دانلود و خرید کتاب مقدمه ای بر ناوبری زیرسطحی محمد طالعی اردکانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب مقدمه ای بر ناوبری زیرسطحی

کتاب مقدمه ای بر ناوبری زیرسطحی؛ اصول و عملکرد الگوریتم‌های ناوبری و سامانه‌های ابزار دقیق نوشتهٔ محمد طالعی اردکانی، امیر دهستانی اردکانی، مجید غنی ئی زارچ و محمدحسن محمدیان است و نشر گلسنج آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مقدمه ای بر ناوبری زیرسطحی

ناوبری در واقع تلاشی است برای پاسخ به این سؤال انسان که «من کجا هستم؟». این دانش از دیرباز رواج داشته است و با رشد علمی بشر در قرن بیستم دچار تغییر و تحولات شدیدی شد و به شکوفایی رسید. سیستم های ناوبری امروزه نقش پررنگی در زندگی بشر دارند. علیرغم پیشرفت روزافزون علم ناوبری در جهان، منابع نادری به زبان فارسی در این حوزه وجود دارد و این کتاب می‌کوشد تا راهنمای کوچکی برای علاقه‌مندان به سیستم‌های ناوبری بویژه با کاربرد زیر سطحی باشد. در این کتاب نخست ناوبری معرفی شده و سپس الگوریتم های مربوطه و حسگرهای آن تشریح می‌شوند. فصول چهارم و پنجم روش های کالیبراسیون حسگرهای ناوبری و استانداردهای آن را بیان می کند. فصل ششم به نقش سیستم ناوبری در آزمایشگاه سخت افزار در حلقه، به عنوان یکی از مراحل طراحی سیستم ها می‌پردازد و فصل آخر به روش‌های تشخیص عیب در سیستم های ناوبری می‌پردازد.

خواندن کتاب مقدمه ای بر ناوبری زیرسطحی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان و علاقه‌مندان به حوزهٔ صنعت دریایی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مقدمه ای بر ناوبری زیرسطحی

  یکی از زیرسیستم‌های حلقه‌ی کنترل که به جرأت می‌توان گفت در جامعه‌ی علمی داخل کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ناوبری است. فن تعیین مکان از قدیم مورد توجه بوده و امروزه در صنایع دریایی، هوایی و حتی حمل و نقل زمینی دارای کاربرد قابل توجهی است که روز به روز نیز در حال گسترش می‌باشد که نمود عینی آن در صنایع هوافضا می‌باشد. چنان‌چه پیشینه‌ی این علم مورد بررسی قرار گیرد، مشخص خواهد شد که بستر شکل‌گیری آن دریا و دریانوردی بوده است؛ با این وجود ناوبری در حوزه‌ی دریا نسبت به علوم هوافضا کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است و این امر در حوزه‌ی زیرسطحی به دلیل شرایط سخت و ناشناخته‌ی محیطی بسیار پررنگ‌تر است. ناوبری زیرسطحی به دلیل نوع سیال آن که آب می‌باشد با سایر شاخه‌هایش متفاوت می‌باشد. در محیط زیر آب به دلیل تضعیف بسیار شدید امواج الکترومغناطیس، ناوبری رادیویی کاربرد نخواهد داشت و به جای آن ناوبری صوتی مطرح می‌شود. به علت تفاوت‌های خاص سیگنال‌های صوتی نسبت به سیگنال‌های الکترومغناطیسی که دارای بُرد و سرعت کم‌تری در زیر آب هستند، این شاخه از ناوبری با چالش‌های بیشتری روبرو است. از دیگر تفاوت‌های این حوزه از ناوبری، استفاده از امواج میدان مغناطیسی زمین به خاطر نزدیک بودن به سطح زمین می‌باشد. از دیگر مشخصه‌هایی که در ناوبری وسایل زیر آبی تأثیرگذار است، تفاوت دینامیک آن‌ها با سایر اجسام متحرک می‌باشد؛ زیرا چگالی سیال آب، هزار برابر چگالی هوا می‌باشد؛ به همین علت، در مسافت‌های طولانی، زمان حرکت بسیار زیاد شده و این امر تأثیر زیادی بر سیستم ناوبری خواهد گذاشت.

اصولاً سیستم ناوبری را می‌توان به دو قسمت حسگرها و الگوریتم‌های ناوبری تقسیم‌بندی نمود. حسگرها وظیفه‌ی اندازه‌گیری متغیرهای مرتبط با حرکت وسیله و الگوریتم‌ها وظیفه‌ی پردازش این داده‌ها و تولید متغیرهای مورد نیاز را بر عهده دارند. حسگرهای مورد نیاز سیستم ناوبری را می‌توان به دو دسته‌ی ناوبری و کمک ناوبری تقسیم‌بندی نمود. سیستم‌های کمک ناوبری، جهت برطرف نمودن معایب سامانه‌ی ناوبری اصلی، طراحی و به‌کار گرفته می‌شوند و بسیار خاص و ابتکاری می‌باشد. به‌کارگیری صحیح حسگرها که ابزارهای اندازه‌گیری می‌باشند، نیازمند تنظیم و کالیبره نمودن آن‌ها قبل از استفاده است که این خود مستلزم در اختیار داشتن ابزارهای تست و کالیبراسیون خاص آن‌هاست.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۳۷ صفحه

حجم

۶٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۳۷ صفحه

قیمت:
۶۹,۰۰۰
تومان