دانلود و خرید کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری محمد مرادی جاوید
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری اثر محمد مرادی جاوید

کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری

کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری نوشتهٔ محمد مرادی جاوید است و انتشارات آفرینش مهر آن را منتشر کرده است. این کتاب پژوهشی است دربارهٔ بازتابِ باورها و روحیات زاگرس‌نشینانِ بختیاری بر نقوش نمادین و مفهومیِ هنرهای دستی.

درباره کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری

یونگ جمله‌ای درخشان دربارهٔ نمادها دارد: «تاریخ سمبولیسم نشان می‌دهد که هر چیز می‌تواند اهمیت سمبولیک پیدا کند. اشیای طبیعی یا چیزهای ساخت انسان و یا حتی اشکال مجرد.» گیرشمن نیز در همین مورد می‌گوید: «ایرانی‌ها و یونانی‌ها در دوران‌هایی در هنر خود موضوع‌های اساطیری را نقل می‌کنند. این آثار در ایران ابتدا در سفالینه‌ها و بلافاصله در هنرمندان فلزکار دیده شده و حداقل به مدت دو قرن در لرستان نقشِ روی فلزات بود.»

زندگی، فرهنگ و هنرهای این قوم به‌شدت متاثر از باورها، آداب ایلیاتی و آیین‌های به‌جامانده از نیاکان و عمدتأ عناصر زیست‌بوم آنهاست که از طریق نقش و نگار بر روی صنایع هنری به‌ویژه دست‌بافته‌های آنان به تصویر در آمده است. طرح‌ها و نقش‌هایی که بختیاری‌ها در هنرهای دستی به‌کار می‌برند درواقع نشانگر بخش عمده‌ای از نمادها و مفاهیمی است که می‌توان از طریق آنها به عقاید و آداب قومی مردم پی برد. 

هنرمندان چیره‌دست بختیاری در تولیدات و دستاوردهای هنری خود بیشتر از طرح‌ها و نقش‌های نمادین و مفهومی مشخصی بهره می‌گیرند که واجد ویژگی‌های بصری قابل توجهی از حیث فرم و رنگ‌های زیبا هستند. 

در بیشتر دستاوردهای هنری بختیاری این نقوش با نماد پردازی و نشانه‌های معنایی قابل درکی همراه است که عمدتا از روحیات و باورهای خاص آنها حکایت می‌کند. هنرهای دستی بختیاری میراث پیوند فرهنگ ایرانی با تاریخ نیاکان و عناصر اسطوره‌ای و افسانه‌هایی است که در طول سال‌ها همواره با ظرافت و ذوق خارق‌العاده زنان بختیاری گسترش و دوام یافته است. با تکیه بر شناخت و خوانش زبان نقش به‌راحتی می‌توان به خصوصیات فرهنگی، روحیات و تمایلات آنها پی برد. گاهی این نقوش از عناصر طبیعت اطرافشان، همچون کوه‌ها، حیوانات، گیاهان و اشیایی که هریک به نحوی در زندگی عشایر جایگاه مهمی دارند سرچشمه می‌گیرد. 

در کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری تلاش شده تا با توصیف ویژگی‌های دست‌آفریده‌ها به تشریح مفاهیم نمادین و تجزیه و تحلیل نقش مایه‌ها پرداخته شود و از سویی نیز به این پرسش پاسخ دهد که آیا نقوش درواقع دارای مفاهیم رمزآمیز و سمبلیک هستند؟ انتخاب نقش‌ها و نمادها ریشه در چه باورهایی دارند؟ آیا می‌توان با بازخوانی و رمزگشایی این زبان به خصوصیات فرهنگی، روحیات و باورهای آنها دست یافت؟ در این باره پژوهش حاضر قصد دارد با رویکردی تحلیلی با بررسی تطبیقی، به نماد و نشانه شناسی نقوش و چگونگی ارتباط آنها با اعتقادات مردم منطقه زاگرس نشین بختیاری بپردازد.

خواندن کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

این کتاب را به پژوهشگران حوزه‌های صنایع دستی و تاریخ هنر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نقش و نماد در هنرهای دستی بختیاری

«بختیاری‌ها از آنچه که در پیرامون‌شان وجود دارد الهام گرفته و نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از این موارد حیوانات می‌باشند که به دو دسته اهلی و وحشی تقسیم می‌شود آنها علاوه بر این که هیأت حیوانات را به صورت ساده نقش می‌زنند تاثیر آنها را نیز بر طبیعت به صورت اشکال انتزاعی درآورده و دربافته‌هایشان جای می‌دهند. در میان نقوش حیوانی، نگاره بزکوهی از اهمیت بسیاری برخوردار است. نقش بز در باور بختیاری‌ها، منشاء سمبلیک دارد و در قیاس با متون ذکر شدهٔ تاریخی و ظواهر عینی بیانگر وجوه معنایی خاصی می‌باشد. پرفسور گیرشمن فرانسوی اعتقاد دارد که «بعد از این نقشها بلافاصله اختراع فن کتابت بوجود آمد. این نقوش  یاد آور باورها، اعتقادات مذهبی و فرهنگی و حامل پیام از طریق تصویر می‌باشند».

بزکوهی و قوچ

اقوام باستانی، بز کوهی را مظهر یکی از عناصر مفید طبیعت در نظر می‌گرفتند. مثلاً در لرستان، سمبل خورشید و گاهی اوقات هم نمادی از باران است؛ چرا که در آن زمان ماه را مرتبط با باران و خورشید را مربوط به گرما و خشکی می‌دانستند. همچنین بین بز کوهی با آن شاخهای خمیده و منحنی و هلال ماه رابطه‌ای وجود داشت. به همین علت بود که اعتقاد داشتند شاخ‌های قوسی شکل بزکوهی می‌تواند باعث بارش باران شود. قوچ ریشه در تاریخ و آیین باستانی، زندگی کوچ نشینی از ادوار کهن و آیین نیاکان بختیاری‌ها دارد؛ در نتیجه، عشایر قالیباف این قوم، نقش قوچ را به اشکل انتزاعی می‌بافند که ساده و ابتدایی در متن و حاشیه فرش در کنار دیگر نقوش قرار گرفته است نقش قوچ در میان‌ها بختیاری‌ها نماد قدرت، جنگاوری، استقامت و برکت است.

نقش بز در برنزهای لرستان و بز کوهی به همراه نقوش دیگر بر بافته‌های بختیاری دیده می‌شود. این حیوان در باورهای قومی و اساطیری اصل مذکر و سمبل قدرت باروری به شمار می‌رود. یکی از نگاره‌هایی که در بافته‌های گلیمی بسیاری از مناطق ایران، از لرهای بختیاری و قشقایی گرفته تا شاهسون و بلوچ و حتی در مناطقی از قفقاز و آناتولی دیده می‌شود، نگاره‌ای است که برخی آن را شکل ساده شده بز کوهی و برخی دیگر آن را نقش تجرید یافته اژدها می‌دانند. گیرشمن معتقد است: «ایرانی‌ها و یونانی‌ها در دوران‌هایی در هنر خود موضوع‌های اساطیری را نقل می‌کنند. این آثار در ایران ابتدا در سفالینه‌ها و بلافاصله در هنرمندان فلزکار دیده شده و حداقل به مدت دو قرن در لرستان نقشِ روی فلزات بود» (گیرشمن، ۱۳۷۴: ۷۴).»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۸ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان