دانلود رایگان کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم) مجتبی ولی بیگی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم) اثر مجتبی ولی بیگی

کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم)

معرفی کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم)

کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم) نوشتهٔ مجتبی ولی بیگی و منوچهر البرزی است و انتشارات مهرسمان آن را منتشر کرده است. این کتاب حکمت‌هایی از سری سوامی شیواناندا ساراسواتی و در دو جلد است.

درباره کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم)

مجموعهٔ حاضر که با عنوان یوگای خرد و فرزانگی در دو جلد تهیه و تدوین شده است، مبتنی بر آموزه‌های سوامی شیواناندا ساراسواتی از بزرگ‌ترین یوگی‌های قرن بیستم است.

از نگاه سوامی شیواناندا بازی با کلمات، بحث‌های هوشمندانهٔ فلسفی به شما در خودشناسی کمکی نمی‌کنند. شما باید به طور هماهنگی سر، قلب و دست خود را از طریق یوگای ترکیبی به‌کار گیرید، آنگاه به کمال و توسعه جامع دست می‌یابید. این خیلی ساده است که بگوییم: من او هستم. من روحم. اما خیلی سخت است که آن را احساس کنیم و یگانگی همه موجودات را ببینیم. تا وقتی که ناپاکی‌های ذهنی از بین نرفته، هیچ رهایی ممکن نیست. چطور می توانید این احساس روح بودن را داشته باشید، وقتی ذهنتان دارای نوسان و بی‌قراری است. تنها کسانی که به ورای آگاهی جسمانی رفته‌اند، حقیقتا با اعتماد می‌توانند بگویند که این دنیا توهمی بیش نیست؛ این جهان همچون رویاست و سرابی بیش نیست. اگر تمام مدت روز را در همین دنیای مادی زندگی می‌کنید، اگر چای تان شیرین نباشد یا غذایتان نمک نداشته باشد، آشفته می‌شوید؛ خیلی خسته‌کننده و بی‌معناست که بگویید من او هستم.

بسیاری فکر می‌کنند که به حالت توریا یا بالاترین حالت حکمت و فرزانگی دست یافته‌اند، به ورای این آگاهی جسمانی رفته‌اند، اما به شکل ناامیدکننده‌ای موقع تمرین عملی آن شکست می‌خورند. بودا و تمام قدیسان دیگر نیز مورد سخت‌ترین آزمون‌ها و امتحان‌ها قرار گرفته‌اند. وقتی قلب از طریق خدمت بدون چشم داشت و عشق به یگانه روح متعال پاک شد، آنگاه پایه‌های رستگاری ریخته می‌شود. گرداب‌های بدذهنی که ذهن را درگیر می‌کنند، تنها با فیض پروردگار است که از بین می‌روند. طی هزاران زندگی نیز نمی‌توانید تنها با تلاش فردی‌تان یا تمارین معنوی این گرداب‌های ذهنی را از بین ببرید. پروردگار تنها کسانی را انتخاب می‌کند که آرزوی فیض و رسیدن مشتاقانه به درگاه الهی را دارند و آنها را کامل و رها می‌سازد.

از نظر سوامی شیواناندا، یک فرد ممکن است ساعت‌ها به وعظ و خطابه در مورد فلسفه وداها بپردازد یا به شکل‌های مختلف آیات آن را تفسیر کند یا ساعت‌ها به بحث و گفت‌وگوهای طولانی در مورد یک آیه گیتا بپردازد، اما با این‌حال حتی ذره‌ای عشق و ایثار یا شناخت عملی خود و یگانگی تمام خلقت را کسب نکرده باشد. بدون اندک ذره‌ای خودشناسی، این کارها تنها تمرین عقلی خشک هستند. ودانته تجربه زندگی است. یک ودانته برای آنکه بگوید معتقد به وحدت و یگانگی است، نیازی به تبلیغ ندارد. عطر و طعم شیرین الهی وحدت، همیشه از او سرازیر می‌شود و همه این حس را خواهند کرد.

یک ودانته از اینکه در معبد در مقابل یک بت زانو بزند، شرم دارد. او احساس می‌کند که این عمل وحدت و یگانگی‌اش را از بین می‌برد، اما وقتی زندگی قدیسان بزرگ این دنیا را که به بالاترین درجه شناخت یگانگی دست یافته‌اند، بررسی می‌کند، می‌بیند که آنها در همه جا و در همه چیز، حضور آن یگانه متعال را می‌بینند و بدین خاطر نیز در مقابل تمامی مظاهر خلقت سر تعظیم فرود می‌آورند و آگاهی پشت همه آن نمودها را می‌بینند و آواز یگانگی را سر می‌دهند. همه ما، همه عناصر، همه چیزها از آن آگاهی متعالیم و صرفا تخته سنگی بی جان یا این جسم فیزیکی نیستیم. آنها کف معابد را جارو کردند، گل‌هایی را به پروردگار تقدیم کردند. آنها به بالاترین شناخت حقیقت و یگانگی هستی دست یافتند. آنها یگانگی را در تک تک اعمالشان نمایش دادند و اینگونه به یگانگی شهادت می‌دادند. آنها یوگی‌های عملی بودند که قلبشان مملو از عشق و ایثار خالص بود. آنها تجسم خدمت بدون چشمداشت و انتظار (کارما یوگا) بودند. آنها یوگای ترکیبی را تمرین می‌کردند.

چند ساعت می‌توانید با حضور کامل به مدیتیشن بپردازید. بسیاری بعد از یک ساعت و حتی کمتر ذهنشان پراکنده می‌شود. بعد از آن باید وقت خود را به خدمت پروردگار اختصاص دهید. صرفا نشستن در وضعیت‌های مدیتیشنی و بستن چشم‌ها بدون از بین بردن کثیفی و ناپاکی‌های قلبتان کمکی به شما در مسیر خودشناسی و سامان‌دهی نمی‌کند. اگر کسی تنها برای نیم ساعت با حضوری کامل بتواند در مدیتیشن بنشیند، یوگی پویایی خواهد شد که از او آرامش، سرور، قدرت به همه کسانی که در ارتباط با اویند سرازیر می‌شود.

یک پرنده نمی‌تواند بدون دو بالش پرواز کند. حتی پرنده‌ای که دو بال دارد اگر دم نداشته باشد باز هم نمی‌تواند پرواز کند. دم پرنده سبب ایجاد تعال و جهت دادن به پرواز او می‌شود. این دم پرنده همان عشق (باکتی) است که سبب تعادل خرد (جنانا) و عمل (کارما) می‌شود. دو بال پرنده نماینده خرد (جنانا) و عمل (کارما) هستند. عمل (کارما)، عشق (باکتی) و خرد (جنانا) را برای رسیدن به کمال نیاز دارید؛ آنها سر، دست و قلب را می‌گشایند و شما را در رسیدن به هدفتان یاری می‌کنند. از نظر سوامی شیواناندا خودشناسی مهم‌ترین و والاترین هدف زندگی است که تنها با عشق، خرد و عمل قابل دستیابی است. آنگاه که سالک سر، دست و قلب خود را برای حرکت به سمت آن یگانه متعال به کار می‌بندد.

کتاب حاضر که جلد دوم از مجموعه یوگای خرد و فرزانگی است مبتنی بر تعالیم سری سوامی شیواناندا ساراسواتی تهیه و تدوین شده است و هدف از این جلد، تاملی بر روش‌های به‌کارگرفته‌شده در یوگای خرد و فرزانگی است. نوآموز معنوی چگونه در مسیر خرد و فرزانگی گام برمی‌دارد و چه اصول اساسی را در زندگی مدنظر قرار می‌دهد. به همان سبک و سیاق جلد اول، هر حکمت در قالب مجموعه از جملات و سخنان پیاپی مرتبط با هم ارائه می‌شود. 

خواندن کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران یوگا پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب یوگای خرد و فرزانگی (جلد دوم)

تمرکز تنها راه خلاصی از شر بدبختی و ناملایمات دنیایی است. تنها وظیفه شما، تمرین تمرکز است. وجودتان را به تمرین تمرکز اختصاص دهید و از طریق تمرکز، خود را بشناسید.

نظرات کاربران

کاربر 7238858
۱۴۰۲/۰۶/۲۹

عالی

پناه 66
۱۴۰۳/۰۱/۱۳

عالی ه واگر درست عمل کنیم وگمراه نشویم

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
رایگان