دانلود و خرید کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول ناصر متقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول اثر ناصر متقی

کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول

نویسنده:ناصر متقی
انتشارات:میراث ماندگار
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول

کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول نوشتهٔ ناصر متقی است و نشر میراث ماندگار آن را منتشر کرده است.

کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول

مبادی علوم با اینکه خارج از علم است و شئ خارجی نمی‌تواند مقوِّم و ذاتی آن علم باشد، لکن تمام علوم به ضرورت بر مبادی تصوری و تصدیقیِ خود متوقف هستند؛ زیرا بدون آنها نه حدود اشیای مستعمَلۀ در آن علم شناخته میگردد و نه مطالب و مسائل نظری و غیربدیهی علم اثبات یا نفی می‌شوند. از این رو مبادی در صورت نظری و غیربدیهی بودن، باید در علمی معنا شده و اثبات گردند و چون اولا برخی از مبادی تصوری و تصدیقی علم اصول مرتبط با مسئلۀ شناخت بوده و با آن پیوند ناگسستنی داشته و ثانیاً این علم از علوم مستحدثه و جدید است و علمی مستقل به شمار میرود، لذا باید از آنها در علم مذکور بحث شود. این موارد اهداف نگارش این کتاب هستند.

ذکر بعضی کاربردهای اصولی و فقهی مبادی نیز از دیگر اهداف نوشتن این کتاب است. چون بیان کاربرد هر مبدئی بعد از پایان بحث‌های مربوط به آن سبب می‌شود که مطالب و مباحث کتاب، از صرف دانستن و نظری بودنِ محض خارج شده و به آنها بدین گونه نگریسته شود که دارای نتایج عملی بوده و نافع هستند و همچنین موجب می‌شود که انگیزۀ دانش‌پژوه نسبت به فراگیری علم شناخت‌شناسی اسلامی بیشتر شود. چنانکه بیان نتایج و کاربردهای مباحث و مسائل هر علم دیگری نیز از چنین آثاری برخوردار است.

چون علم شناخت‌شناسی از علوم مستحدثه و جدید است و فلاسفۀ غربی به خاطر ضرورت و نیاز مبرمی که به آن داشتند چنین علمی را تاسیس کردند و این علم درمتن و بطن فلسفۀ غرب زاده شد، اما فلاسفۀ اسلامی نیازی به این علم نداشتند که در مباحث مقدماتی کتاب به تفصیل از آن بحث شده است و چون بعضی از مسائل شناخت‌شناسی در برخی از مباحث فلسفۀ اسلامی به صورت متفرقه و در لابه‌لای بعضی مسائل منطقی و فلسفی مطرح شده و با تأسیس علم شناخت‌شناسی از آن مباحث به صورت مستقل در این علم بحث می‌شود، لذا این کتاب برای کسانی مناسب است که حداقل در حد المنطق علامه مظفر و نهایة الحکمة علامه طباطبایی از علم منطق و فلسفه بهره‌مند باشند. خوانندە در حد متوسط، علم فقه و اصول را باید یاد گرفته باشد.

خواندن کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به جویندگان علم اصول و دانشجویان زبان و ادبیات عربی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مبادی شناخت شناسی علم اصول

در بیان این امر، فرمایش علامه مصباح یزدی در کتاب آموزش فلسفه پیرامون اهمیت شناخت‌شناسی تقدیم می‌گردد: از بحث‌های مقدماتی روشن شد که برای انسان به عنوان یک موجود آگاه که فعالیت‌هایش از آگاهی نشئت می‌گیرد، یک سلسله مسائل بنیادی مطرح است که تغافل و شانه خالی کردن از تلاش برای یافتن پاسخ‌های صحیح آن‌ها، او را از مرز انسانیت خارج کرده، به چارپایان ملحق می‌سازد، و باقی‌ماندن در حال شک و دودلی علاوه بر اینکه وجدان حقیقت‌جویش را خرسند نمی‌کند و نگرانی از مسئولیت محتمل را رفع نمی‌نماید، وی را موجودی ایستا و بی‌تحرک و احیاناً خطرناک به بار می‌آورد، چنانکه راه‌حل‌های غلط و انحرافی مانند مادی‌گری و پوچ‌انگاری نیز نمی‌توانند آرامش روانی و خوشبختی اجتماعی را فراهم کنند، و ریشه‌ای‌ترین عامل مفاسد فردی و اجتماعی را باید در کژبینی‌ها و کژاندیشی‌ها جست‌وجو کرد. پس چاره‌ای جز این نیست که با عزمی راسخ و سستی‌ناپذیر به بررسی این مسائل بپردازیم، و از هیچ کوششی در این راه دریغ نورزیم، تا هم پایه‌های زندگی انسانی خود را استوار سازیم و هم دیگران را در این راه یاری دهیم، و از نفوذ اندیشه‌های نادرست و رواج مکتب‌های منحرف در جامعه خویش جلوگیری کنیم.


نظرات کاربران

کتاب، یار مهربان
۱۴۰۱/۰۴/۲۵

فوق العاده است

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۴ صفحه

حجم

۴٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان