دانلود و خرید کتاب سرزندگی تحصیلی علی فضلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سرزندگی تحصیلی اثر علی فضلی

کتاب سرزندگی تحصیلی

معرفی کتاب سرزندگی تحصیلی

کتاب سرزندگی تحصیلی نوشتهٔ علی فضلی در انتشارات نوروزی به چاپ رسیده است. سرزندگی تحصیلی یکی از شاخص‌های مهم در یادگیری موفق و ثمربخش است که باعث بروز توانایی‌ها و پیشرفت‌های علمی می‌شود. سرزندگی به‌عنوان یکی از مؤلفه‎‌های اصلی سرمایه روان‌شناختی باعث افزایش توان روانی افراد برای برقراری انسجام و سازگاری در زندگی خانوادگی و تحصیلی و یافتن معنا و هدف می‌شود. به معنای دیگر سرمایه روان‎‌شناختی با افزایش سطح توانمندی روانی افراد، آن‌ها را از لحاظ بهزیستی معنوی در موقعیت مطلوب‌تری قرار می‌دهد و باعث سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان می‎‌شود و به آنان در یافتن هدف و معنای تحصیل کمک شایانی می‎‌کند.

درباره کتاب سرزندگی تحصیلی

در دوران تحصیل چالش‌های تحصیلی زیادی وجود دارد که نیازمند توجه، تأمل و تفکر هستند و این چالش‌ها حقیقت پایدار زندگی تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان هستند و افراد دارای سرزندگی تحصیلی برای حل این چالش‎‌ها از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهند، در حل آن‌ها توجه و تأمل بیشتری دارند و احتمالاً موفق‌تر هستند که این عوامل باعث بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها نیز می‌شود. بی‌علاقگی، خستگی و فرسودگی تحصیلی (به‌عنوان نقطه مقابل سرزندگی تحصیلی) رابطه معکوسی با عملکرد تحصیلی دانش‎‌آموزان دارد؛ بنابراین مطالعه پیشایندها و عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی از اهمیت زیادی برخوردار است. 

سرزندگی تحصیلی به صورت توانایی دانش‎‌آموزان برای موفقیت در مواجهه با مشکلات و چالش‎‌های تحصیلی که در مسیر زندگی تحصیلی معمول هستند گفته می‎‌شود. مارتین و مارش براساس مدل‎‌ها و مبانی نظری تاب‎‌آوری، به تدوین نظریه‌ای در مورد سرزندگی پرداختند. آنان به پیشایندها و پیامدهای سرزندگی تحصیلی اشاره کردند و با مقایسه این مفهوم با تاب‎‌آوری تحصیلی به معرفی عوامل روان‎شناختی، مدرسه‎‌ای، خانوادگی و همسالان به‌عنوان پیشایندهای سرزندگی تحصیلی پرداختند. مطابق این صاحب‎‌نظران، ویژگی‌های شخصیتی، هیجانات، انگیزش، باورهای خودکارآمدی و خودگردانی تحصیلی از جمله عوامل روان‎‌شناختی پیش‎‌بینی کننده‌ٔ سرزندگی تحصیلی هستند. عوامل مربوط به خانواده شامل حمایت‎‌های خانواده و مواردی از این قبیل می‎‌شود. عوامل مدرسه‌‎ای به ساختار کلاس، جو مدرسه، کیفیت گذران وقت در کلاس، نگرش مثبت به کلاس و مشارکت در مدرسه اشاره دارد.

کتاب سرزندگی تحصیلی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مطالعهٔ این کتاب به معلمان، مسئولین مدارس و سایر افراد فعال در حوزهٔ آموزش و پرورش پیشنهاد می شود.

بخشی از کتاب سرزندگی تحصیلی

رسالت اصلی نظام تعلیم‌وتربیت ایجاد بستری مناسب برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان، کمک در جهت بروز آنها و شکوفایی استعدادها باتوجه‌به تفاوت‎های فردی است. توجه به عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی سال‎هاست که موردتوجه متخصصان آموزش‌وپرورش و نظام آموزشی عالی قرار گرفته است. ازآنجایی‌که دانش‎آموزان و دانشجویان به‌عنوان رکن اساسی نظام آموزشی، در دستیابی به اهداف نظام آموزشی نقش و جایگاه ویژه‎ای دارند، توجه به این قشر از جامعه از لحاظ آموزشی و تربیتی، موجب باروری و شکوفایی هرچه بیشتر نظام آموزشی و تربیتی می‎شود.

یکی از گرایش‌های بدیع روان‌شناسی که در اواخر سدهٔ بیستم میلادی پا به عرصهٔ وجود نهاده و افق تازه‎ای را پیش روی صاحب‌نظران و پژوهشگران باز کرده است، روان‌شناسی مثبت‌نگر است. از جمله سازه‌‎های کلیدی در این زمینه که باید به آن توجه شود، سرزندگی تحصیلی است. سرزندگی تحصیلی منعکس‌کنندهٔ مفهوم تاب‌آوری در زمینه تحصیلی و حوزه کلی روان‌شناسی مثبت‌نگر است. به‌طورکلی حس درونی سرزندگی، شاخص معنادار سلامت ذهنی است. سرزندگی تحصیلی به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقی به انواع چالش‌ها و موانعی که در عرصه مداوم و جاری تحصیلی، تجربه می‌شود، اشاره می‌کند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه