دانلود و خرید کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته محمدباقر نجف زاده بارفروش (م. روجا)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته اثر محمدباقر نجف زاده بارفروش (م. روجا)

کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته

معرفی کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته

کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته نوشتهٔ محمدباقر نجف زاده بارفروش (م. روجا) است و انتشارات باران بهار آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته

«مثل» در مازندران و در میان مازندرانی‌ها مثل هر چیز با شکوه دیگر، یک چیز همیشه جاری است. شعله‌ور است. بی گمان، هم شیرینی گفتارهاست و هم ابزار هدایت و راهنمایی و هشدارها و تلنگرها و جلودارها و ده‌ها ویژگی دیگر. مازندرانی با هر مثل، جان می‌‌گیرد و عشق می‌‌ورزد. آری، «مثل» برای تفریح نیست. یک وسیله و چیز دم‌دستی و بازی و بازیچه و سرگرمی و مانند این‌ها به شمار نمی‌رود‌. مازندرانی، با این مثل ده‌‌ها برداشت ارزشی دارد. نگاه این مرد و زن شمالی، نگاه خردمندانه و بهینه است. بی‌‌گمان ایرانی‌‌ها، به اندازه مازندرانی‌ها اینقدر از مثل بهره ارزشی و انسانی و هدایتگری را ندارد و اصلا از این زیبایی‌ها دورست و بیگانه. «مثل» در میان شمالی، سرشار از زیبایی و بیان و گفتار و پیام است. برای دریافت و درک این پیام و حرف‌ها، باید میان مازندرانی باشید و آن زیبایی‌‌ها را دریابید و بهره ببرید. به قول خود مازندرانی، «با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود.»

هر مثل که گفته می‌‌شود، جهانی از اندیشه و تجربه و آزمون را پشت سر گذاشته شده و مازندرانی با این پیشینه و نگاه به آن رو می‌‌آورد و به کار می‌‌برد؛ هم از حیث زبان و هم از حیث کاربرد. مثل‌های مازندرانی، چه کوتاه و چه بلند، چه ساده و چه پیچیده و چه منثور و چه منظوم، جهانی از تجربه و نشان و نشانه و هدایت و چراغ و... اینجاست. مثل‌ها بیهوده نیست. باید این زیبایی‌ها را رصد کرده و شماره و مزمزه کنی. مثل‌ها را باید با آگاهی درخوری مطالعه و جستجو و ارزیابی کرد. 

ده‌ها نکته درباره و دل و بطن و نهاد هر مثل نهفته است. مثل‌ها را می‌شود از هر حیث بررسی کرد. از زبان گفتار و ادبی و لغوی گرفته تا مسائل علمی و اخلاقی و اجتماعی و دینی و روان‌شناسی و مانند این‌ها. زبان معیار ما در گزینش مثل‌ها، نامشخص و غیر انحصاری است. مربوط به یک گویش و یک شهر و حریم نیست. همهٔ مازندران را در بر می‌گیرد و منابع و سر چشمه‌ها و مآخذ هر مثل از شفاهی و گوینده گرفته تا یک کتاب و نوشته یاد شده است.

خواندن کتاب پیر بوته مثال مثل های پیر گفته را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران فرهنگ و گویش و فولکلور مازندران پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۵۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

حجم

۳۵۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۷۶ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان