دانلود و خرید کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی حسین آئینه نگینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی اثر حسین آئینه نگینی

کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی

معرفی کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی

کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی نوشتهٔ حامد نیکونهاد و مهدی نورایی و حسین امینی پژوه و حسین آئینه نگینی در پژوهشکده شورای نگهبان چاپ شده است. در این کتاب تحلیل برخی کلید واژگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد.

درباره کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی

طرح پژوهشی حاضر به‌منظور تبیین برخی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های چندمعنا در منظومه حقوق اساسی ایران (هفت کلیدواژه «امت»، «موازین اسلامی»، «قانون»، «مقررات»، «حق»، «دولت» و «نظارت») و با توجه ویژه به آرای تفسیری شورای نگهبان و اظهار نظرهای این شورا در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی و سایر نظرات ارائه شده است.

کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای افرادی که مایل هستند با قوانین و تحلیل آن‌ها آشنایی بیشتری پیدا کنند، پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب آشنایی با مفاهیم قانون اساسی

۱ ـ حق و حقوق در معنای استحقاق

با بررسی اجمالی اصطلاح‌های دربردارنده حق به‌معنای استحقاق، در قانون اساسی و دکترین حقوق بشر و شهروندی، می‌توان انواع آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول حقوقی است که اضافه آنها وصفی است. دسته دوم حقوقی است که اضافه یا وصف آنها، دلالت بر حامل آن حقوق می‌کند و اضافه ملکی یا تخصیصی است و دسته سوم حقوقی است که اصطلاح مربوط به آنها، به‌صورت مستقیم، دلالت بر مکلف نسبت به آن حق‌ها دارد. هرچند تشخیص اولیه تعلق هر اصطلاح به هر یک از سه دسته مذکور در ظاهر آسان به نظر می‌رسد، ولی همواره چنین نیست و می‌توان عبارت‌هایی را یافت که در دو اصل مختلف، معنای متفاوتی دارند. مبتنی بر فرضی اولیه، بسیاری از عبارت‌های دارای واژه حق و حقوق در یکی از دو دسته نخست از حق‌های یادشده گنجانده و درستی معنای آن در این بخش ارزیابی می‌شود و دسته سوم در قانون اساسی ما مصداقی ندارد. برخی از حق‌ها نیز به دلیل توضیحات مختصر مربوط به آنها یا به‌دلیل ارتباطی که از نظر معنایی با برخی دیگر از حقوق در قانون اساسی دارند، در اثنای بحث از مفاهیم مشابه آن مطالعه خواهد شد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴۹۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۰۸ صفحه

حجم

۴۹۹٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۰۸ صفحه

قیمت:
۲۱,۰۰۰
تومان