دانلود و خرید کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی (جلد سوم) محمدرضا کاشفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی (جلد سوم) اثر محمدرضا  کاشفی

کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی (جلد سوم)

معرفی کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی (جلد سوم)

کتاب راهنماشناسی دفتر سوم از مجموعه پرسش‌ها و پاسخ های دانشجویی است که در دفتر نشر معارف به چاپ می‌رسد.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانی، بررسی، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌های مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، اندیشه‌‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی، معارف قرآن و اهل‌ بیت (ع)، دین‌پژوهی، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‌‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتی، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‌هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‌اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‌‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

 درباره مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانشجویی

«پرسش‌گری» از آغاز آفرینش انسان، رخ‌نمایی کرده، بر بال سبز خود، فرشتگان را فرانشانده، بر برگ زرد خود، شیطان را فرونشانده و در این میان، مقام آدمیت را نشان داده است. هر که سؤال‌هایش آسمانی است، دانش و بینش، پاسخش خواهد بود. پویایی و پایایی «جامعه» و «فرهنگ»، در گرو پرسش‌های حقیقت طلبانه و پاسخ‌های خِردورزانه است.

از افتخارات ایران اسلامی، آن است که از سویی، سرشار از جوانانی پاک دل، کمال خواه و پرسش‌گر می‌باشد و از دیگر سوی، از مکتبی غنی برخوردار است که معارف بلند آن، گوارا نوش دل‌های عطشناک پرسش‌گر و دانش‌جوست.

اداره مشاوره و پاسخ معاونت مطالعات راهبردی نهاد، محفل انسی فراهم آورده است، تا «ابر رحمت» پرسش‌ها را به «زمین اجابت» پذیرا باشد و نهال سبز دانش را بارور سازد. 

در راستای ترویج فرهنگ دینی، اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، تاکنون بیش از دویست هزار پرسش دانشجویی را در موضوعات مختلف اندیشه دینی، مشاوره، احکام و... پاسخ داده است.

آن‌چه پیش‌رو دارید، بخشی از پرسش‌های راهنماشناسی است که توسط محقق ارجمند مرحوم حجه‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کاشفی (ره) پاسخ داده شده است.

 خواندن مجموعه پرسش‌ها و پاسخ های دانشجویی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 جوانان دانشجو مخاطبان این مجموعه‌اند.

 بخشی از کتاب پرسش ها و پاسخ های دانشجویی (راهنماشناسی)

پرسش ۱. انسان چه نیازی به پیامبران دارد و چه ضرورتی موجب بعثت انبیا شده است؟

می‌توان با دو دیدگاه، ضرورت نبوت را اثبات کرد:

دیدگاه اول: با سه مقدمه می‌توان ضرورت نبوت را اثبات کرد:

۱. انسان برای این آفریده شده که با عبادت و اطاعت خدای متعال، شایستگی دریافت رحمت‌هایی را پیدا کند که ویژه انسان‌های کامل است. اما از آنجا که این کمال و سعادتِ والا، جز از راه انجام دادن افعال اختیاری، حاصل نمی‌شود، مسیر زندگی بشر دو راهه و دو سویه قرار داده شده است، تا زمینه گزینش برای وی فراهم شود.

۲. اختیار و انتخاب آگاهانه، علاوه بر قدرت بر انجام کار و فراهم شدن زمینه‌های بیرونی، برای کارهای گوناگون و وجود میل و کشش درونی به سوی آنها، نیاز به شناخت صحیح نسبت به کارهای خوب و بد و راه‌های شایسته و ناشایست دارد؛ انسان در صورتی می‌تواند راه تکامل خویش را آزادانه و آگاهانه انتخاب کند که هدف و راه رسیدن به آن را بشناسد و از فراز و نشیب‌ها و پیچ و خم‌ها و لغزشگاه‌های آن، آگاه باشد. پس مقتضای حکمت الهی، این است که ابزار و وسایل لازم برای تحصیل چنین شناخت‌هایی را در اختیار بشر قرار دهد؛ وگرنه همانند کسی خواهد بود که میهمانی را به مهمانسرایش دعوت کند؛ ولی محل آن و راه رسیدن به آنجا را به او نشان ندهد. بدیهی است چنین رفتاری خلاف حکمت و موجب نقض غرض است.

۳. شناخت‌های عادی و متعارف انسان‌ها که از همکاری حس و عقل به دست می‌آید - هر چند نقش مهمی در تأمین نیازمندی‌های زندگی ایفا می‌کند - برای بازشناختن راه کمال و سعادت حقیقی، در همه ابعاد فردی، اجتماعی، مادی، معنوی، دنیوی و اخروی کافی نیست؛ زیرا این همه صفات ناپسند و کارهای ناروای موجود در جامعه انسانی، همه از کسانی است که عقل و قوه تمیز دارند؛ جز اینکه در اثر خودخواهی، سودپرستی و هوسرانی، عقلِ آنان مغلوب عواطف و تابع هوا و هوس گردیده است؛ در نتیجه دچار گمراهی شده‌اند. علاوه بر آنکه برای شناخت راه صحیح زندگی، در همه ابعاد و جوانب، آن باید آغاز و انجام وجود انسان و پیوندهایی که با موجودات دیگر دارد و روابطی که می‌تواند با هم‌نوعان و سایر آفریدگان برقرار کند و تأثیراتی که انواع روابط گوناگون، می‌تواند در سعادت یا شقاوت او داشته باشد، معلوم گردد. همچنین باید کسر و انکسار بین سودها و زیان‌ها و مصالح و مفاسدِ مختلف شناخته شود و مورد ارزیابی قرار گیرد، تا وظایف میلیاردها انسانی که دارای ویژگی‌های بدنی و روانی متفاوت هستند و در شرایط مختلف طبیعی و اجتماعی زندگی می‌کنند، مشخص شود. البته احاطه بر همه این امور، براساس تجربه و تاریخ بشر، نه تنها برای یک یا چند فرد میسر نیست؛ بلکه برای بسیاری از گروه‌های متخصص در رشته‌های علوم مربوط به انسان هم مقدور نیست.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۸۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۲۵,۲۰۰
تومان