دانلود و خرید کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد پیمان ملکی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد اثر پیمان ملکی

کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد

معرفی کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد

کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد نوشتهٔ پیمان ملکی است و انتشارات متخصصان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد

تاریخ یکصد ساله‌­ نبرد کتابی تاریخی نیست بلکه کتابی درباره­‌ٔ انسان است و مجموعه­‌ای از جستارهای مختلفی است که زوایایی کمتر بیان­‌شده از وجود و کنش‌­های انسان را به­‌واسطه­‌ٔ فضا و شخصیت­‌هایی که معرفی می‌­کند بیان می­‌نماید. سیر روایی کتاب با بازگشت راوی به روستای زادگاه­ش آغاز می­‌شود: «این دستگیره­­‌های درها چقدر عجیب هستند. گاه در همان حال که فشارشان می‌­دهی، برای چند لحظه، بی­‌آن­که بدانی انگار تمام زندگی­‌ات را دوره می­‌کنی. گاه وجودت از فلز نقره‌­ای آن‌­ها چون برقی می­‌گذرد، گویی که هیچ‌­کجا جز آن­جا که دست­ات را نزدیک­شان می­‌کنی –و یا روی آن­ها چندلحظه­‌ای می‌­ماند- درنگ نکرده‌ای. خیال می­‌کنی سفیدی استخوان­‌های­ت را به چشم می­‌بینی، و اندوهی غیرقابل بیان، مثل آفتابی که در میان علفزاری تُنک ریشه‌­ها را بجوید، روی پوست­ت می‌­دود. جدایی‌­ها و مرگ­‌ها گاه لحظه‌­ٔ فشردن­شان را چنان طولانی می‌­سازند که دست پیر می‌­شود. این کوچک‌­ترین، پنهانی­‌ترین و لمس‌­ناپذیرترین نبرد است»، و تقریبا به مدت یک سال به طول می­‌انجامد، و در این میان تلاش می­‌شود با تلفیقی از خاطرات و آن­چه در زمان حاضر می­‌گذرد روایت مجزا از هم و توامان منجسم و به هم پیوسته‌‌ای ارائه شود.

تاریخ در این کتاب نقشی غیر از آن معنای متعارفی که ما از این مفهوم درک می­‌کنیم دارد، نیرویی ا­ست که از تجربه و خاطره می‌­آید تا خاستگاهی درونی­‌تر برای آن (تاریخ) به دست دهد، البته نه به عنوان یک کتاب تاریخی، بلکه بیش­تر روی ایده­‌های پراکنده‌­ای متمرکز شده که می­‌توانند تصویری کلی در ارتباط با انسان به دست دهند. حتی بیش از این باید گفت، روی مواردی تاکید شده که عمدتاً با زندگی جمعی گره خورده اما تاثیرات، نمودها، و به نوعی حالت‌­های مختلف آن در فضاهایی فردی به نمایش درآمده است و بیان می‌­شود «این تنهایی نبرد مرا از پا خواهد انداخت اما چه می‌­توان کرد؟ هیچ راهی وجود ندارد که بتوان در حیاتی واقعی از آن بیرون رفت، نمی‌­توان به چنان حیاتی و به همچون راهی دست یافت، و من نمی­‌توانم بازیچه باشم. به این دلیل است که می‌­بایست همین­جا در نقش خودم از پا دربیایم... در بدترین حالت این­جا یک نمایش در حال اجراست و من می‌­توانم بازیگر آن باشم. اما آن­جا چه؟ حتی در بهترین تمهید انجام­ شده نخ­‌هایی را می‌­بینی که عروسک را از سویی به سوی دیگر می­‌کشند. تقدیری که دست به دست می­‌چرخد. دست­ کم این­جا نمایش است، و هربار خست­گی بعد از آن به ­واقع احساس پیری است، یک نمایش واقعی با بازیگران زنده‌­ای که از پشت صحنه تا مقابل پرده‌­ای که بالا رفته یا بالا نرفته قدم برمی‌­دارند و حرف می­‌زنند؛ و با دیگری همان­گونه که با خود.»

عمده­‌ٔ بار کتاب روی شخصیت­‌هایی است که معرفی می­‌شوند، یک دوست، یک شخصیت روستایی، و از این قیبل، تا چند برش کوتاه از چهره­‌های برجسته­‌ٔ ادبیات و فلسفه و البته خود راوی که به دفعات حضورش احساس می‌­شود، و در این میان با توصیف­‌هایی چندوجهی چه به صورت شعر منثور و چه به صورت قطعات دیگری که در بیش­تر موارد نقش تکمیل یا تشریح‌کننده‌ای دارند، و با کمی اغماض ذیل مفهوم جستار جای می­‌گیرند، روایت پیش می‌­رود «اگر تو ترس حقیقی­‌ات در برابر مرگ با شوق بدون حقیقت­ت به آن برابر است، بازیگری هستی که نمی­‌خواهد هیچ­‌چیز را آن­گونه که هست بازشناسد. با این­‌حال طوری سرگشته­‌ای که دل را به درد می­‌آورد. آن­جا که به استقبال صورتکی تازه می‌­روی و من تمام شب در اندیشه­‌ٔ تو بیدار می‌­مانم. من که شوربختی‌­ام آن است که می­‌توانم در پس جنون آدمی درماندگی­‌اش را ببینم. من که مرگ فراموش­م کرده و زندگی بدون تسلی‌­بخشی­‌هایش به­ یاد می‌­آوردم (و تازه چه نیازی به تسلی؟ اما آن­چه برجای می­‌ماند تنها خیال است). وقتی ­که هرکس سعی می­‌کند تا دیروقت شب در جمعی خود را بفرساید و تنها برای خواب به خلوت بازگردد، چراکه توان روبه‌­رو شدن با خود را ندارد. اما از آن­جا که می‌­دانم گاهی سخن­ گفتن از انسان می‌­تواند او را به تنهایی بزرگ‌­تری کشاند، می‌­بایست توازنی شکننده از واژه‌­ها را به‌­آرامی تا پایان حمل کنم. چنان کسی­ که به انتظار آشکارشدن حقیقت می‌­نشیند اما کار رویا را به انجام می­‌رساند. کسی‌ ­که می­‌خواهد بازگردد و دوباره در گرمای شبی زمستانی این­جا باشد؛ برای عدالتی که در فاصله­‌ٔ آن­چه می‌­دانیم با آن­چه انجام می‌­دهیم، دریغ شده؛ وگرنه همیشه داغدار خواهد ماند.»

خواندن کتاب تاریخ یکصد ساله نبرد را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران داستان‌های تاریخی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۲۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

حجم

۵۲۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۲ صفحه

قیمت:
۳۳,۵۰۰
۱۶,۷۵۰
۵۰%
تومان