دانلود و خرید کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید... کیوان اصلاح‌پذیر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید... اثر کیوان اصلاح‌پذیر

کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید...

انتشارات:نشر نگره
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید...

کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید...؛ نظریه و شعر تألیف کیوان اصلاح‌پذیر است و نشر نگره آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید...

فراسپید به رهایی ذهن از تفکر خطی و روایت‌های یکپارچه می‌اندیشد. فراسپید تلاش می‌کند شاعر را متقاعد کند که به شعر بیش از ذهن اندیشیده‌اش اعتماد داشته باشد و فاصله‌ٔ دست تا نوشتار را به جای اندیشیدن با تداعی آزاد پر کند. تداعی آزاد البته اعتماد به شعور ته‌نشین‌شده‌ای است که در جریان فیضان با تاریخ گذشته‌ٔ خود روبه‌رو می‌شود. تداعی آزاد کمک می کند تا شعور زیست شده و جهان تجربه شده‌ٔ ذهن با تاریخ خود روبه‌رو شود. آن تکه‌تکه متنها که هر یک بینامتنیتی شخصی یا عمومی‌اند محصول نگاه شعور به خود بدون حضور ذهن اتو کشیده‌ٔ معلم‌نماست. در این حالت از کوزه همان برون تراود که در اوست.

پلکان‌نویسی، بیت‌ننویسی است. نیما، موسیقی، وزن و قافیه‌ٔ شعر کهن را از حالت متقارن به نامتقارن تبدیل کرد. او نه قافیه را از میان برداشت نه وزن را. بلکه آن‌ها را از حالت متقارن و مصراع‌بندی شده در یک بیت به واحدهای شکسته‌ٔ پلکانی نامتقارن تبدیل کرد. این عدم تقارن آزادی عمل فراوانی برای شاعر پدید آورد و شرط اول و بنیادی خروج از اوبژکتیویته‌ٔ تاریخی شعر و جولان در سوبژکتویسم گردید. نیما طلایه‌دار معماری نامتقارن در عصر مدرن است. وجه اصلی آزادی عمل شاعر مدرن پس از نیما به دلیل امکان جورچینی سطرهای نامتقارن با تکیه بر افق شخصی شاعر و اجتماع در حال تغییر و زیبایی‌شناسی‌های متضاد در دنیای نامتقارنی است که از لحاظ نظری بی‌نهایت شکل می‌تواند به خود بگیرد.

مشکل بزرگ پلکان‌ها ایجاد فاصله در ذهن شاعر است آن هم در زمانه‌ای که بایت‌ها شتابان ما را به خوانش و نوشتن می‌کشانند. شعر در مقام پلکان هیبتی پوشالی پیدا کرده است در حالی که هیچ نقشی نه در نوشتار و نه در خوانش دارد! فراسپید وقتش تنگ است و حرف برای گفتن زیاد، پس در اولین و مهم‌ترین قدم فرمی خود، دست به حذف پلکان و صرفه‌جویی در سطرها می‌زند. در زمانه‌ای که نوشتار از کاغذ به کریستال مایع منتقل شده است صرفه‌جویی پیکسلی در ابزار و حذف فاصله در چشم و ذهن شاعر منجر به خلق شعرهای متناسب با سرعت عصر جدید می‌شود. نوشتار فراسپیدی بر اساس سطرـ‌نقطه ناخودآگاه نیندیشیده را چابک‌تر از درنگ اندیشگی ذهن و سبک نوشتاری را دگرگون می‌کند. فراسپید ادامه شعر سپید است زیرا پس از حمله‌ٔ نیما به تقارن و حمله‌ٔ شاملو به توازن نوبت حمله به پلکان رسیده است و ما وارد مرحله‌ٔ حذف فضای خالی بی‌معنا شده‌ایم. نقطه‌ها فضای خالی را پر می‌کنند و به خواننده اجازه می‌دهند بدون وقفه‌ٔ تحمیلی و بی‌معنای پلکان‌ها، خوانش خود را پیوسته گرداند همان طور که قبلا در جریان سرایش شعر نو این اتفاق برای شاعر افتاده است. یکی از خواص این پلکان‌سوزی احیاء شعر بلند است. دلیل اصلی ناپدید شدن شعر بلند همین شکل پلکانی بود که هم بر نوشتن هم بر خوانش سنگینی می‌کرد. اینک می‌شود شعر بلند نوشت بدون اینکه بلندی آن مانع خوانش شود. بنابراین مهم‌ترین ویژگی شعر فراسپید در فرمِ جدیدِ نوشتاریش است. امکانی که شعر را در مسابقه با داستان دوباره به میدان بر می‌گرداند.

در این کتاب با تمامی این قالب‌های مدرن شعر فارسی به‌خوبی آشنا خواهید شد.

خواندن کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید... را به چه کسانی پیشنهاد می‌‌کنیم

این کتاب را به دوستداران و پژوهشگران شعر معاصر فارسی پیشنهاد می‌‌کنیم.

بخشی از کتاب سپید سپیدتر.. فراسپید...

فروید .. روید .. روید .. اند .. روید .. اندروید .. محیط بر من .. حیاط بی تو .. مساحت من بی‌پرده روی مانیتور در مقیاس کف دست .. کولی‌ها .. اپلیکیشن‌های دست‌ساز عمر .. گارانتی نصب روی دل .. قلوه بده .. دیالیز نشو .. هر چه نفهمیدم .. پخش روی میز روانکاو .. تاریخ .. پشت در .. سهم‌خواه باقیمانده رازهای من .. مارکس با ماکس وبر .. یک «ر»ی خیلی ملفوظ فاصله دارد .. زیربنا را گرسنه‌ها جویده‌اند .. فرهنگ .. هنگ .. هنگ کرده است .. روبنا .. لولهنگش را یخ‌های قطبی‌ـ‌ذوبکی بردند .. از فونداسیون .. دنده‌های لخت میل‌های گرد مانده است .. آرماتوربند .. به شفافیت زیربنا واصل شده است .. میلگردهای زخمی زنگ می‌زنند بیخ گوش فروید ..

تاریک‌ترین ذهن‌ها
آلکساندرا برکن
عوامل موثر بر بهبود زندگی خانوادگی
مرتضی منادی
جلد ۱۶: اطفال ـ فصل ۱۰۴: اشکالات متابولیسم لیپید (سوالات و پاسخ)
ایمان وفایی
روش تحقیق در تربیت بدنی
کریس گرتن
مرور سریع و کاربردی برانوالد ۲۰۲۲ با دکتر امیری (فصول ۱۵ و ۱۶)
سعید امیری پویا
مختصری از هر آنچه که باید در خصوص تکنولوژی آموزشی بدانیم
امیرمحمد بزی
مرور سریع و کاربردی برانوالد ۲۰۲۲ با دکتر امیری (فصول ۹۰ تا ۹۴)
سعید امیری پویا
مرور سریع و کاربردی برانوالد ۲۰۲۲ با دکتر امیری فصول ( ۴۹ و ۵۰ )
سعید امیری پویا
مغز خرید
یاسمن باقرزاده بیوکی
عطش (نسخه فارسی)
گروه نویسندگان
خون بد
جان کری رو
ابری به شکل انبه
وندی مس
من تمرکز هستم
سوزان ورده
مرور سریع و کاربردی برانوالد ۲۰۲۲ با دکتر امیری (فصول ۸۷ تا ۸۹)
سعید امیری پویا
مرور سریع و کاربردی برانوالد ۲۰۲۲ با دکتر امیری (فصول ۶۱ تا ۶۳)
سعید امیری پویا
مرور سریع و کاربردی برانوالد ۲۰۲۲ با دکتر امیری (فصول ۲۶ تا ۲۹)
سعید امیری پویا
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۵۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۰ صفحه

حجم

۱۵۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۱۳۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان