دانلود و خرید کتاب حکمروایی شهری؛ اصول، مبانی و تجارب خدارحم بزی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حکمروایی شهری؛ اصول، مبانی و تجارب اثر خدارحم بزی

کتاب حکمروایی شهری؛ اصول، مبانی و تجارب

نویسنده:خدارحم بزی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب حکمروایی شهری؛ اصول، مبانی و تجارب

کتاب حکمروایی شهری؛ اصول، مبانی و تجارب نوشته خدارحم بزی کتابی با موضوع مدیریت شهری است که در انتشارات آوای نور به چاپ رسیده است.

 درباره کتاب حکمروایی شهری؛ اصول، مبانی و تجارب

رشد شهری در قرن حاضر سهم جمعیت شهر نشین را به ‌شدت افزایش داده و شهرنشینی را به شیوه غالب زندگی مردم تبدیل کرده است و سرآغاز تحولات عدیده و بی‌ وقفه‌ ای است که لزوم بازنگری و تغییر در فرایند و ساختار مدیریت شهری را الزامی می‌ سازد . فرایند هایی نظیر جهانی شدن ، فرایند دموکراسی¬ خواهی جوامع ، گرایش نظریات توسعه دولت‌ محور و گرایش به حکمرانی خوب . چالش‌ های شهری جهان سوّم و تحولات در نظریات توسعه پایدار شهر منجر به تجدید رابطه دولت ، بازار و جامعه مدنی در فرایند اداره امور عمومی جامعه و توسعه آن گردیده است . در این راستا ضرورت تحول در نظام مدیریت و برنامه ‎ریزی شهری و پیگیری رویکرد هایی انعطاف ‌پذیر، دموکراتیک و مشارکتی به امری اجتناب‌ نــاپذیـر مبدل گشته است .

امروزه با گسترش و پیچیدگی نظام‌ های شهری و شهرنشینی ، دولتمردان و مسؤولین مربوطه به‌ تنهایی قادر به کنترل و هدایت جوامع شهری و پاسخ به نیازهای روز افزون توسعه شهری نیستند . در این حالت فرایندی از همیاری دولت ، بخش عمومی ، جامعه مدنی و بخش خصوصی شکل می‌ گیرد که به‌ عنوان پارادایم حکمروایی شهری نامیده می‌ شود . شهر های ایران خصوصاً در سال‌ های اخیر رشد شتابان و نا موزونی را تجربه کرده‌ اند . با توجه به این رشد شتابان شهرنشینی و همچنین نبود سیستم مدیریتی کارآمد چه در گذشته و چه در حال حاضر به نظر می‌رسد، وجود سیستم مدیریتی جدید که نگرشی پویا تر به شهر و شهر وندان داشته باشد ، لازم است .

نماد بارز مدیریت شهری کارا ، حکمروایی خوب شهری هست که سبک و شیوه مدیریت امور شهری پویا وابسته به آن است . بر اساس تعریف برنامه عمران سازمان ملل، حکمروایی خوب عبارت است از مدیریت امور عمومی بر اساس حاکمیت قانون، دستگاه قضایی کارآمد و عادلانه و مشارکت گسترده مردم در فرآیند حکومت ‌داری .

یکی از اهداف اصلی رویکرد حکمروایی این است که ساکنان شهر ها از یک شهروند انفعالی به یک شهروند فعال و مسؤولیت ‌پذیر تبدیل شوند . در این نگرش، شهروندان اشیاء بی‌ جان نیستند، بلکه عاملانی فعال هستند و دولت باید آن‌ ها را فعالانه در تمامی مراحل سیاست‌ گذاری دخالت دهد . در ¬واقع با فراهم کردن فضای رقابتی، از شهروندان انتظار می‌ رود که در مدیریت و اداره امور خود ، مسؤولیت ‌پذیر بوده و اقدامات ضروری جهت بهبود امور خویش را به انجام رسانند .

این مفهوم بر این اصل بنیادین استوار است که دولت‌ ها به‌ جای آن‌که به‌ تنهایی مسؤولیت کامل اداره جامعه را در تمام سطوح آن بر عهده گیرند ، باید در کنار شهروندان ، بخش خصوصی و مردمی به ‌عنوان یکی از نهاد ها یا عوامل مسئوول اداره جامعه محسوب شوند . با این تعبیر، حکومت نقش تسهیل‌ کننده و زمینه‌ ساز توسعه جامعه را در سطوح ملی، محلی و شهری ایفا می‌ کند . با ورود شهروندان و به مفهوم سازمان‌یافته‌ تر آن، جامعه مدنی، به عرصه تصمیم‌ گیری و سیاست ‌گذاری جریان اداره کشور از یک نظام اقتدارگرا و آمرانه به فرایند مردم‌ سالار و مشارکتی تبدیل خواهد شد. 

 در این کتاب با مفاهیم و مبانی نظری حکمروایی شهری، نظریه‌ها، الگوها و دیدگاه‌های حکمروایی شهری، حکمروایی اسلامی، حکمروایی خوب شهری و تجارب آن درسطح جهانی و ایران آشنا خواهید شد.

 خواندن کتاب حکمروایی شهری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پزوهش‌گران و دانشجویان مدیریت شهری مخاطبان این کتاب‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۹۸ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۹۸ صفحه

قیمت:
۷۶,۰۰۰
تومان