دانلود و خرید کتاب آموزه های اخلاقی سوره حدید محمدهادی فاطمی تبار
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آموزه های اخلاقی سوره حدید اثر محمدهادی فاطمی تبار

کتاب آموزه های اخلاقی سوره حدید

انتشارات:میراث ماندگار
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب آموزه های اخلاقی سوره حدید

نوشتار پیش‌روی، با نام «آموزه‌های اخلاقی سوره حدید» نوشتۀ محمدهادی فاطمی تبار در چهاربخش، سامان‌یافته و به بیان و تحلیل تعالیم اخلاقی این سوره در حوزه‌های اخلاق الهی و انسانی فردی و اجتماعی می‌پردازد.

درباره کتاب آموزه‌های اخلاقی سوره حدید

اخلاق به معنای عادت دادن نفس به فضائل و دوری جستن از رذائل از راه تزکیه نفس و پاکی و پارسایی است و مهم‌ترین غایت و مقصد آن نیز هدایت انسان سوی کمال و قرب الهی و سعادتمندی دنیایی و آخرتی است. غایت و کمال حقیقی انسان، در سرای دیگر جست‌وجو می‌شود؛ لیکن از رهگذر دنیا و در راستای آن تحقق خواهد یافت، ازاین‌رو سهم اخلاق و آموزه‌های اخلاقی در تعالی و پیشرفت زندگی مادی و معنوی او انکارناپذیر است.

در میان سور قرآنی، سوره حدید به لحاظ اشتمال بر آموزه‌های اخلاقی، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ آموزه‌هایی نظیر انفاق، قرض، زهد و تقوا، تسبیح خدا که در مهم‌ترین آیات این سوره آمده است. براین‌اساس، نگارنده با تأمل و اندیشه دقیق در آیات سوره حدید و تفاسیر ارائه شده، به بیان پرسش‌هایی مانند «چیستی آموزه‌های اخلاق الهی سوره حدید» و «چیستی آموزه‌های اخلاق فردی سوره حدید» و «چیستی آموزه‌های اخلاق اجتماعی سوره حدید» پرداخته و در قالب تحقیقی بنیادی و با روش نقلی و وحیانی، در پی استنباط و استخراج آموزه‌های اخلاقی این سوره برآمده و پرسش‌های یاد شده را به‌روشنی پاسخ داده است.

تقوا، تسبیح و تحمید، ذکر الهی، خوف و خشیت، در زمره آموزه‌های اخلاقی الهی سوره حدید و در حوزه بایدهای اخلاقی است. در بخش آموزه‌های اخلاق فردی و بایدهای تعالیم اخلاقی این سوره، می‌توان به آموزه‌هایی نظیر زهد، سبقت در مغفرت، اشاره کرد. آرزوی دراز، قساوت قلب، دنیاگرایی و رهبانیت نیز از نبایدهای اخلاق فردی بیان شده در این سوره هستند. انفاق، صدقه، قرض، از آموزه‌های اخلاق اجتماعی سوره حدید در حوزه بایدهاست و بخل، تفاخر از نبایدهای اخلاق اجتماعی یاد شده در این سوره به شمار می‌روند.

خواندن کتاب آموزه‌های اخلاقی سوره حدید را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به علوم قرانی می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند.

بخش‌هایی از کتاب آموزه‌های اخلاقی سوره حدید

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه «حدید» یکی از سور مسبحات و از غرر آیات و سور قرآن کریم است. در سیروسلوک إلی الله قرائت هر شب این سوره مبارکه از اولین اربعین‌ها به شمار می‌رود. در بحث خواص و سور، قرائت این سوره شریفه را، سبب قوت قلب و رفع اضطراب و تردید و نگرانی می‌دانند. این سوره مبارکه نقش اعتقادات و به‌ویژه اعتقاد به توحید را در روابط اجتماعی و مسائل اخلاقی اعم از اخلاق فردی و اجتماعی بیان می‌کند. این سوره مبارکه را باید یکی از سوره‌های جامع در حکمت نظری و حکمت عملی برشمرد.

همه قران کریم نور و هدایت و ایمان و معرفت است. تمام این کتاب آسمانی وحی و کلام الهی است اما برخی از آیات شریفه آن از درخشندگی و تلألؤ خاصی برخوردارند که آنها را غرر آیات کریم می‌نامند. مانند: سوره فاتحه، آیه الکرسی، دو آیه آخر سوره بقره، آیات ۲۷،۱۸،۲۶ سوره آل عمران، آیات ۳۵،۳۶،۳۷ سوره نور، شش آیه ابتدای سوره حدید، سه آیه آخر سوره حشر و سوره توحید.

بنابراین سوره حدید شش آیه که از غرر آیات شریفه قرآن است را در برداشته و در این آیات عمیق‌ترین مباحث توحیدی را بیان نموده است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۱۱ صفحه

حجم

۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۲۱۱ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان