخته شده است.

خواندن کتاب مباحث منتخب در توسعه منابع انسانی (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به مسئولان و کارشناسان منابع انسانی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

حجم

۲٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

قیمت:
۵۴,۰۰۰
تومان