بریده‌های کتاب وارثان عاشورا
کتاب وارثان عاشورا اثر علی صفایی حائری

کتاب وارثان عاشورا

دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۶از ۱۵ رأیخواندن نظرات
توجه و درک عظمت انسان و توجه و درک از حضور و جمال و جلال و محبت و رفاقتِ اللّه و توجه و درک از مرصاد و سنت‌ها و قوانین و حق و اجل، باعث می‌شود که آدمی، خودش را کم نفروشد و از خدا چشم نپوشد و در جهان قانونمند، شلنگ تخته نکند و فسق نورزد و از جایگاه خویش بیرون نیاید.
eli
آدمی که بازیچه یا بازیگر یا تماشاچی می‌شود و از میدان جدیت و مسئولیت بیرون می‌آید ناچار به هر چه روی بیاورد در آن فرو می‌رود و از آن ملعبه می‌سازد حتی اگر به قرآن و نماز روی بیاورد با قرآن بازی می‌کند و با خدا و دین خدا بازی می‌کند. در واقع از بازیگری دست نمی‌کشد، فقط بازیچه هایش را عوض می‌کند.
F.M
خدایا به حق این روح‌هایی که در کنار حسین خانه گرفتند و با او مرکب خواباندند، به حق این‌ها که عطر خون‌شان تا امروز مشام ما را پرساخته و عظمتشان ما را تحقیر نموده، به حق این‌ها که از غیر تو جدا شدند و برای هیچ عذری درنگ نکردند. به حق این‌ها که با تو به تو رسیدند و دل ولی تو را شاد کردند. ما را از خاک بردار و از شیطان بگیر و از حقارت‌ها جدا کن که اگر تو دست‌گیری نکنی از دست رفته‌ایم.
زهرا سادات
- ابی حمزه از امام صادق‌علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود؛ هر کس برادرش را برای خدا نه جز او زیارت کند، و به دنبال وعدهٔ خدا و دستیابی به آن چه در حضور اوست باشد خداوند هفتاد هزار فرشته را بر او می‌گمارد که به او بگویند تو پاک شدی و بهشت برای تو گواراست.
eli
تو امشب به این نکته روی بیاور که چگونه فرزندان فاطمه‌علیهاالسلام آوارهٔ بیابان هستند و از دست و ساعد خویش برای خود ستر و پوشش می‌سازند و از نگاه‌های کنجکاو برده‌داران به عمهٔ خود زینب پناه می‌برند و با این همه ظلم یک لحظه از ولی فاصله نمی‌گیرند و از او دست بر نمی‌دارند، که یافته‌اند حاکمی جز حسین‌علیه‌السلام با این معیارها و ملاک‌ها نیست
زهرا سادات
من هر سال حساب می‌کنم که چه سهمی گرفته‌ام و چه میراثی برداشته‌ام؟ آیا از عاشورای حسین و از کربلای حسین، سهمی داشته‌ام؟ وارث، قرابت می‌خواهد. قرابتی بدون حائل و بدون مانع. فرزندی که قاتل پدر باشد، ارث نمی‌برد. فرزندی که کافر باشد از مسلمان ارث نمی‌برد. آیا من حسین را نکشته‌ام؟ آیا من از آن‌چه که فهمیده‌ام، چشم نپوشیده‌ام و کفر نورزیده‌ام؟ اگر من به ولایت حسین نرسیدم، اگر ابوّت اولیاء را نخواستم، اگر فرزند دنیا و یا بدتر بندهٔ دنیا شدم و دین در وجود من شکل نگرفت و تنها بر زبانم نشست، آیا با حسین قرابتی دارم؟ آیا از عاشورا ارثی می‌برم و سهمی می‌گیرم؟
زهرا سادات
اطاعت خدا راهی در بن بست‌هاست. هرکس خدا را اطاعت کند، خدا برایش گشایش می‌گذارد و از جایی که گمان نمی‌کند به او رزق می‌دهد و روزی می‌رساند. هرکس بر خدا تکیه کند و بر او واگذارد، خداوند او را کفایت می‌کند. به راستی خدا به خواست و کار خود راه می‌یابد و می‌رسد. خداوند برای هر چیزی اندازه‌ای گذاشته و این قدر و اندازه حد و مرزها را می‌سازد و حق و باطل را مشخص می‌کند که حقوق بر اساس حدود و حدود بر اساس قدرها و اندازها استوار است.
eli
نکتهٔ لطیف این آموزش در این است که راحتی و رضا و أمن آدمی با امکانات و دنیای خارج تأمین نمی‌شود که نوع نگاه و موضع‌گیری ما می‌تواند به ما رنج و راحت را منتقل نماید، که؛ "لکیلا تأسوا علی مافاتکم و لا تفرحوا بما أتاکم رفت و آمد امکانات نباید رنج و فرح را به دنبال بیاورد.
eli
معتب روایت می‌کند که امام صادق‌علیه‌السلام به داود بن سرحان می‌فرمود: به دوستان من سلام برسان. به راستی می‌گویم، رحمت خدا بر عبدی که با دیگران جمع شود و از امر ما بگوید، پس نفر سوم این دو فرشته‌ای است که برای این هر دو استغفار می‌نماید. هرگاه که جمع شدید به ذکر و یادآوری مشغول باشید که در جمع شما و مذاکرهٔ شما، احیای امر ماست و پس از ما در رتبه و درجهٔ آن کسی است که بیاد امر ما باشد و به یادآوری ما باز گردد.
eli
بلاء فعل رب است و صنعت اوست. آدمی با ریاضت متوقع و طلب‌کار نتیجه است، اما با بلاء، منکسر و دل‌شکسته است و طبیعی است که مخبتین حتی بر محسنین مقدم باشند. رحمت خدا به محسنین نزدیک است، اما وصال رحمت در گرو اخبات و انکسار است. چون عبد دیوارهایش ریخته و محدودیتش شکسته و از آن‌چه که به او عنایت می‌شود به غرور و قدرت گرفتار نمی‌شود و خود را نمی‌بیند و اناالحق نمی‌زند که هو الحق می‌زند.
hossein

حجم

۲۳۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۲۳۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۳۲,۰۰۰
۱۶,۰۰۰
۵۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲۳صفحه بعد