بریده‌های کتاب پرومته در جهنم
کتاب پرومته در جهنم اثر آلبر کامو

کتاب پرومته در جهنم

نویسنده:آلبر کامو
امتیاز:
۳.۰از ۲ رأیخواندن نظرات
کامو مدت کوتاهی پس از انتشار رمان «طاعون» در برابر کشیشان کاتولیک سخنرانی‌ای تحت عنوان «آته‌ایستان و مسیحیان» ایراد می‌کند. او در این سخنرانی می‌گوید که از بدی‌هایی که در حق مسیحیان روا می‌گردد، منزجر است، اما در ضمن متذکر می‌شود که امیدی به بهبود وضعیت موجود ندارد. او مسیحیان و به ویژه شخص پاپ را فرا می‌خواند که پلیدی‌های موجود در جهان را ـ پلیدی‌هایی چون نفرت، ترور، خشونت و دیکتاتوری را ـ که باید در برابرشان احساس مسئولیت کرد، از نظر سیاسی و اجتماعی ـ و نه از جنبه متافیزیکی ـ صریحا و شدیدا محکوم کنند؛ کامو این انتقادِ مسیحی‌ها و مارکسیست‌ها را مبنی بر این که او نگرشی بدبینانه دارد، با قاطعیت رد می‌کند. کامو این نکته را یادآور می‌شود که او نیست که رنج و محنت و یا لعن و نفرین‌های وحشتناک را ابداع کرده است؛ هم‌چنین او نیست که فریاد بر می‌آورد که آدم خوبی وجود ندارد و یا این که کودکان از همان روز تولد جزو لعنت شدگانند. کامو پاسخ می‌دهد: «من می‌گویم: من به سرنوشت انسان بدبینم، اما به خود انسان خوشبین هستم.»
کاوشگر
رمان «طاعون» آن انسان‌هایی را به تصویر خواهد کشید، که سرنوشت آن‌ها در جنگ این بود که بیاندیشند، سکوت اختیار کنند و رنج بکشند.»
کاوشگر
تاریخ، زمینِ بایری است که در آن هیچ بوته زیبایی نمی‌روید. انسانِ امروز با این وجود تاریخ خود را برگزیده است و نمی‌تواند و نباید از آن روی برگرداند. اما به جای آن که تاریخ را مطیع و گوش به فرمان خود سازد، روز به روز هر چه بیشتر برده و اسیر آن می‌گردد.
کاوشگر
کامو در این رمان اشکالِ مختلف مبارزه با طاعون را نشان می‌دهد: * امکانات فیزیکی یک پزشک (دکتر ریو) * دلایل روحی و روانی یک روشنفکر (رامبر) * دلایل اخلاقی یک نویسنده مبتدی (گران) * دلایل مذهبی ـ متافیزیکی یک کشیش (پانه‌لو) همه این اشخاص می‌خواهند این بیماری را مداوا کنند. اما طاعون تنها از درون می‌تواند مداوا شود، زیرا انسان‌ها طاعون را در خود دارند. در پایان، تنها عینیتِ ریو و همبستگی رامبر باقی می‌مانند. در این عینیت و همبستگی، دو شکلِ انسان‌دوستی واقعی به چشم می‌خورند، یعنی شورش و همبستگی.
کاوشگر

حجم

۱۲۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۳ صفحه

حجم

۱۲۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۷۳ صفحه

قیمت:
۳۹,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
صفحه بعد