دانلود رایگان کتاب آداب سفره غذا رحمت پوریزدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آداب سفره غذا اثر رحمت پوریزدی

کتاب آداب سفره غذا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۹از ۲۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب آداب سفره غذا

کتاب آداب سفره غذا نوشته رحمت پوریزدی و الهام پارسا به بررسی روایات اسلامی درباره آداب غذاخوردن می‌پردازد.

درباره کتاب آداب سفره غذا

هدف خردمندان، دیدار (رحمت) خدای سبحان در سرای آخرت است و هیچ راهی جز علم و عمل برای رسیدن به این هدف وجود ندارد؛ از سویی مراقبت بر علم و عمل جز با تندرستی ممکن نیست و تندرستی نیز جز با تناول کردن غذا و خوراک به مقدار حاجت در هر شبانه‌روز میسر نمی‌شود. ازاین‌رو خداوند متعال می‌فرماید: «کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَاعْمَلُوا صالِحا؛ خوردنی‌های شایسته بخورید و کارهای شایسته بجا آورید».

بنابراین هر کس اقدام به خوردن غذا می‌کند تا بدان وسیله به علم و عمل خود یاری رساند و تقوایش را تقویت کند، سزاوار نیست که زمام نفس را رها کند و آن را همانند چهارپایان در چراگاه آزاد بگذارد تا هر چه می‌خواهد بخورد؛ زیرا آنچه باعث دینداری و وسیله رسیدن به دیانت است شایسته است که مظهر انوار و آداب و سنن دینی باشد.

تعریف و هدف پزشکی سنتی ایرانی با پیشینه ده هزارساله، از دیدگاه اطبا و حکما و پیشینیان ما در وهله اول پیشگیری از ایجاد بیماری‌ها و حفظ سلامت بوده، یکی از اصول اولیه پیشگیری در این طب درست خوردن و تغذیه سالم بوده، چه بهتر با داشتن دانش و شناخت کافی از نحوه خوردن و آشامیدن و در واقع بهداشت تغذیه بتوانیم جلوی بیماری‌ها را گرفته و سلامتی را مهمان همیشگی تن و بدنمان بکنیم.

در این مجموعه روایات اسلامی آداب تغذیه در کنار اصول سبک زندگی توصیه شده در کتب پزشکی قدیم در کنار هم آورده شده است که با مشاهده و بررسی اندکی در کتاب متوجه خواهید شد که اکثر توصیه‌های پزشکی در روایات اسلامی نیز مطرح و تأکید شده است.

 خواندن کتاب آداب سفره غذا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 همه علاقه‌مندان به کتاب‌های اخلاق و آداب اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب آداب سفره غذا

«انسان»؛ درختی است که میوه‌اش اولاد است. اگر این میوه سالم و خوب باشد، آن را می‌چیند؛ اما اگر این میوه معیوب و کِرم زده و فاسد باشد، می‌گذارند تا خودش بیفتد؛ دیگر ارزش چیدن ندارد. درخت هم قیمتش به میوه‌اش بستگی دارد و اینکه میوه‌اش چیدنی باشد، نه دور ریختنی. اگر کسی نانش حلال شد، دیگر بچه‌اش کِرم نمی‌زند و سالم می‌شود.

اهل بیت کسب رزق حلال و حلال بودن خوراک را اساسی‌ترین رکن تغذیه و سفره می‌دانند. در ادعیة که بهترین حالات آنان در دعا به حضور پروردگار بوده، از خداوند فراهم شدن زمینه کسب رزق و روزی حلال را خواسته‌اند.

تغذیة نادرست و غیر اصولی سه پیامد دارد:

بیماری جسمی، بیماری روحی، بیماری فکری که حاصل آن افکار ناصوابی است که از زبان یا از قلم جاری می‌شود. حتی در سنین پیری و کمال نیز روح انسان تحت تأثیر تغذیه است.
پرهیز از غذا خوردن در حالت روانی نامناسب از توصیه‌های مورد تأکید طب سنتی ایرانی است، مصرف غذا در حالت استرس و عصبانیت و غم و اندوه در اختلال هضم نقش مهمی داشته است، احمد بن سهل بلخی می‌گوید از غذا خوردن در حالت اضطراب و ترس شدید غضب باید اجتناب شود زیرا معده در این حالت نمی‌تواند غذا را هضم کند و ضعیف می‌شود. خوردن غذا همراه با حس غم و اندوه سبب هضم ناکافی غذا می‌شود غم مانع می‌شود که حرارتی(و خونی) که باید به اندازه مناسب به لوله گوارش برسد، به آن برسد ترس و خشم هم همین اثر را دارد و سبب اختلال در هضم و جذب غذا می‌گردد

نظرات کاربران

𝐒𝐈𝐌𝐀 𝐒𝐀𝐆𝐇𝐀𝐅𝐈
۱۴۰۰/۰۷/۰۳

بسیار عالی 🙏🙏

مصطفی
۱۴۰۱/۱۲/۲۱

بعنوان اولین کتابی که تو زمینه طب خوندم لذت بردم... چه طب سنتی چه صنعتی....ببخشید اسلامی😅 ممنون میشم کتب دیگه ای رو در این زمینه دوستان بهم معرفی کنن

کاربر ۴۳۷۳۹۹۶
۱۴۰۱/۰۱/۳۰

عالی بود حتما مطالعه بفرمایید

هلیا
۱۴۰۱/۰۱/۱۴

هنوز کامل نخوندمش اما بنظرم کتاب مفیدی راجب تمام ورودی های شخصیت ماست و هر کدوم رو کمی توضیح میده، امیدوارم تا اخر همینقدر جالب باشه

Hadi Ayar
۱۴۰۱/۰۶/۲۲

یکی از کتاب‌هایی که خوندنش واجبه 👌🏻

niko
۱۴۰۲/۰۷/۲۳

عالیه این کتاب... امیدوارم دوستان این کتاب رو مطالعه نمایند

کاربر ۳۲۸۶۳۳۶
۱۴۰۱/۰۵/۱۳

یک سری کار ها هست که ما مدام در طول زندگی هر روز وهر روز شاید چند مرتبه انجام میدهیم. برای این سری کار های روز مره که ارتباط تنگاتنگی با کیفیت زندگی ما دارند یک سری آداب وجود دارد. غذا خوردن

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۷۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

حجم

۹۷۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

قیمت:
رایگان