دانلود کتاب صوتی تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری با صدای آریاسپ دادبه + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری اثر آریاسپ دادبه

دانلود و خرید کتاب صوتی تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب صوتی تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری

کتاب تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری از آریاسپ دادبه در فصلنامه حرفه هنرمند به چاپ رسیده است که آن را با صدای خود نویسنده می‌شنوید. دو مشخصه‌ٔ مهم این دوره ورود به عصر آهن و حماسه‌ پهلوانی است. به گمان نگارنده بنیان‌های اندیشه‌ٔ حماسی در این دوره شکل‌گرفته است. دادبه می‌کوشد در این درس‌گفتار مقدمات آن را شرح دهد.

درباره کتاب صوتی تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری

دادبه سیر آگاهی تاریخی که آغاز آن را در اولین گسست انسان با وضع طبیعی زیست او می‌داند. به سه دوره تقسیم می‌کند: «زایش اولیه» (دوره‌ نوسنگی و به مدت تقریبی سه هزار سال). «دوره‌ میانه» یا هزاره‌ نزاع‌ها. و در نهایت دوره‌ «نوزایش» که دوره‌ اوج آن مقارن با تأسیس شاهنشاهی پارسی است. این نوشتار عمدتاً بر دوران میانه متمرکز است. دوره‌ای که مشتمل بر تحولات و تغییرات بی‌شمار در همه‌ عرصه‌ها است. حصول تجربیات فنی و تکوین نظام‌های اداره‌ سرزمین و مراودات در مقیاس‌های کوچک‌تر و پراکنده در پهنه‌ای وسیع است. که خود منجر به شکل‌گیری نظم اجتماعی جدیدی شد.

«خویش‌کاری» و«پیمان» و «اندیشه‌ حماسی» و «تجلی» مباحثی هستند که دادبه در همین راستا مفصلاً مورد بحث قرار می‌دهد. به گمان دادبه برای شناخت هر فرهنگ توجه به کارویژگی‌ها یا خویش‌کاری‌ها بسیار راه‌گشاست. او خویش‌کاری را نماینده‌ نظم ذهنی، ساختار کارکردهای حسی، و نوعی کشش فکری در هر فرهنگ می‌داند که خاصیتی بازگشتی و تکرارشونده دارد. او معتقد است هر فرهنگ بنیان‌گذار در جریان تحول از عصر اسطوره به تاریخ دچار تغییراتی در خویش‌کاری‌ها یا «کارویژگی»های نظام اندیشه‌ٔ خود شده است.

به گمان نگارنده فرهنگ ایرانی در دوران کهن همچون تمدن‌های عتیق و هندواروپایی مبتنی بر یک نظام خویش‌کاری‌های سه‌گانه‌ای بوده است. سپس با پدید آمدن انشقاقی میان ایران و اقوام هندواروپایی تفاوت‌هایی اساسی در جهان‌شناسی ایرانیان رخ داد. این هم‌زمان با ورود ایران به دوران تاریخی و تأسیس اولین امپراطوری مرکزی در ایران بود. نظام خویش‌کاری چهارگانه جایگزین نظام سه‌گانه‌ی پیشین شد. دادبه در این گفتار می‌کوشد سیر تحول این خویش‌کاری‌ها را از خلال مرور سیر آگاهی در این فرهنگ ایرانشهری بررسی کند. سپس برخی نمودهای آن‌ها در نسبتی که ایرانیان با طبیعت و اقلیم، اساطیر و هنر ایرانی، و شعر پارسی برقرار کرده‌اند، روشن کند.

شنیدن کتاب صوتی تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به تاریخ فرهنگ و هنر ایران مخاطبان این کتاب‌اند.

بخشی از کتاب تاریخ هنر و فرهنگ ایران ـ شماره ۶ ـ تکوین اندیشه و فرهنگ ایرانشهری

شواهد باستان‌شناسی دلالت بر آن دارند که اولین گسست با وضع طبیعی زیست، که همان گردآوری خوراک و یورش بود، منجر به آغاز زندگی دهقانی شد، و ما آن را دوره‌ی «زايش اوليه» نام نهادیم، که بنابر شواهد باستان‌شناسی دوره‌ی نوسنگی به‌نظر می‌رسد به مدت سه‌هزاره تقريباً خالی از جنگ دوام داشته است. بعد از آن هزاره‌ی نزاع‌ها فرا مي‌رسد؛ شهرهای بسیاری از میان می‌روند، يا به‌شدت مورد هجوم قرار مي‌گيرند. دوره‌اي، به مدت تقریبی یک هزاره، كه مي‌توان از آن به عنوان دوره‌ی ميانه نام برد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۲ ساعت و ۳۵ دقیقه

حجم

۲۸۵٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

زمان

۲ ساعت و ۳۵ دقیقه

حجم

۲۸۵٫۶ مگابایت

قابلیت انتقال

دارد

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان