دانلود و خرید کتاب زیست‌پذیری با رویکرد حق به شهر صدیقه دولتشاه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زیست‌پذیری با رویکرد حق به شهر اثر صدیقه دولتشاه

کتاب زیست‌پذیری با رویکرد حق به شهر

دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زیست‌پذیری با رویکرد حق به شهر

کتاب زیست پذیری با رویکرد حق به شهر نوشته صدیقه دولتشاه است. این کتاب با تاکید بر بندر ماهشهر نوشته شده است و آن را انتشارات همشهری منتشر کرده است.

انتشارات مؤسسه همشهری در جهت ارتقا سطح فرهنگی و آگاهی‌های جامعه، از سال ۱۳۷۳ به فعالیت حرفه‏ای در بازار نشر پرداخته است. این مرکز با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و امکانات مؤسسه همشهری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های فرهنگی‌ ـ‌ ‌مطبوعاتی ایران، فعالیت خود را آغاز کرده است. این انتشارات در زمینه‌ چاپ و نشر کتاب‌های برگرفته از مجموعه نشریات مؤسسه، کتاب‌های حوزه علوم ارتباطات و کتاب‌های حوزه شهر و شهرنشینی و همچنین کتاب‌های تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه و سایر حوزه‌های علوم انسانی فعالیت می‌کند.

درباره کتاب زیست پذیری با رویکرد حق به شهر

با گسترش سریع شهرنشینی در جهان و لزوم توجه به عملکرد مدیریت این سیستم‌های شهری، مطالعه در زمینه زندگی شهری و شیوه‌های دسترسی ساکنان به حقوق شهروندی و برخورداری برابر آنها به این حقوق اهمیت زیادی دارد. روند توسعه شهری در نتیجه تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در راستای بهینه‌سازی سود‌دهی بنگاه‌ها و جذب سریز جمعیت مناطق روستایی با کمک فناوری‌های جدید تقویت می‌شود. این نوع توسعه شهری می‌تواند سرانه دسترسی شهروندان به خدمات را کاهش داده و در اجرای برنامه‌های عدالت‌ اجتماعی خلل ایجاد کند. 

جهت پایدار کردن توسعه شهری لازم است این فرایند با گسترش سایر جنبه‌های شهری متناسب شود. توسعه شهری پایدار مستلزم برخورداری از اقتصاد مولد و عدالت اجتماعی و رفع تبعیض است. در همین راستا، زمینه‌های لازم برای طرح مباحثی در مورد مفهوم حق به شهر مطرح شده است، مفهومی که برای اولین بار توسط هنری لوفور بیان شد. نظریات لوفور را مرتبط با تئوری شهری انتقادی می‌دانند. این نظریه در تضاد با اشکال شهری بازارمحور، فن‌سالارانه، تخصص‌گرا و اشکال نئولیبرال است که معتقد است بازار آزاد و تجارت آزاد با مالکیت خصوصی قدرتمند منجر به رفاه شهروندان می‌شود. 

هدف این نظریه به اجرا درآوردن مطالبه حق به شهر و عدالت اجتماعی شهری است چرا که در فضای شهری امروز که برگرفته از امیال انسانی برای اجتماعی زیستن است تبلور بسیاری از ناکامی‌ها و تبعیض‌های ضد انسانی است. 

براساس این نظریه، حق به شهر به عنوان گزینه مقابل سرمایه‌داری، مطالبه‌ای اخلاقی برپایه مبانی عدالت اجتماعی است که علاوه بر فرایند فضایی یک مطالبه قانونی است و به‌صورت مجموعه‌ای از حقوق جمعی مطرح می‌شود که شامل تمامی حقوق از جمله شفافیت حکمروایی و دسترسی به خدمات است. این حق که رابطه‌ای تنگاتنگ با مفهوم عدالت اجتماعی دارد، به دنبال مطالبه عدالت است که بیشتر عدالت جمعی مد نظر آن است و نه تنها تحقق آنها برپایه قانون ملاک است بلکه شالوده آن یک برنامه اخلاقی جهت بازنشانی یک سیستم بهتر است.

این کتاب این نظریه را با رویکرد به بندر ماهشهر بررسی و تحلیل کرده است.

خواندن کتاب زیست پذیری با رویکرد حق به شهر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و فعالان حوزه جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۶ صفحه