لوگو طاقچه
معرفی کتاب های مفید برای مطالعه

معرفی کتاب‌های محبوب و مفید برای مطالعه به پیشنهاد اعضای تیم طاقچه

42,414 بازدید

از  شهریور ۱۳۹۲ که نسخه‌ی صفر اپلیکیشن طاقچه  منتشر شد تا امروز، بیش از ده‌ها نفر با طاقچه به صورت مستقیم و غیر مسقیم همکاری کرده‌اند. این روزها تیم طاقچه بیش از هر زمان دیگری بزرگ‌تر شده. همه‌ی ما، در طاقچه با وجود تفاوت‌هایمان یک ویژگی مشترک داریم و آن عشق به کتاب است. به همین دلیل از همکارانمان در طاقچه خواستیم کتاب مفید و محبوبشان را برای مطالعه معرفی کنند. در این یادداشت، پیشنهاد کتاب تعدادی از بچه‌های طاقچه را منتشر کردیم. برخی از آن‌ها از مرورنویس‌های طاقچه و نویسندگان بلاگ طاقچه هستند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «داستان طاقچه» را بخوانید تا بیشتر با مسیری که رفتیم آشنا شوید.

مهدی دهقانی: وقتی نیچه گریست

وقتی نیچه گریست

نویسنده: اروین د. یالوم

مترجم: سپیده حبیب

انتشارات: نشر قطره

خرید کتاب

مهدی از کسانی است که از روزهای ابتدایی تولد طاقچه همراه طاقچه بوده. کتاب محبوب مهدی دهقان «وقتی نیچه گریست» است؛ کتابی از اروین د. یالوم، روان‌پزشک و روان‌شناس اگزیستانسیالیست مشهور که توانست با زبان ساده و روان خود، پلی بین روان‌شناسی و فلسفه و ادبیات بزند و زندگی شخصیت‌های مشهور فلسفی را درحالی‌که دچار کشمکش روحی روانی هستند، روایت کند. او به‌خوبی متوجه شد هیچ زبانی چون ادبیات نمی‌تواند درد و رنج انسان‌ها را شرح دهد و هیچ علمی چون روان‌شناسی نمی‌تواند به این درد و رنج‌ها بپردازد و در این میان، چه شخصیت‌هایی مهم‌تر و بارزتر از فیلسوف‌ها که بتوان زندگی‌شان را روایت کرد و به رنج‌ها و عمق افکارشان پرداخت.

وقتی نیچه گریست درباره‌ی مواجهه‌ی خیالی دکتر یوزف برویرِ روان‌پزشک و فریدریش نیچه است. نیچه در این راه، پرده از رازهای مهم زندگی‌اش برمی‌دارد و دکتر برویر به او کمک می‌کند تا پی به عمیق‌ترین رنج‌های خود ببرد.

بخشی از کتاب صوتی وقتی نیچه گریست را بشنوید.

وقتی نیچه گریست

نویسنده: اروین د. یالوم

گوینده: آرمان سلطان‌زاده

انتشارات: آوانامه

حسین غفوری: هفت عادت مردمان موثر

هفت عادت مردمان موثر

نویسنده: استفن آر. کاوی

مترجم: صدیقه فرهادی

انتشارات: انتشارات هورمزد

خرید کتاب

کتابی که حسین غفوری به ما پیشنهاد داد هفت عادت مردمان موثر بود. این کتاب محبوب‌ترین کتاب نویسنده معروف آمریکایی استفان کاوی است. کاوی معتقد است اگر کسی این هفت عادت را در خود نهادینه کند می‌تواند موثر باشد. این عادت‌ها در همه‌ی روابط شغلی و خانوادگی کمک کننده هستند. اگر این عادت‌ها بخشی از شخصیت ما شوند، می‌توانیم با اعتماد به نفس و انگیزه بیشتر در زندگی انتخاب کنیم. کاوی اعتقاد دارد؛ «عامل بودن»، «شروع از پایان در ذهن»، «نخست به اولین‌ها پرداختن»، «برنده-برنده اندیشیدن»، «اول فهمیدن و سپس فهماندن»، «هم‌افزایی یا سینرژی»، «تیز کردن اره یا پیشرفت مستمر» و «فرایندهای پیشرفت»، هفت عادتی هستند که برای تاثیرگذار بودن باید داشته باشیم. حسین درباره‌ی علت انتخاب این کتاب می‌گوید:

«راستش من خیلی کتاب به ذهنم می‌رسه. اما کتاب هفت عادت مردمان موثر به دلیل اینکه خیلی مباحث‌ش پایه‌ای و کارامده برای نظم دادن به زندگی به نظرم گزینه خوبی میاد.»

بخشی از کتاب صوتی هفت عادت مردمان موثر را بشنوید.

هفت عادت مردمان موثر

نویسنده: استفان کاوی

گوینده: گیتی خوشدل

انتشارات: واوخوان

بستن تبلیغ

سعید سکاکی: یادگیری یادگیری

یادگیری یادگیری

نویسنده: آلیستر مک کانوایل

مترجم: حمید زعیمی

انتشارات: نشر نوین

خرید کتاب

سعید درمورد کتاب محبوبش اینطور می‌نویسد: «بعضی شب‌ها بود که به خاطر مشغله‌های مختلفی که داشتم از خوابیدن می‌گذشتم و تا دیروقت بیدار بودم و صبح زود هم بیدار می‌شدم. رفته رفته دوتا سوال مهم برایم پیش آمد: چطور سریع‌تر و با کیفیت بیشتری می‌توانم توانمندی‌هایم را بیشتر کنم و لازم نباشد این‌همه بیدار باشم؟ و اینکه اصلا چرا می‌خوابیم؟ کاش می‌شد نخوابم و وقت بیشتری داشته باشم. اول دنبال سوال چرا می‌خوابیم گشتم و کتاب «چرا می‌خوابیم» را خواندم. جان‌مایه‌ی آن کتاب این بود که هر بار که بیدار می‌شویم، نسخه‌ی جدیدی از خودمان را ساخته و منتشر کرده‌ایم. نسخه‌ای که تغییرات اصلی و اعمال آن تغییرات در خود مغز و به فرمان مغز ما به سایر بخش‌های بدن‌مان هدایته شده و سپس برنامه‌ریزی، کنترل و اجرا می‌شود. این بهانه‌ای بود که بهتر بفهمم چطور این مغز می‌تواند با سرعت و کیفیت بیشتری نسخه‌های بهتری از من بسازد و عملا رشد و تعالی‌ام را بیشینه کند. کتاب «یادگیری یادگیری» را که خواندم دریافتم که اتفاقا خود خوابیدن نقش شگفت‌انگیزی دارد و علاوه بر آن وقتی سازوکار یادگرفتن مغز را یاد می‌گیری می‌توانی هر چیزی را که دوست داری به خودت اضافه کنی. فهمیدم که چه اندازه توانمندی داریم و چقدر کامپیوتر ارزشمند و شگفت‌انگیزی داریم. نه‌تنها با یادگیری یادگیری توانستم نسخه‌ی بهتری از خودم بسازم بلکه باعث شد بهتر و با کیفیت‌تر بخوابم، ورزش کنم، و حس خوشبختی را بیش از پیش بچشم. اعتماد به نفسی که این کتاب به من داد، برایم غیر قابل انکار است. وقتی تمامش کردم با خودم گفتم، چه خوب شد خواندمش، کاش زودتر می‌خواندمش و کاش همه‌ی آدم‌ها بخوانندش و بدانند چه پتانسیل‌های شگفت‌انگیزی دارند و چقدر سقف آرزوهایشان می‌تواند بلندتر باشد.»

البته سعید کتاب‌های محبوب دیگرش را هم برای ما نام برد:

امیرحسین بیگی: صراحت تمام‌عیار

صراحت تمام عیار

نویسنده: کیم اسکات

مترجم: سعید قدوسی‌نژاد

انتشارات: انتشارات آریانا قلم

خرید کتاب

از نظر امیرحسین، نکته‌ی جذاب کتاب صراحت تما‌م‌عیار فصل آخرش است که نویسنده درمورد ارزیابی عملکردها صحبت کرده و به مدیران کمک می‌کند تا عملکردشان را براساس یک متد ارزیابی مفید و بهینه بسنجند. برای مثال، درمورد کار تیمی، نوآوری، بهره‌وری و دستاوردها نمراتی از غیر قابل قبول تا عالی آورده که مدیران از این بابت، اعضای تیم خود را ارزیابی کنند. در فصل‌های قبل هم شرایطی را تعریف می‌کند که مدیران با خواندن آن‌ها در محل کار دچار سوگیری نشوند و حرفه‌ای و سریع بتوانند بازخورد بدهند، ارتباط بگیرند، راهنمایی بدهند و درنهایت، بتوانند خود و دیگران را ارزیابی کنند. یعنی بتوانند هم خوب به دیگران کمک کنند و هم به دقت و صریح آن‌ها را ارزیابی کنند.

بخشی از کتاب صوتی صراحت تمام عیار را بشنوید.

صراحت تمام عیار

نویسنده: کیم اسکات

گوینده: نازیما حسینی

انتشارات: آوانامه

کتاب‌های محبوب دیگر امیرحسین نیز از این قرار هستند:

ریحانه کفایتی: مهمانی به نام غصه

مهمانی به نام غصه

نویسنده: ایوا ایلند

مترجم: پیام ابراهیمی

انتشارات: انتشارات پرتقال

خرید کتاب

ریحانه طراح و گرافیست طاقچه است و عاشق کتاب‌های کودکان. او فهرستی از کتاب‌های محبوبش را در اختیار ما گذاشت: خروس زری پیرهن پری، مهمانی به نام غصه، تکخال، سال نوع مبارک، مجموعه کتاب کودکان در دنیای ما، سفید سیاه آبی پنگوئن، روزی که در میلان از آسمان کلاه می‌بارید، خود دوست‌داشتنی من، آدم کوچولوی گرسنه، وسط این کتاب یک دیوار است، مرگ بالای درخت سیب، خالی (سوبرال)، مربع، دایره، مثلث، عاشق توام خودت می‌دانی، شنگال، کتاب‌های مو ویلمز، قصه‌ دخترای ننه دریا، اردکْ مرگْ گل لاله، آوازی برای وطن.

محمدصدرا محمودی: داستان‌های کوتاه آنتوان چخوف

مجموعه آثار چخوف (جلد اول)

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: سروژ استپانیان

انتشارات: انتشارات توس

خرید کتاب

صدرا داستان‌های کوتاه چخوف را بسیار دوست دارد. برای نمونه، داستان‌های کوتاه چخوف را که در کتاب «یک درخت یک صخره یک ابر» آمده بسیار می‌پسندد و همچنین کتاب «همسر و نقد همسر» از نشر علمی فرهنگی و مجموعه آثار چخوف را که نشر توس منتشر کرده و چهار جلد نخست آن، داستان‌های کوتاه چخوف را شامل می‌شوند.
صدرا در مورد این داستان‌ها چنین می‌گوید: «بعضی از داستان‌های کوتاه چخوف از محبوب‌ترین‌های من هستند بین داستان‌ها. هم آثار جدی‌اش مثل داستان وی‌یروچکا و غصّه و داستان ملال انگیز و تمشک، و هم داستان‌های طنزش مثل بوقلمون صفت و … . وقتی به داستان‌های چخوف فکر می‌کنم، حسی که به یادم می‌آید ذوق و تحسین است.»

فاطمه محمودی: بینوایان

در باب درون‌مایه‌ی رمان

بینوایان (جلد اول)

نویسنده: ویکتور هوگو

مترجم: ناهید ملکوتی

انتشارات: انتشارات نگاه

خرید کتاب

چه می‌شد اگر انسان مهربانانه‌تر می‌زیست؟ چه می‌شد اگر حقیقتْ جای واقعیت را می‌گرفت و درون هر فرد نمایان می‌شد و این درونْ چیزی جز حقیقت نبود؟ مطالعهٔ این کتاب و غرق‌شدن در آن تا پایان می‌تواند پرسش‌هایی اساسی و گاه‌فراموش‌شده را بیدار کند. پس از خواندن «بینوایان» آن را کتاب مقدس خود نامیدم. «بینوایان» یکی از بلندترین رمان‌های تاریخ است. این درازا فرصتی برای ویکتور هوگو فراهم آورده تا به مضامینی گوناگون بپردازد؛ عشق، سیاست، جامعه، دین، خانواده، تنهایی، جنایت، راستی، پنهان‌کاری، ارتباط، فقر، عقل، احساس، تصمیم‌گیری و واقعیت زندگی. آنچه می‌تواند این اثر را از نمونه‌های مشابه جدا کند، شخصیت اصلی آن است.

«ژان والْژان» فردی است که این رمان با او آغاز می‌شود و پایان می‌گیرد. مضامین یادشده همه با حضور اوست که آشکار می‌شود. او با تصویری که در آغاز از خود نشان می‌دهد، خودش را به ما نزدیک می‌کند و می‌ماند. در شروع این رمان، اتفاقی برای ژان والژان می‌افتد؛ اتفاقی که شاید کلمات از بیان آن ناتوانند. ویکتور هوگو این صحنه را طوری نوشته که هر انسانِ گشوده‌دلی در هر زمان و مکان آن را درک خواهد کرد. نویسنده، اتفاقی را توصیف کرده است که ما با جایی دورتر از خودمان لمسش می‌کنیم؛ نه با چشمانمان که دارند می‌خوانند یا گوش‌هایمان که دارند می‌شنوند یا ذهنمان که دارد تصور می‌کند. ما آنچه را ابتدای این رمان برای ژان والژان اتفاق می‌افتد، با جایی دورتر از خودمان لمس می‌کنیم. پس از خواندن این رمان، با این مرد سفر کرده و یک زندگی را تجربه کرده‌اید؛ یک زندگی که ارزش دارد از آن آگاه شویم و به آن فکر کنیم؛ یک زندگی که می‌توانیم خودمان را هم در گوشه‌ای از آن بیابیم.

بخشی از کتاب صوتی بینوایان (جلد اول: فانتین) را بشنوید.

بینوایان (جلد اول: فانتین)

نویسنده: ویکتور هوگو

گوینده: مهیار ستاری

انتشارات: نوین کتاب گویا

در باب شکل رمان

ویکتور هوگو بینوایان را در زمینه‌ی فرانسه‌ی قرن ۱۹ میلادی نوشته، اما لابه‌لای داستانْ اطلاعاتی را هم گنجانده که امروز می‌توان آن را جُستار (Essay) نامید؛ مثلاْ در بخشی از رمان که «ژان والژان» جوانی نیمه‌هوش را در آب‌های زیرزمینی حمل می‌کند، نویسنده روند داستان را قطع کرده و با عنوانی تازه، شروع به توضیح راه‌های زیرزمینی پاریس می‌کند و اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد. این جای‌گیریِ جستار در میان رمان، تمهیدی جسورانه به نظر می‌رسد.

پی‌نوشت: شاید اگر اسقف‌هایی همانند اسقف «بینوایان» در زمین بودند تا بیش از آنچه هوسِ دزدان است به آنان هبه کنند، دزدان کمتری در جهان داشتیم. این به این معناست که توجه انسان نباید فقط به دزدها (بخوانید آدم‌هایی که مجرم یا گناهکارند) معطوف باشد؛ باید به دیگران هم اندیشید. دزدها همیشه بوده و هستند. آنچه اندک است، اسقفِ هوشمندِ بخشندۀ قمارباز [خطرکننده] است؛ کسی که می‌تواند از دزد غیردزد بسازد.

بخشی از کتاب صوتی بینوایان (خلاصه کتاب) را بشنوید.

بینوایان (خلاصه کتاب)

نویسنده: ویکتور هوگو

گوینده: رضا عمرانی

انتشارات: استودیو نوار

گندم زمانی: از نابهنگامی حیات تا سترون سازی خیال

از نابهنگامی حیات تا سترون سازی خیال

نویسنده: محمدحسین دلال رحمانی

انتشارات: گروه انتشاراتی ققنوس

خرید کتاب

گندم درمورد کتاب محبوبش اینطور می‌گوید: «جامعه‌شناسی ادبیات همواره از حوزه‌های موردعلاقه‌ی من بوده است. پیش از انتشار کتاب «از نابهنگامی حیات تا سترون سازی خیال» جای خالی کتابی در باب جامعه‌شناسی ادبیات احساس می‌شد. محمدحسین دلال رحمانی در این کتاب به‌خوبی پیچیدگی رابطه‌ی میان ادبیات و جامعه را با تکیه بر رویکرد تبارشناسی نشان داده است. درک تحولات ادبی و  کشف ویژگی‌های ادبیات داستانی دوره‌های مشروطه، پهلوی و پساانقلاب با مطالعه‌ی این اثر ارزشمند رخ می‌دهند. با این اثر نگاهی نو به ادبیات داستانی ایران پیدا خواهید کرد.»

الهه سوداچی: چنین گفت زرتشت

چنین گفت زرتشت: کتابی برای همه کس و هیچ کس

نویسنده: فردریش نیچه

مترجم: مسعود انصاری

انتشارات: انتشارات جامی

خرید کتاب

کتابی که الهه سوداچی پیشنهاد داد «چنین گفت زرتشت» بود. الهه برای این کتاب مرور کاملی نوشت و ما را دعوت کرد به شنیدن این کتاب:

چنین گفت زرتشت اثر فردریچ نیچه با ترجمه‌ی عالی داریوش آشوری است. نیچه اندیشه‌های فلسفی‌اش را به شکلی شاعرانه و جذاب و در عین حال، ساده بیان می‌کند. زرتشت مثل مسافری حامل یک سری اندیشه‌های ناب است که برای ساخت یک ‌«ابرانسان» می‌خواهد آن‌ها را در اختیار مردم و جامعه‌اش قرار بدهد.

 ترجمه‌ی موفقی که آشوری از این اثر ارائه کرده این مطلب را به ذهن متبادر می‌کند که خود زرتشت از دوران باستان با مخاطبش سخن می‌گوید. آشوری به زیر و بم و فراز و فرود زبان فارسی آشناست و همین مسئله این ترجمه را منحصر به فرد کرده. خواندن این اثر برای حظ بردن از فلسفه و زبان اصیل فارسی به شدت توصیه می‌شود.

بخشی از کتاب صوتی چنین گفت زرتشت را بشنوید.

چنین گفت زرتشت

نویسنده: فردریش نیچه

گوینده: افشین یداللهی

انتشارات: نوین کتاب گویا

طاهره فرقانی: خاطرات پسربچه شصت ساله

خاطرات پسر بچه شصت ساله (جلد اول)

نویسنده: حمید جبلی

انتشارات: انتشارات پریان

خرید کتاب

از نظر طاهره، کتاب «خاطرات پسربچه شصت ساله» اثر حمید جبلی، سفری است به دنیای کودکی پر از شادی و غم، که با نگاهی طنزآمیز و واقع‌گرایانه چالش‌های کودکی حمید جبلی را به تصویر می‌کشد. او آنقدر خوب احساسات و تجربیات خود را بیان می‌کند که می‌تواند خاطرات کودکی را در ذهن هر خواننده‌ای که می‌تواند حداقل بخشی از آن‌را تجربه کرده باشد زنده کرده و لحظات خوشی را برایش رقم بزند.
داستان‌های مربوط به بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها، مدرسه و روابط با خانواده و همسایه‌ها، خواننده را به یاد روزهای بی‌دغدغه کودکی خود می‌اندازد و احساس نوستالژی را در او برمی‌انگیزد.

در کنار خاطرات شیرین، تلخی‌های زندگی کودکی هم وجود دارد. غم از دست دادن عزیزان، مشکلات مالی خانواده و حتی ناراحتی‌های ناشی از شکست در بازی‌ها، همگی بخشی از واقعیت زندگی هر کودکی است که به زیبایی بیان شده‌است.
جبلی درک عمیقی از احساسات کودکانه دارد. او به خوبی خود را جای کودکی‌اش قرار می‌دهد و با زبان و منطق کودکانه به بیان احساسات می‌پردازد که همین باعث شده تا خواننده هم خود را در جای جبلی قرار داده و با او همذات‌پنداری کند.
علاوه بر این‌ها، حضور دکتر گل گلاب و فرهاد مهراد بسیار داستان را جذاب‌تر می‌کند.

فرزانه جعفرنیا: اردک، مرگ، گل لاله

فرزانه درمورد کتاب محبوبش اینطور می‌گوید: «داستان اردک، مرگ، گل لاله کوتاه است و دلنشین.
دوستی اردک با مرگ، که مثل یک سایه به دنبالش افتاده است.
در این کتاب مفهوم مرگ به زیبایی و سادگی بیان شده است و با تصویرگری بی‌نظرش، لذت هر جمله خواندن از کتاب را دو چندان می‌کند.
نقال فیلم، اریک، بیکل دوستی که خیالی نبود و چگونه با یک شبح دوست شویم دیگر کتاب‌های مورد علاقه‌ام هستند.»

مینا احمدی: توقف ناگهانی در ایستگاه جمجمه

توقف ناگهانی در ایستگاه جمجمه

نویسنده: مریم صرافین

انتشارات: نشر روزگار

خرید کتاب

مینا درباره‌ی کتاب‌های محبوبش اینگونه می‌گوید: «یکی از کتاب‌هایی که دوست دارم «توقف ناگهانی در ایستگاه جمجمه» است. خیلی برایم جذاب بود چون به رمان‌های تخیلی بسیار علاقه دارم.

و کتاب محبوب دیگرم هم «خود انضباطی در ده روز» است که از ژانر موفقیت و خودیاری است. من معمولا کتاب‌های به این سبک را نصفه‌کاره رها می‌کنم اما این یکی را تا انتها خواندم.»

وندا بنایی: آنا کارنینا

آناکارنینا

نویسنده: لئو تولستوی

مترجم: مهدی کریمی

انتشارات: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

خرید کتاب

وندا درمورد کتاب محبوبش به ما اینطور می‌گوید: «کتاب موردعلاقه‌ی من کتاب آنا کارنینا اثر لئو تولستوی است.
دلایلی که این کتاب را دوست دارم اول از همه به نویسنده‌ی اثر برمی‌گردد. آنا کارنینا یکی از آثار درخشان لئو تولستوی محسوب می‌شود.
نویسنده‌ی اثر در این کتاب به خوبی شخصیت‌های اصلی را توصیف می‌کند.
حال و هوای شخصیت اصلی و حتی انتخاب نام او بسیار با دقت انجام شده است. روابط بین‌فردی که در این کتاب آورده شده توصیف خوبی از شرایط است.
درک نویسنده‌ی اثر از حال و احوال آنا کارنینا به عنوان یک زن ستودنی است و اینکه بدون قضاوت‌های عجولانه می‌توانیم کتاب را مطالعه کنیم و حتی آنقدر به افکار و احساسات شخصیت‌ها نزدیک شویم که بتوانیم آن‌ها را درک کنیم.
نکته بعدی الهام‌بخش بودن سبک نویسندگی تولستوی است که می‌تواند الهام‌بخش توصیف‌های ساده و در عین حال عمیق باشد.»

بخشی از کتاب صوتی آنا کارنینا (مجموعه دو جلدی) را بشنوید.

آنا کارنینا (مجموعه دو جلدی)

نویسنده: لئو تولستوی

گوینده: علی عمرانی

انتشارات: انتشارات ماه آوا

سپیده بیگدلی: دعوت به مراسم گردن‌زنی

دعوت به مراسم گردن زنی

نویسنده: ولادیمیر ناباکوف

مترجم: احمد خزاعی

انتشارات: نشر قطره

خرید کتاب

سین سیناتوس س به اعدام محکوم شده است، به قطع گردن. جرم او تنها بودن و تن ندادن به قوانین دیکتاتوری است.

«دعوت به مراسم گردن زنی» فاصله‌ی سه‌هفته‌ای تا اعدام سیناتوسِ سی ساله را روایت می‌کند؛ روزهایی عجیب و پر از ابهام. در این کتاب می‌بینیم که ناباکوف چطور ماهرانه جوامع دیکتاتوری را به نقد می‌کشد و در ستایش هم‌رنگ جماعت نشدن می‌نویسد.

‌آیلار اسماعیلی: مومو

مومو

نویسنده: میشائیل انده

مترجم: کتایون سلطانی

انتشارات: نشر افق

خرید کتاب

از کودکی تا الان طرفدار کتاب‌های تخیلی هستم. مومو به نظرم از آن دست کتاب‌های تخیلی است که در کنار فضای فانتزی مفهموم عمیقی را به زیبایی به تصویر می‌کشد. یکی از بزرگواران انجمن کتابداری این کتاب را به من معرفی کرد و همیشه در قلبم سپاس‌گزارشان هستم چون فکر نمی‌کردم در بزرگسالی بتوانم باز هم از یک کتاب نوجوان تخیلی به‌اندازه‌ی دوران کودکی و نوجوانی لذت ببرم؛ اما مومو این اتفاق را رقم زد. مومو به من گفت بایست، زندگی ساده است از آن لذت ببر. زیبایی‌ها را ببین، گل‌ها را بو کن، شنونده‌ی خوبی باش برای صدای هستی. زمان را بشناس و به راحتی گول آدم‌های خاکستری‌پوش را نخور.

حدیث اورک: تاریخ بلعمی

تاریخ بلعمی

نویسنده: محمد دهقانی

انتشارات: نشر نی

خرید کتاب

کتاب تاریخ بلعمی نوشته‌ی ابوعلی بلعمی، وزیر ایرانی حکومت سامانیان است. این کتاب در واقع ترجمه‌ی فارسی از کتاب تاریخ الرسل و الملوک نوشته‌ی محمد بن جریر طبری است. تاریخ‌نامه‌ی مطول طبری، تاریخ جهان از ابتدای آفرینش آدم تا آغاز سده‌ی چهارم هجری قمری است و بلعمی به دستور عبدالملک بن نوح سامانی ترجمه‌ی آن را در ۳۵۳ قمری آغاز و خلاصه‌ای از آن را به فارسی ارائه کرد. بخش اول کتاب مربوط به تاریخ اساطیری ایران و پادشاهی‌های باستانی آن است و بخش دوم، جزو منابع دست‌اول درباره‌ی چهار قرن اول ورود اسلام به ایران محسوب می‌شود. کتاب تاریخ بلعمی یکی از نمونه‌های کهن‌ نثر فارسی است و ویژگی مهم آن، نثر ساده‌ است که از واژه‌های دشوار و عربی کمتر استفاده کرده و نیز بسیاری از واژگان کهن فارسی در آن یافت می‌شود. این ویژگی‌ها، کتاب را هم از نظر تاریخی و هم از نظر ادبی واجد ارزش کرده است. تصحیح آن را ملک‌الشعرای بهار و محمد پروین گنابادی انجام داده‌اند. این کتاب را به دوستداران نثر کهن فارسی و تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنم.

شقایق ابراهیم‌زاده: مجموعه‌ی هری پاتر

هری پاتر و سنگ کیمیا

نویسنده: جی. کی. رولینگ

مترجم: آرزو مقدس

انتشارات: انتشارات پرتقال

خرید کتاب

پیش از خواندن هری پاتر تمام کتاب‌هایی که درمورد داستان‌نویسی وجود داشت را خوانده بودم، سرکی به تمام کلاس‌های داستان‌نویسی شهر کشیده بودم، اما بی‌اغراق می‌گویم که بهترین معلم داستان‌نویسی من جی کی رولینگ بود.

چیزی که هری پاتر را برای من از باقی داستان‌های خیالی متمایز می‌کند، این است که نویسنده‌اش از جادوی معجزه‌آسای خود استفاده نکرده تا صرفا یک داستان سرگرم‌کننده بنویسد. او از دوستی، پذیرش، امید، مهربانی، عادی تلقی نکردن تبعیض و پرداخت هزینه برای جنگیدن با شرارت حرف میزد، بدون آنکه حتی یک کلمه مستقیما درمورد آنها صحبت کرده باشد. البته معنی حرفم این نیست که هری پاتر سرگرم‌کننده نیست، اتفاقا برعکس آنقدر مهیج طراحی شده که بعد از گذشت نزدیک سه دهه از انتشارش هنوز برای مخاطبان جذاب است!

بنابراین، حتی در زمان بازنشستگی از خواندن و دوست داشتن دنیای شگفت‌آور و جادویی جی کی رولینگ دست برنمیدارم و برای همیشه محبوب‌ترین داستان زندگی من باقی خواهد ماند!

بخشی از کتاب صوتی هری پاتر و سنگ جادو را بشنوید.

هری پاتر و سنگ جادو

نویسنده: جی.کی. رولینگ

گوینده: آرمان سلطان‌زاده

انتشارات: آوانامه

راضیه بهرامی: سووشون

سووشون

نویسنده: سیمین دانشور

انتشارات: انتشارات خوارزمی

خرید کتاب

کتابی که خواندنش همیشه مرا به وجد می‌آورد و ترغیبم می‌کند که برای چندمین‌بار به سراغش بروم، سووشون به‌قلم سیمین دانشور است. داستان این کتاب در دهه‌ی ۲۰ در شهر شیراز می‌گذرد، زمانی که ایران به اشغال نیروهای متفقین درآمده و بیشتر زمین‌داران و افراد ثروتمند شهر تصمیم گرفته‌اند گندم و محصولات مزارعشان را به متفقین بفروشند. در روزهای سخت انتخاب بین شرافت و منفعت‌طلبی، زری و یوسف، قهرمانان قصه تصمیم متفاوتی می‌گیرند و تبدیل به نمادی از عشق و ایثار و شجاعت در ادبیات داستانی می‌شوند. سووشون، داستانی است با درون‌‌مایه‌ی عشق و تاریخ و حماسه که همیشه در یادتان خواهد ماند.

هستی خیبر: موج‌ها

موج ها

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: مهدی غبرایی

انتشارات: نشر افق

خرید کتاب

سخت‌ترین سؤال برای هر کتاب‌خوانی این است که از او بپرسند اثر موردعلاقه‌اش چیست. هر بار کسی از من این سؤال را می‌پرسد طوری به فکر فرومی‌روم که انگار تابه‌حال هیچ کتابی در عمرم نخوانده‌ام. کتاب‌ها برای من به‌قدری عزیز هستند که واقعاً برایم دشوار است تنها یکی از آن‌ها را به‌عنوان اثر موردعلاقه‌ام انتخاب کنم؛ ولی از محبوب‌ترین کتاب‌هایم که همیشه به آن فکر می‌کنم کتاب موج‌ها اثر ویرجینیا وولف است. در این کتاب ما زندگی شش شخصیت مختلف را از کودکی تا کهن‌سالی دنبال می‌کنیم. هر کدام از این شش شخصیت، ماجرا را از دید خودشان روایت می‌کنند و ما می‌بینیم که آن‌ها چطور در طول کتاب رشد می‌کنند و بالغ‌تر می‌شوند. این کتاب را دوست دارم چرا که بیشتر از آنکه داستان باشد، اثری شاعرانه است و نمای یک زندگی را در کامل‌ترین حالت خودش به تصویر می‌کشد.   

بخشی از کتاب صوتی موج‌ها را بشنوید.

موج‌ها

نویسنده: ویرجینیا وولف

گوینده: تایماز رضوانی

انتشارات: استودیو نوار

سارا موسوی‌پور: اتاقی از آن خود

اتاقی از آن خود

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: صفورا نوربخش

انتشارات: انتشارات نیلوفر

خرید کتاب

کتاب «اتاقی از آنِ خود» نوشته‌ی ویرجینیا وولف اگرچه در گروه رمان‌های این نویسنده طبقه‌بندی نمی‌شود؛ ولی بسیار خواندنی، مفید و مهم است. جذاب‌ترین نکته‌ی کتابِ محبوبم سبک نگارش آن است. مقاله‌ای که با عبارت «اما» شروع می‌شود، روش‌های استدلالی سنتی رایج در مقالات را ندارد و درواقع سنت را به روشی خلاق و نو به بازی می‌گیرد. اما چگونه؟ با درهم آمیختن خیال و واقعیت، با داستان‌سرایی، با روش جریان سیال ذهن و همان قلم جادوییِ همیشگی. این است که همان ابتدای کار نکته‌ی اصلی کتابش را صراحتاً می‌گوید: «زن باید پول و اتاقی از آن خود داشته باشد» این‌که چرا و چطور به این نتیجه رسیده است را وولف در طول مقاله  بیان می‌کند و همین‌طور مسائل متعدد و مهم دیگر. حقیقت این است که مسئله‌ی زنان، تبعیض‌ها و فعالیت‌ها و تلاش‌ها در این زمینه همواره قبل و بعد از ویرجینیا وولف وجود داشته؛ اما او کسی بوده که توانسته با شروع یک جریان فکری متضاد با گفتمان‌های غالب، انقلابی را آغاز کند یعنی «نقد فمینیستی» البته نکته‌ی جالب این است که به دلیل کج‌فهمی‌هایی که درباره‌ی واژه‌ی «فمینیست» وجود داشت، ویرجینیا وولف از این کلمه بیزار و فراری بود. کتاب «اتاقی از آن خود» که هنوز پس از سال‌ها در دانشگاه‌ها توصیه و تدریس می‌شود، به همراه یک پیشگفتار بسیار عالی و مفید از مترجم یعنی دکتر صفورا نوربخش توسط انتشارت نیلوفر منتشر شده است.

اشرف کاظمی: بی‌کتابی

بی کتابی

نویسنده: محمدرضا شرفی خبوشان

انتشارات: انتشارات شهرستان ادب

خرید کتاب

خانم کاظمی بازنشسته‌ی آموزش و پرورش هستند و روزهایشان را با مطالعه‌ی کتاب‌های محبوب‌شان می‌گذرانند. ایشان در دوره‌ای در طاقچه به‌عنوان مرورنویس مشغول به کار شدند و برای کتاب‌ها توضیحات می‌نوشتند. علاقه و شیفتگی ایشان به کتاب‌ها به اعضای دیگر طاقچه هم روحیه و انگیزه می‌داد. همکاری با ایشان در طاقچه از خاطرات خوب طاقچه‌ای‌هاست. کتاب محبوب خانم کاظمی رمان بی‌کتابی نوشته محمدرضا شرفی خبوشانی است. از نظر ایشان، این رمان به‌نوعی تحلیلِ تاریخِ معاصرِ ایران است که نویسنده ابعاد مختلفِ حوادث و وقایع ملی عصرِ قاجار را بررسی می‌کند. رمان بی‌کتابی چگونگی غارتِ نسخه‌های خطی و قدیمی نفیسِ ایرانی در آشفته‌بازارِ سرکوبِ نهضتِ مشروطیت را روایت می‌کند.
نویسنده در این کتاب عامل بدبختی جامعه ایرانی را در زمانِ قاجار که سهل‌انگاری و بی‌توجهی به موضوع کتاب و کتابخوانی است را به طرز هنرمندانه‌ای به تصویر کشیده است. این کتاب برنده جایزه جلال آل احمد شده است.

مائده واحد: ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد

ورونیکا تصمیم ‌می‌گیرد بمیرد

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

انتشارات: نشر ثالث

خرید کتاب

مائده واحد رمان «ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد»  از پائولو کوئیلیو را انتخاب کرد. داستان این رمان درباره‌ی ورونیکای ۲۴ ساله است که با وجود زندگی عادی و بدون چالشی که دارد، تصمیم گرفته خودش را بکشد. ایده‌ی محوری این داستان یک جمله است: «عقلانیت انبوهی از دیوانگی‌هاست» اما چرا مائده این کتاب را از میان همه‌ی کتاب‌هایی که تا به حال خوانده، انتخاب کرده؟

«ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد از این نظر برام مهمه که  پائولوکوئیلو در این کتاب نگاه ساده‌ای به معنای زندگی داره و میگه میشه معنای زندگی رو در کوچک‌ترین رفتار و حالات انسان‌ها پیدا کرد».

بخشی از کتاب صوتی ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد را بشنوید.

ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد

نویسنده: پائولو کوئیلو

گوینده: سارا فیض

انتشارات: آوانامه

شبنم رسولی: کیمیاگر

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

مترجم: حسین نعیمی

انتشارات: نشر ثالث

خرید کتاب

کتاب دیگری از پائولوکوئیلیو نویسنده مشهور برزیلی در میان فهرست پیشنهادی اعضای تیم طاقچه است. کیمیاگر را شبنم رسولی پیشنهاد می‌کند. شبنم در طاقچه کتاب‌هایی که ناشران صوتی در اختیارمان می‌گذارد، به فرمت خاص طاقچه تبدیل می‌کند و اصلاحات مورد نیاز برای کتاب‌ها را انجام می‌دهد.

 کیمیاگر یکی از کتاب‌های پرفروش دهه‌ی پایانی قرن بیستم بود و در ایران هم محبوبت زیادی پیدا کرد. . داستان کیمیاگر درباره‌ی چوپانی اسپانیایی است که در رویای خود محل گنجی را در اهرام ثلاثه مصر می‌بیند. برای همین بار سفر می‌بندد و به مصر می‌رود تا گنج را پیدا کند. چوپان در این سفر طولانی با رنج‌های بسیاری مواجه می‌شود تا اینکه…

 شبنم از احساسش درباره‌ی این کتاب می‌گوید:

«برای من خیلی جالب و تاثیرگذار بود. حسی که از این کتاب گرفته بودم این بود؛ اگر به خودت باور داشته باشی غیرممکن برات ممکن میشه. البته این کتاب رو ۳ سال پیش خوندم و حس این کتاب برام خیلی شیرین بود و دوست دارم بارها بارها بخونمش شاید الان بخونمش برداشت دیگه ای داشته باشم.»

بخشی از کتاب صوتی کیمیاگر را بشنوید.

کیمیاگر

نویسنده: پائولو کوئیلو

گوینده: محسن نامجو

انتشارات: نوین کتاب گویا

پریسا صفری: شازده کوچولو

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

مترجم: مریم صبوری

انتشارات: کتاب کوله پشتی

خرید کتاب

پریسا صفری در مدت کوتاهی که در طاقچه بود، نشان داد که چقدر  عاشق شازده کوچولوست، این را از علاقه‌اش به عروسک شازده کوچولویی که روی میز یکی از همکارنش است، هم می‌شد فهمید. درباره‌ی کتاب شازده کوچولو کم ننوشته‌اند و ننوشتیم. داستان شازده کوچولو درباره‌ی خلبانی بی‌نام است که هواپیمایش در کویری سقوط کرده و در آنجا با پسر کوچکی آشنا می‌شود. پسرک می‌گوید از سیاره‌ای دوردست آمده و آنقدر آنجا زندگی کرده که روزی تصمیم می‌گیرد برای اکتشاف سیاره‌های دیگر دیار خود را ترک کند و با دنیایی جدید اشنا شود. پسرک از گل رز محبوبش می‌گوید، از دیگر اختر‌ک‌ها می‌گوید و همینطور روباهی که روی زمین دیده است. پریسا درباره‌ی دلیل انتخاب این کتاب می‌گوید:

«کتاب شازده کوچولو رو انتخاب می‌کنم بخاطر بیان زیبا و عمیقش از فلسفه هستی و دوست داشتن.»

بخشی از کتاب صوتی شازده کوچولو را بشنوید.

شازده کوچولو

نویسنده: آنتوان دوسنت اگزوپری

گوینده: جمعی از گویندگان

انتشارات: انتشارات نگاه

بهاره بهگویی: پل‌های مدیسن کانتی

پل‌های مدیسن کانتی

نویسنده: رابرت جیمز والر

مترجم: زهره زاهدی

انتشارات: انتشارات کتاب‌سرای نیک

خرید کتاب

بهاره بهگویی به خاطر مسئولیتی که دارد، از اولین کسانی است که کتاب‌های تازه‌ی طاقچه را می‌خواند. از نظر بهاره کتاب پل‌های مدیسن کانتی جزو کتاب های مفید برای مطالعه است. رابرت جیمز والر در این کتاب زندگی یک زن خانه‌دار ایتالیایی را روایت می‌کند که در روستای مدیسن کانتی زندگی می‌کند. او با عکاسی که به تازگی برای عکس گرفتن از پل‌های روبسته به مدیسون آمده، آشنا می‌شود و وارد رابطه‌ی مخفیانه‌ای با او می‌شود. بهاره این کتاب را اینگونه معرفی می‌کند:

«پل‌های مدیسن کانتی نوشته رابرت جیمز والر را به دلیل نگاه زیبا و پرداخت خوبش به عشق و اشاره هنرمندانه به احساسات و قابلیت‌های  فراموش شده و سرکوب شده زنان در زندگی ملال‌آور روزمره انتخاب می‌کنم. قصه‌ای است که شاید تازه نباشد اما نوع روایت و نگاه نویسنده آن را منحصربه فرد کرده. فیلمش هم با بازی مریل استریپ و کلینت ایستوود خیلی جذاب بود».

بخشی از کتاب صوتی پل‌ های مدیسن کانتی را بشنوید.

پل‌ های مدیسن کانتی

نویسنده: رابرت جیمز والر

گوینده: زهره زاهدی

انتشارات: کتاب‌های صوتی کتابسرای نیک

محسن پوررمضانی: دایی جان ناپلئون

دایی جان ناپلئون

نویسنده: ایرج پزشکزاد

انتشارات: فرهنگ معاصر

خرید کتاب

محسن پوررمضانی اهل شوخی و طنز است برای همین جای تعجب ندارد که کتاب پیشنهادی‌اش، «دایی جان ناپلئون» باشد. رمان دایی جان ناپلئون از زبان سعید، خواهرزاده‌ی دایی جان روایت می‌شود و قصه‌ی عشق او به لیلاست. عشقی سعید به دختر دایی‌اش لایه‌ی رویی داستان است و ایرج پزشکزاددر این کتاب زوال یک خانواده‌ی اشرافی و متمول را نشان می‌دهد رمان دایی جان ناپلئون را در یادداشت «انتشار رمان دایی جان ناپلئون بدون سانسور بعد از ۴۰ سال» مفصل معرفی کردیم. محسن درباره‌ی دلیلش برای انتخاب این کتاب می‌گوید:

«شب‌های طولانی و دلگیر زمستان وقت خوبی است برای خواندن یک رمان بلند طنز که هم مفرح ذات است و هم شُل کننده‌ی عضلات».

صبا محبی: ظرافت جوجه تیغی

‌‫ظرافت جوجه تیغی

نویسنده: موریل باربری

مترجم: مرتضی کلانتریان

انتشارات: انتشارات آگاه

خرید کتاب

«من کتاب ظرافت جوجه تیغی را انتخاب می‌کنم. ظرافت جوجه تیغی از زبان دو نفر روایت می‌شود. یکی دختری ۱۲ ساله و ثروتمند که به یاس فلسفی رسیده و دلش می‌خواهد در تولد ۱۳ سالگی‌اش خودش را بکشد و آپارتمانشان را به آتش بکشد. دیگری خانم میشل که سرایدار میانسال آپارتمان است. همه‌ی اهالی آپارتمان فکر می‌کنند خانم میشل فقط و فقط یک سرایدار است. حتی خود خانم میشل هم دلش می‌خواهد همه این تصور را داشته باشند. اما خانم میشل زنی باسواد و کتابخوان و البته بسیار باهوش است. داستان در میانه از این هم جذاب‌تر می‌شود، اما چیزی که من را جذب این کتاب کرده، نگاه و سبک زندگی به دور از جاه‌طلبی و منحصر به فرد خانم میشل است. کسی که از همه بیشتر حرف دارد برای گفتن، اما تا زمانی که گوش شنوا پیدا نکرده، چیزی از خودش نمی‌گوید.»

سعید دولتی: آکواریوم‌های پیونگ یانگ

آکواریوم‌ های پیونگ یانگ

نویسنده: پیر ریگولت

مترجم: بیژن اشتری

انتشارات: نشر ثالث

خرید کتاب

سعید کتاب آکواریوم‌های پیونک یانگ را به عنوان کتاب مفید برای مطالعه به ما معرفی کرده است. این کتاب روایت زندگی «کانگ چول هوان» است. او پس از فرار از کره شمالی و اقامت در کره جنوبی تصمیم گرفت روایت زندگیش در کره شمالی را بنویسد. این کتاب جزو یکی از معدود کتاب های است که می‌توان به کمک آن زندگی اجتماعی مردم این کشور را شناخت. سعید درباره‌ی دلیل انتخاب این کتاب گفته:

«من ژانرهای مختلفی از کتاب‌ها را می‌خوانم و تلاش می‌کنم با دید باز به استقبال موضوع‌های مختلف بروم و دنیایم را محدود نکنم. وقتی صبا به من گفت که یک کتاب برای این یادداشت معرفی کنم، لیست بلندبالایی در ذهنم شکل گرفت. ولی عموما کتاب‌های معروف بودند. در نهایت تصمیم گرفتم کتاب آکواریوم‌های پیونگ یانگ را پیشنهاد کنم. این کتاب قصه‌ی فردی است که بعد از اتمام محکومیت خانوادگیشان در اردوگار کار اجباری ( آن هم به دلیل کار نکرده) تمام عزمش را جزم می‌کند تا از کره شمالی فرار کند. سبک نگارش این کتاب خیلی پیچیده نیست. صداقت در تمام قسمت‌های آن حس می‌شود. صداقتی از جنس شرقی با همان تعارف‌های مرسومش. البته به نظر من ترجمه‌ی این کتاب هم قابل قبول و روان است. در کل کتابی است که ارزش آن را دارد برایش وقت بگذاریم و از خواندنش لذت ببریم.»

علی میرفردوس: کار عمیق

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

مترجم: ناهید ملکی

انتشارات: نشر نوین

خرید کتاب

علی میر‌فردوس یکی از جوان‌ترین اعضای تیم طاقچه است. پیشنهاد علی کتاب کار عمیق است و معرفی کاملی از این کتاب را برای ما نوشته:

«در وهله اول که این کتاب را دیدم، در ذهنم آن را جزء کتاب‌هایی طبقه بندی کردم که قطعا نخواهم خواند! زیر تیتر کتاب نوشته شده بود: «قوانینی برای تمرکز در دنیایی آشفته» و بلافاصله آلارمی درونم به صدا درآمد که «این از همان کتاب های کلیشه‌ای خودیاری است که هزاران بار کلمات خسته کننده و یکسانشان را خواندی! ولش کن!» و همین کار را کردم! یعنی در حقیقت اصلا اهمیتی به کتاب ندادم! گذشت و گذشت تا اینکه به واسطه‌ی یک رویداد و  با پیشنهاد دوستان، شروع به خواندن کتاب کردم.

اولین نکته‌ای که درمورد کتاب توجهم را جلب کرد نویسنده‌اش بود؛ استاد کامپیوتر دانشگاه MIT.  که برای منِ عشق کامپیوتر  جالب بود. نکته‌ی بعدی راهکارهای عملی و شسته و رفته‌ی کتاببود. مانند این بود که  یک الگوریتم را بازنویسی می‌کنیم. الگوریتمی برای تمرکز.کتاب حجم زیادی از پردازش ذهنی من را گرفت: به زمان‌هایی در گذشته فکر کردم که تکنیک‌های کار عمیق را بدون آنکه بدانم چیست به کار گرفته بودم و نتایج خاصش را دیده بودم؛ به این که چطور می توانم عمقم را بیشتر کنم و خیلی چیزهای دیگر. در ادامه مطالعاتم در کتاب‌های مختلف مثل «قدرت عادت» یا «انسان در جستجوی معنا» مطالب مشابهی را دیده بودم که نکته‌های این کتاب را تایید می‌کرد.

اخیرا دیدم که این کتاب در جامعه‌ی جهانی نیز تاثیرگذار بوده و پادکست‌های زیادی در مورد این کتاب صحبت کرده‌اند. در هر صورت، برای من کمک شایانی در تعیین مسیر برای تغییرات اساسی سبک زندگی و کار داشت.»

بخشی از کتاب صوتی کار عمیق را بشنوید.

کار عمیق

نویسنده: کال نیوپورت

گوینده: محمد ولیان

انتشارات: نشر نوین

سمیرا رستگارپور: زیبا صدایم کن

زیبا صدایم کن

نویسنده: فرهاد حسن‌زاده

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

خرید کتاب

سمیرا پیش از اینکه به طاقچه بیاید، سال‌ها در زمینه‌ی کتاب‌های کودک و نوجوان فعالیت کرده و هنوز  هم خواندن کتاب های کودک و نوجوان یکی از علاقه‌های اوست. در طاقچه گه‌گاهی سمیرا در میان کارهایمان یک کتاب کودک را با صدای بلند می‌خواند و این یکی از تجربه‌های شیرین ما در محیط کار است. اینجا هم سمیرا کتاب «زیبا صدایم کن» را به عنوان کتاب مفید برای مطالعه معرفی کرده است.

«این کتاب از  معدود کتاب‌هایی است که یک نفس خوانده‌ام. برای من رابطه‌ی پدر و دختریِ صمیمانه‌ای که میانشان وجود دارد، جالب‌ترین قسمت کتاب است. از طرفی این کتاب دغدغه‌های یک نوجوان را روایت می‌کند و به نوعی آسیب‌شناسی دنیای نوجوانان و رابطه‌ی آن‌ها با خانواده است. داستان کتاب تلفیقی از رویا و واقعیت است. تا حدودی شبیه کتاب مری پاپینز است اما کمی فانتزی‌تر از آن روایت شده و انگار زهر واقعیت را با اینکار توانسته بگیرد.

در نهایت هم من فرهاد حسن زاده و کتاب‌هایش را خیلی دوست دارم. با وجود اینکه از دوران نوجوانیش سال‌ها می‌گذرد، دنیای نوجوانان را به خوبی می‌شناسد.»

افسانه دهکامه: ناطور دشت

ناطور دشت

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: احمد کریمی

انتشارات: انتشارات علمی و فرهنگی

خرید کتاب

من کتاب ناطور دشت را زمانی خواندم که ۲۰ سال داشتم. از همان موقع احساس کردم هولدن کالفیلد جایی در میان روح من رسوخ کرده و دیگر جدا نمی‌شود. کتاب‌های بسیاری خواندم که بعد از مدتی تصویر گنگی از آن‌ها در ذهنم باقی ماند یا حتی پس از مدتی اهمتیشان را از دست دادند اما ناطور دشت هیچگاه اینطور نبود. با وجود گذشت چندین سال از خواندن ناطور دشت، در زمان‌هایی خاص یاد ناطور دشت و گفته‌های ناب هولدن می‌افتم. این حس همیشه با من باقی ماند که اگر تمام دنیا را سیاهی و پلیدی فرا گرفت اما باز هم چیزی در این دنیا وجود دارد که بخواهم به‌خاطرش ادامه دهم و آن هم بچه‌ها هستند؛ «می‌خواهم ناطور و نگهبان بچه‌ها باشم که از دره سقوط نکنند.» شاید این تنها دلخوشی‌مان برای زندگی باشد که باعث می‌شود ادامه دهیم و چیزهای مزخرفش را تحمل کنیم. البته حالا دیگر خوب می‌دانم که منظور از بچه‌ها در این داستان، لزوما کودکان نیست، بلکه کسانی است که زندگی ناب را می‌فهمند و قدر جزئیات زندگی را می‌دانند و اگر قرار باشد برادرشان از این شهر برود، چمدانشان را می‌بندند که همراهش بروند. تمام کسانی که «فیبی» هستند.

بخشی از کتاب صوتی ناطور دشت را بشنوید.

ناطور دشت

نویسنده: جی. دی. سلینجر

گوینده: مهدی پاکدل

انتشارات: نوین کتاب گویا

هدف ما از معرفی کتاب های مفید برای مطالعه در این یادداشت این بود که کمی درباره‌ی خودمان بگوییم و شما بیشتر با تیم جوانی که در طاقچه کار می‌کنند آشنا شوید. گابریل زوین می‌گوید: « اگر بخواهی چیزی درباره‌ی خودِ واقعی کسی بدانی، پاسخ این سوال کمکت می‌کند: کتاب مورد علاقه‌ات چیست؟» ما پیشنهاد‌های خودمان را درباره‌ی کتاب‌های مورد علاقه‌مان گفتیم، کتاب مورد علاقه‌ی شما چیست؟

42,414 بازدید
برچسب ها
بستن تبلیغ

Avatar

صبا محبی


اشتراک گذاری یادداشت
1.5 4 رای
امتیاز مطلب
اشتراک
اطلاع از
guest
5 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد داخلی
نمایش همه کامنت ها
یادداشت های مشابه

دانلود کتاب از اپلیکیشن طاقچه

نصب طاقچه