دانلود و خرید کتاب چکیده های خامه حسین جواهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چکیده های خامه اثر حسین جواهری

کتاب چکیده های خامه

نویسنده:حسین جواهری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چکیده های خامه

کتاب چکیده های خامه: جستارهایی در فرهنگ و ادب پارسی نوشته حسین جواهری است. این کتاب را انتشارات هلیله منتشر کرده است.

درباره کتاب چکیده های خامه

در روزگاران کهن، مردمانی زنده‌دل، نکته‌سنج، پرشور، دوستدار پرورش و رهنمود توده‌ها وجود داشته‌اند که به انگیزه دلباختگی، به‌درستی از روایی روی و ریا، پوسیدگی و تباهی خوی‌ها و منش‌های جامعه خود سخت آزرده شده و برای فرونشاندن اخگر برافروختگی و ابراز بیزاری نسبت به برخی نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌ها و رهایی کژ راهان و ستمدیدگان و بیداری هم‌جنسان خود آن چه را که در سویدای دل داشته‌اند در چارچوب گزاره‌های کوتاه و پر از پندار به نام پند و اندرز و زبانزد (مثل) درآورده‌اند.

این گزاره‌های کوتاه سودمند و دل‌نشین که هرکدام از پنداری ژرف و نرم و پندی دلکش در بردارند، به انگیزه سادگی و روانی و ژرفای اندیشه در پیمایش روزگاران پذیرش یافته و سرانجام در زبان ویژه و همگان جاری و ساری گشته و نام زبانزد به خود گرفته‌اند. بهره‌گیری از زبانزد در گفتار و نوشتار، سخن گوینده و نویسنده را آرایش داده و از خستگی و ایستایی بیرون آورده و سبب پویایی می‌گردد. به گفتاری دیگر، «مثل» مانند نمک و آرایش و زیور سخن آدمی است. چون بیشتر از گفتار به آیین، به دل می‌نشیند. نه‌تنها توده پیش‌پاافتاده، بلکه گویندگان و نویسندگان بزرگ نیز در بسیاری از فراخورها برای توان‌بخشی نیروی استدلال و افزایش کارایی انفعالی سخن خویش به زبانزدهای گوناگون دست می‌یازند تا بدین راه و روش سخن آنان پختگی، زیبایی و گیرایی بیشتری یابد.

خواندن کتاب چکیده های خامه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به مطالعه درباره زبان و ادب فارسی می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

درباره حسین جواهری

حسین جواهری، متولد سال ۱۳۱۹ شهر بندر ریگ از استان بوشهر. دانش‌آموخته مدرسه سعادت، اولین شیمیست استان بوشهر؛ پژوهشگر، چهره ماندگار، معلم نمونه و ملقب به پدر شیمی استان فارس، مدرس شیمی در استان فارس. چکیده‌ای از آثار ایشان دربرگیرنده ۱۸ کتاب در زمینه علم شیمی، یک کتاب با موضوع واکاوی واژگان گویشی بندر ریگ، کتاب حاضر و کتابی پژوهشی دررابطه‌با زبانزدها و امثال در دست چاپ است که شامل چندین جلد می‌شود. همچنین مقالات ایشان در زمینه شیمی در نشریه "یکان" چاپ شده و مقالات ادبی و تاریخی ایشان سال‌های متمادی در نشریه "صدای بندر" و "نصیر بوشهر" چاپ و منتشر می‌شود.

همچنین در سال ٢٠٢٠ میلادی با دعوت دانشگاه اسلامی علیگر کشور هند با نگارش مقاله‌ای به‌عنوان دکترای افتخاری مفتخر گردیده است. از ویژگی‌های خاص ایشان در آثارشان سره‌نویسی پارسی و تلفیق دو دانش شیمی و ادبیات است.

بخشی از کتاب چکیده های خامه

«لقمان حکیم به فرزندش اندرز می‌دهد که اگر می‌خواهی بهترین نواله (خوراک) را بخوری باید سراسر، بردباری کنی تا گرسنه شوی. آنگاه است که نواله‌ای را که می‌خوری از دید تو خوشمزه‌ترین نواله‌هاست. اگر می‌خواهی که سر، بر بالش پر «قو» بگذاری و به خواب خوش فرو روی شکیبایی کن تا کوفته شوی. آن‌گاه است که هرکجا «لم» دهی، خواب ناز به سویت می‌آید و تو برفور به خواب خواهی رفت. مادام که تشنگی سراسر هستی‌ات را نگرفته باشد و آمادگی آشامیدن آب را نداشته باشی به‌سوی آب نزدیک مشوا به بیانی کوتاه باید شایستگی دارابودن چیزی را در خودمان فراهم ساخته باشیم تا به آن دست‌یابیم. کسی که تشنه نباشد همه آب‌های شیرین روان را هم به او بدهی سیراب نمی‌شود. پس، پیش از نوشیدن آب بایستی احساس تشنگی شدید کرد. دلداده هراندازه نسبت به دیار شکار خود دورتر باشد دلدادگی وی شرربارتر خواهد شد. شگفتا که بیشتر انسان‌ها از توانش و درونداشت‌های تشنگی، خستگی و گرسنگی به فرنام (عنوان) «درد» یاد می‌کنند. انسان تيزنگر کسی است که می‌خواهد بداند و برای چراهایش پاسخی درخور بیابد و درد را یک ارزش بداند که با خودآزاری (مازوخیسم) بازه بسیار زیادی دارد.»

نظرات کاربران

کاربر ۱۹۴۵۹۳۱
۱۴۰۱/۰۹/۰۱

این کتاب یک پژوهش ادبی خوب بود.من استفاده کردم. ممنون که در طاقچه گذاشتید

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۳۱ صفحه

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۸۳۱ صفحه

قیمت:
۱۲۰,۰۰۰
تومان