دانلود رایگان کتاب دختر پرتقالی یوستاین گاآردر ترجمه فوزیه دشتی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دختر پرتقالی  اثر یوستاین گاآردر

کتاب دختر پرتقالی

انتشارات:یوپا
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب دختر پرتقالی

کتاب دختر پرتقالی رمانی اثر یوستاین گاآردر (یوستین گاردر) نویسنده‌ی نروژی کتاب دنیای سوفی است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. دختر پرتقالی در سال ۲۰۰۹، در فیلمی نروژی با همین نام مورد اقتباس قرار گرفت. با توجه به عنوان اصلی نروژی کتاب، نام کتاب به طور خاص به میوه‌ی پرتقال اشاره دارد و نه رنگ نارنجی.

رمان دختر پرتقالی با ترجمه فوزیه دشتی به زبان فارسی توسط انتشارات پویا منتشر شده است.

درباره کتاب دختر پرتقالی

کتاب دختر پرتقالی اثر یوستاین گاآردر، نویسنده‌ی نروژی کتاب دنیای سوفی، افسانه‌ای مدرن و دارای پیچ‌وتاب‌های فلسفی است. دختر پرتقالی از زبان گئورگ رود روایت می‌شود که پدرش ۱۱ سال پیش فوت کرده، زمانی که خودش تنها ۴ سال داشت. او هرگز فکر نمی‌کرد که دوباره از پدرش چیزی بنشود، اما اکنون با هم کتاب می‌نویسند!

پدر گئورگ در واقع پزشکی شریف بوده که برای شکست دادن بیماری لاعلاجش و زنده ماندن تلاش بسیاری کرده است، اما در نهایت تسلیم این بیماری شده و از دنیا رفته است. از آن‌جا که این پدر زمان زیادی برای پدری کردن برای فرزندش نداشته، تصمیم می‌گیرد برای گئورگ نامه‌ای طولانی بنویسد تا گئورگ سال‌ها بعد آن را مطالعه کند و از طریق همین نامه، درس‌های مهمی در باب زندگی به او بدهد.

برای گئورگ رود، پدرش سایه‌ و خاطره‌ای دور بیش نیست، اما یک روز مادربزرگش برگه‌هایی را پیدا می‌کند که در آستر یک صندلی چرخدار قرمز قدیمی قرار گرفته‌اند. این برگه‌ها نامه‌ای به گئورگ هستند که درست پیش از مرگ پدرش نوشته شده و شامل داستانی به نام «دختر پرتقالی» هستند.

اما «دختر پرتقالی» یک داستان معمولی نیست، این داستان معمایی از گذشته است و حول یک حادثه در دوران جوانی پدرش می‌گردد. پدر گئورگ روزی سوار تراموا شد و مجذوب دختر زیبایی شد که کیسه‌ی کاغذی بزرگی از پرتقال‌های خوش‌طعم را در دست گرفته بود. ناگهان تراموا تکانی خورد و پدر گئورگ تلوتلوخوران، با دختر برخورد کرد و باعث ریختن پرتقال‌های او شد. پس از این، دختر بی‌اعتنا از تراموا پیاده شد و پدر گئورگ را با آغوشی پر از پرتقال رها کرد. اکنون پدر گئورگ از آن سوی قبر، از پسرش می‌خواهد که به او کمک کند تا بالاخره معمای هویت دختر پرتقالی را حل کند.

چرا باید رمان دختر پرتقالی با ترجمه فوزیه دشتی را بخوانیم؟

کتاب دختر پرتقالی دارای نثری روان و در عین حال، موضوعاتی است که ممکن است ذهن انسان‌های بسیاری را به خود مشغول کند. بنابراین، خواندن چنین کتابی که در عین جدیت، ساده و روان است و به موضوعاتی اساسی در زندگی انسان می‌پردازد، خالی از لطف نخواهد بود.

خواندن و دانلود کتاب دختر پرتقالی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر علاقه‌مند به خواندن رمانی جذاب و شگفت‌انگیز با موضوعاتی حول فلسفه هستید، خواندن رمان دختر پرتقالی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

درباره یوستاین گاآردر؛ نویسنده دختر پرتقالی

یوستاین گاآردر روشنفکر نروژی و نویسنده‌ی چندین رمان، داستان کوتاه و کتاب‌ کودک و نوجوان است. گاآردر اغلب از چشم‌انداز کودکان می‌نویسد و حس شگفتی آن‌ها را در مورد جهان بررسی می‌کند. او اغلب در آثارش از فراداستان استفاده می‌کند و داستان‌هایی درون داستان‌های دیگر می‌نویسد.

شناخته‌شده‌ترین اثر یوستاین گاآردر رمان دنیای سوفی است که عنوان فرعی آن «رمانی درباره‌ی تاریخ فلسفه» است. این اثر محبوب به ۵۳ زبان ترجمه شده است و بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته و تنها در آلمان ۳ میلیون نسخه فروخته شده است. یوستاین گاآردر در سال ۱۹۹۷ به همراه همسرش سیری دانویگ، جایزه‌ی سوفی را بنیان‌گذاری کرد. این جایزه یک جایزه بین‌المللی مرتبط با محیط زیست و توسعه‌ی پایدار است که ارزش آن ۱۰۰۰۰۰ دلار است و به صورت سالانه اعطا می‌شود. نام این جایزه برگرفته از رمان دنیای سوفی است.

یوستاین گاآردر نویسنده‌ای است که بیشتر به‌واسطه‌ی نثر روان و شیوه‌ی نگارشش شهرت بسیاری پیدا کرده است. گاآردر را استاد ساده‌نویسی نامیده‌اند، زیرا او در قالب داستان‌هایی از زبان کودکان یا نوجوانان، به دغدغه‌های دنیای بزرگ‌سالان می‌پردازد. او از شور و شوق جهان کودکی می‌گوید که در بزرگ‌سالی کمرنگ می‌شود.

نقد کوتاهی بر کتاب

دختر پرتقالی یک افسانه‌ی مدرن محسوب می‌شود. یوستاین گاآردر به شکلی جادویی درباره‌ی معمولی‌ترین اتفاقات می‌نویسد و به این شیوه، داستان‌هایی جدید و جذاب خلق می‌کند.

گئورگ حین خواندن نامه‌های پدرش، واکنش‌ها و اظهاراتی درباره‌ی زندگی‌اش را در هم می‌پیچد و داستانی مشترک خلق می‌کند که ارتباطاتی دور از انتظار را با پدرش که او را به سختی به یاد می‌آورد، ایجاد می‌کند. خوانندگانی که به موضوعات فلسفی علاقه‌مند باشند و کتاب را در همان ابتدا کنار نگذارند و تا انتهای آن پیش بروند، بدون تردید به زندگی خود و معنای آن فکر خواهند کرد.

در داستانی که در کتاب دختر پرتقالی در باب عشق اول مطرح می‌شود، اطلاعاتی در مورد تلسکوپ هابل و «سلطه‌ی آن بر جهان» وجود دارد که منجر به شکل گرفتن یک تحقیق فلسفی در مورد وجود انسان و مدت زمان کوتاهی که انسان‌ها باید روی زمین بگذرانند می‌شود. در واقع این رمان بیشتر در مورد تفکر در باب مسائل زندگی است تا پاسخ به آن‌ها.

دختر پرتقالی داستان عاشقانه‌ی دو جوان را شرح می‌دهد که خوش‌شانس هستند که یکدیگر را دارند. اکثر ما رویای چنین عشقی را می‌بینیم و به همین دلیل است که وقتی می‌فهمیم این عشق به پایانی زودهنگام دچار شده، غمگین می‌شویم. پدر گئورگ نیز تنها عشق بزرگ خود را پیدا کرد و عشق زندگی‌اش، دختر پرتقالی، تا آخرین لحظه با او ماند. او پسری نیز داشت که از طریق او به زندگی ادامه خواهد داد. او از طریق نامه‌ای که به پسرش نوشت، گئورگ را تشویق کرد که دنیا را متفاوت ببیند و جرات صحبت با دختری را که دوست دارد، پیدا کند.

نظرات افراد و مجله‌های مشهور درباره کتاب دختر پرتقالی

مجله‌ی ووگ معتقد است همه باید کتاب دختر پرتقالی را بخوانند.

Good Book Guide معتقد است دختر پرتقالی داستانی عجیب و تامل‌برانگیز با شگفتی‌هایی بیش از انتظار است.

روزنامه‌ی داگبلاده معتقد است رمان دختر پرتقالی، خواننده را بدون احساس فریب‌خوردگی به گریه می‌اندازد. روزنامه‌ی داگبلاده این رمان را دارای رویکردی جسورانه نسبت به سوالات بسیار بزرگ در باب زندگی و مرگ عنوان کرده که برای جوانان مناسب است.

شرکت آمازون این کتاب را داستانی فراواقعی، مدرن و دارای رگه‌هایی فلسفی عنوان کرده است.

ورود رمان دختر پرتقالی به بازار کتاب ایران و بهترین ترجمه

ترجمه‌ی فارسی کتاب دختر پرتقالی با ترجمه‌ی مهرداد بازیاری توسط نشر هرمس، ترجمه‌ی امید اقتداری توسط انتشارات تهران و ترجمه‌ی مهوش خرمی‌پور و ویدا اسلامیه توسط کتابسرای تندیس و ترجمه‌ی فوزیه دشتی توسط انتشارات یوپا به انتشار رسیده است.

بسیاری از خوانندگان این کتاب، ترجمه‌ی مهرداد بازیاری را بهترین ترجمه‌ی این کتاب دانسته‌اند، زیرا بازیاری کتاب را مستقیما از زبان نروژی به فارسی ترجمه کرده و برای این ترجمه، برنده‌ی جایزه‌ی کتاب فصل سال ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ در شاخه‌ی رمان خارجی شده است. علاوه بر این، نام مهوش خرمی‌پور و ویدا اسلامیه نیز باعث می‌شود که نسبتا از کیفیت ترجمه‌ی آن‌ها نیز مطمئن باشیم.

رمان دختر پرتقالی مناسب کدام رده سنی است؟

کتاب دختر پرتقالی بیشتر برای نوجوانان توصیه شده است، با این حال به واسطه‌ی داشتن موضوعات فلسفی، بهتر است نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال آن را بخوانند تا درک بهتری از آن پیدا کنند.

ژانر و سبک کتاب این رمان چیست؟

گاآردر داستان‌هایش را رمزآلود و معماگونه پیش می‌برد و به موضوعاتی بدیهی و تکراری از جمله پیدایش انسان و معنای زندگی، پاسخ‌هایی فلسفی و جذاب می‌دهد. گاآردر شخصیت‌های اغراق‌آمیز و به دور از واقعیت خلق می‌کند و در دنیایی که گاهی به شکلی طنزآمیز آن را روایت می‌کند، به سوالات مختلف، پاسخ‌هایی کاملا واقعی می‌دهد. مخاطب کتاب‌های او علاقه‌مندان به دنیای ادبیات و فلسفه هستند، زیرا او در داستان‌ ادبی خود به سوالات فلسفی جواب می‌دهد.

پیام داستان کتاب دختر پرتقالی چیست؟

داستان دختر پرتقالی به قدری زیبا و در عین حال غم‌انگیز است که اعماق قلب خواننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کتاب داستانی است درباره‌ی عشق، مرگ و جهان و در عین حال، تمام این مفاهیم را زیر سوال می‌برد. سوال اساسی این داستان این است که آیا زمان کوتاهی که هر یک از ما در زمین می‌گذرانیم، ارزشش را دارد؟ کتاب خواننده را به تفکر در مورد این سوال برمی‌انگیزد و هر یک از ما باید برای خودمان به این سوال پاسخ دهیم و گئورگ نیز برای خودش به این سوال پاسخ می‌دهد. نویسنده توضیح زیبایی ارائه می‌دهد که چرا حتی این مدت زمان کوتاه روی زمین، کاملا ارزش آن را دارد.

یوستاین گاآردر در این رمان مسیر درستی برای ترکیب لحظات خنده‌دار، عاشقانه و غمگین می‌یابد و با وجود اینکه پایان خوشی برای داستان دختر پرتقالی وجود ندارد، رمان همچنان پایانی مثبت دارد. در طول داستان، جهان و تلسکوپ فضایی هابل -که ما را قادر می‌سازد بیشتر کیهان را کشف کنیم- نقش مهمی ایفا می‌کنند. این بخش از داستان به ما می‌آموزد که به دنبال چیزهای بزرگ‌تر باشیم و تنها افرادی که برای آن‌چه می‌خواهند مبارزه می‌کنند، قادر به رسیدن به آن خواهند بود. حتی اگر رسیدن به آن غیرممکن به نظر برسد، باز هم ارزش امتحان کردن را دارد. دختر پرتقالی تمام المان‌های یک رمان عالی و موفق را دارد. اگرچه این داستان بسیار ساده است، اما مطمئنا یک داستان عاشقانه‌ی کسل‌کننده نیست.

معرفی نویسنده
عکس یوستاین گاآردر
یوستاین گاآردر
نروژیی | تولد ۱۹۵۲

یوستین گردر و کتاب دنیای سوفی برای اغلب کتاب‌خوان‌ها در دنیا به هم گره خورده‌اند، به شکلی که چندین و چند جلد کتاب داستانی و فلسفی دیگر این نویسنده زیر سایه‌ی جذابیت همین کتاب قرار می‌گیرد. او در داستان‌هایش به موضوعات فلسفی می‌پردازد و اغلب آثارش در جهان پرفروش و محبوب هستند. مثلا کتاب دنیای سوفی او به پنجاه و سه زبان دنیا ترجمه و سی میلیون نسخه از آن فقط در یک کشور فروخته شده است. دختر پرتقالی و راز فال ورق از دیگر آثار این نویسنده هستند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

نسخهٔ الکترونیکی این کتاب هنوز به طاقچه نیامده.