دانلود و خرید کتاب الفبای سایبر ترجمه محمدرضا کریمی قهرودی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب الفبای سایبر

کتاب الفبای سایبر با ترجمه محمدرضا کریمی قهرودی و وحید زارعی منتشر شده است. نفوذ و گسترش فزاینده فضای سایبری در همه ارکان جامعه و تمام عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی، به ویژه زیرساخت‌های حیاتی ملی، نقش و اهمیت امنیت و دفاع سایبری را بسیار برجسته و مهم ساخته است. کتاب حاضر به معرفی مفاهیم و مبانی پایه سایبر می‌پردازد.

درباره کتاب الفبای سایبر

موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را به عنوان یک نهاد اندیشه ورز با هدف پیشتیبانی از نیروهای مسلح در زمینه علوم نرم آغاز کرده و طی سال‌ها فعالیت خود، همواره ترویج‌گر مفاهیم نو و بدیع در این زمینه بوده است.

این موسسه به عنوان نهادی پیشرو، فرصت آفرین و نوآور در توسعه اندیشه و مبانی نظری و کاربردی علوم دفاعی، معرفی و ترویج مفاهیم جدیدی را در کارنامه خود دارد که امروزه در سطح جامعه علمی کشور نیز بسط پیدا کرده و حتی منشاء شکل‌گیری رشته‌های دانشگاهی شده‌اند. این موسسه، بر اساس بند ۱۰ ماده ۵ اساسنامه خود، مکلف به انتشار مقالات، نشریات و کتب علمی و فنی در راستای تامین نیاز نیروهای مسلح می‌باشد؛ در کنار این موضوع در تلاش است تا با انتشار عمومی آثار تولیدی، ضمن اشتراک داشته‌های دانشی خود با اندیشمندان، فرهیختگان و پژوهشگران کشور، از یاری آنان نیز برخوردار شود. امید است که این اقدام منجر به رشد و توسعه بیشتر در هر دو بخش دفاع و ملی کشور گردد. از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در دهه اخیر بیشتر مورد توجه موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی بوده است می‌توان به آینده پژوهی، مدیریت دانش، فرماندهی و کنترل، فناوری اطلاعات و فضای سایبر، مدیریت علم، فناوری و نوآوری، علوم شناختی، کیفیت و استاندارد اشاره نمود.

پیشرفت‌های فزاینده در زمینۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر زیادی بر جوامع داشته‌اند. بخش اعظمی از زندگی و فعالیت‌های روزمرۀ ما به زیرساخت‌های اطلاعاتی متکی شده‌اند. امروزه حوزه‌های حیاتی زندگی اجتماعی از قبیل کنترل ترافیک هوایی و جاده‌ای، مخابرات، توزیع انرژی از جمله برق و گاز و بخش‌های کلیدی دولتی همچون دفاع ملی با استفاده از رایانه‌ها و شبکه‌ها مدیریت می‌شوند. این وابستگی شدید به فناوری اطلاعات و ارتباطات شکل جدیدی از آسیب پذیری را در جامعه پدید آورده است. کشورهای معاند و گروه‌های تروریستی و تبهکار می‌توانند با ایجاد اختلال در زیرساخت‌های حیاتی یک کشور از قبیل سامانه‌های حمل ونقل و نیروگاه‌ها از راه دور و بدون شلیک حتی یک گلوله آن کشور را فلج کنند. این امر موجب شده علاوه بر زمین، هوا، دریا و فضا سایبر نیز به عنوان یک حوزۀ نبرد جدید مطرح گردد. کتاب پیش روی توسط مرکز توسعه، مفاهیم و دکترین بریتانیا تدوین شده است. این مرکز در سال ۱۹۹۵ به منظور ترسیم یک چشم‌انداز بلندمدت روشن برای بریتانیا در زمینۀ نحوۀ توسعۀ نیروهای مسلح و روش‌های عملیاتی آنها تأسیس گردید و به عنوان اندیشکدۀ وزارت دفاع بریتانیا عمل می‌کند. مرکز یاد شده، که در حوزۀ آینده‌پژوهی، مفاهیم، دکترین، راهبرد و تحلیل و پژوهش به فعالیت می‌پردازد، با اتحادیۀ اروپا، ناتو، سازمان ملل و یک شبکۀ جهانی متشکل از وزارتخانه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و صنایع همکاری می‌کند. کتاب حاضر به معرفی مفاهیم و مبانی پایۀ سایبر می‌پردازد و از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل اول مرزهای سایبری، واژگان کلیدی و نقش مهم کارکنان وزارت دفاع در حوزۀ سایبر تعریف می‌گردد. فصل دوم به تشریح تهدیدهای سایبری، ویژگی‌ها و بازیگران این تهدیدها، خصوصیت‌های یک حملۀ سایبری و ابزارها و روش‌های مورد استفاده در آن می‌پردازد. در فصل سوم انواع عملیات‌های سایبری مورد بررسی قرار می‌گیرد. درنهایت در فصل چهارم نحوۀ یک پارچه‌سازی سایبر و بهره‌گیری از آن در عملیات‌های نظامی شرح داده می‌شود و فرماندهی و کنترل سایبری معرفی می‌گردد. امید است ترجمۀ این کتاب بتواند به تقویت حوزۀ دفاع سایبری و افزایش دانش و اطلاعات کارشناسان و مسئولان این حوزه کمک کند.

خواندن کتاب الفبای سایبر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه امنیت اطلاعات پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

حجم

۱۱٫۵ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۱۴ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان