بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب بازگشت از شوروی | طاقچه
کتاب بازگشت از شوروی اثر آندره ژید

بریده‌هایی از کتاب بازگشت از شوروی

۴٫۰
(۱۹)
تصویر استالین در همه‌جا هست. نامش بر سر همهٔ زبان‌هاست و حمد و ثنای او بدون هیچ استثنایی در تمام نطق‌ها و خطابه‌ها تکرار می‌شود. به‌خصوص در گرجستان که بودم، به هیچ خانه‌ای و به هیچ اتاقی__ گر چه ساده‌ترین و دخمه‌مانندترین اتاق‌ها__ وارد نشدم مگر اینکه تصویری از استالین بر دیوار آویخته‌بود؛ و مسلماً بر همان جایی که در ایام پیش تصویر حضرت مریم را می‌آویخته‌اند! من نمی‌دانم برای ستایش یا از روی عشق و علاقه یا از روی ترس! ولی به هر صورت و در همه‌جا تصویر استالین وجود دارد.
esrafil aslani
یک مثل معروف فارسی هست، که ندیده‌ام جز در متون انگلیسی نقل شده‌باشد و اینجا نیز آن را با انگلیسی نقل می‌کنم، می‌گوید: «زن برای ادای وظیفه؛ فرزند برای سرگرمی؛ و خربزه برای لذت.»
Ahmad Zahedi
رأی توده‌های مردم در انتخابات__ چه علنی و چه مخفی__ چیز مسخره‌ای است؛ بیش از یک ظاهرسازی نیست. داوطلب‌شدن برای انتخابات نیز امری است که از بالا به پایین سرایت می‌کند و تصمیم آن را مقامات بالا می‌گیرند و ملت حق ندارد کسی را انتخاب کند مگر اینکه قبلاً از طرف همان مقامات برگزیده شده‌باشد.
tahere.alimohammadi
من همیشه اعتراف کرده‌ام که میل به یکدنده‌ماندن و در افکار و عقاید خویش پابرجابودن، در غالب اوقات، خطر دورماندن از صمیمیت و صداقت را به همراه خواهدداشت.
reza zamani
دسته‌دسته آدم‌های قحطی‌زده را می‌توان دید که می‌خندند و شادند و همان‌طور که در بازگشت از شوروی نوشته‌ام خوشبختی خود را مدیون «اعتماد و نادانی و امیدواری» خود هستند.
tahere.alimohammadi
این ملاقات بیننده را به این فکر وامی‌داشت که تمام جنایات را نه به حساب آدمی که مرتکب آن‌ها می‌شود بلکه به حساب جامعه‌ای باید گذاشت که آدمی را به ارتکاب جنایات وامی‌دارد.
tahere.alimohammadi
آدمی همیشه ارزش آنچه را دارد فقط وقتی درک می‌کند که آن را ازدست‌داده‌باشد.
tahere.alimohammadi
«عشق به قدرت با علاقه به فرمان‌روایان مستبد آمیخته‌است»__
tahere.alimohammadi
«من می‌میرم در حالی که خدا را پرستش می‌کنم، دوستانم را دوست می‌دارم، نسبت به دشمنانم کینه‌ای ندارم و از زجردادن دیگران متنفّرم.»
کاربر ۲۳۱۱۲۶۰
اگر همهٔ موارد قیاس و سنجش، و ابزار آن را از آدم بگیرند و اگر گذشتهٔ حسرت‌آوری نیز برای او در کار نباشد، آدم ناچار از آنچه به او می‌دهند شادی هم خواهدکرد.
tahere.alimohammadi

حجم

۳۴۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

حجم

۳۴۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۷۵ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد