دانلود و خرید کتاب نقشه برداری ساختمانی مهران حیدری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقشه برداری ساختمانی اثر مهران حیدری

کتاب نقشه برداری ساختمانی

نویسنده:مهران حیدری
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نقشه برداری ساختمانی

کتاب نقشه برداری ساختمانی نوشته مهران حیدری است. کتاب نقشه برداری ساختمانی را انتشارات نسل روشن برای دانشجویان و علاقه‌مندان به معماری منتشر کرده است.

درباره کتاب نقشه برداری ساختمانی

تهیه نقشه دقیق و استفاده صحیح از آن در طرح و اجرای هر پروژه یکی از عوامل موفقیت آن پروژه بشمار می آید و برای تحقق این امر لازم است متخصصین علم نقشه برداری همواره کوشش نمایند تا با دستیابی به روش ها و وسایل جدید، رشته نقشه برداری را همپای سایر علوم به پیش ببرند.

نویسنده با توجه به تجربیات چندین ساله خود در اجرای پروژه های عمرانی و نیز بدلیل احساس مسئولیتی که در قبال این رشته داشته که به حق می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک پروژه عمرانی، بخش نقشه برداری آن است چرا که اولین شخصی که وارد یک پروژه عمرانی می‌شود نقشه بردار بوده که براساس اطلاعاتی که توسط او تهیه می‌شود مطالعات و طراحی‌های اولیه انجام گرفته و پس از آنکه تمامی مراحل پیاده‌سازی پروژه توسط نقشه بردار صورت می‌پذیرد در پایان پروژه نیز نقشه بردار است که بایستی کنترل نهایی و تهیه نقشه‌های ازبیلت (چون ساخت) را انجام داده و می‌توان گفت آخرین فردی است که از پروژه خارج می‌شود. نویسنده این کتاب را براساس تحقیقات و تجربیات عملی خود نوشته است. 

خواندن کتاب نقشه برداری ساختمانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام دانشجویان معماری پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نقشه برداری ساختمانی

خطاهای اتفاقی

خطای اتفاقی خطای نمونه گیری از جوامع با اعضای نامتناهی آن. متغیرها (مشاهداتی) که همراه خطای اتفاقی باشند را متغیرهای اتفاقی (Stochastic) می نمامیم. تجربه نشان داده است که مشاهدات نقشه برداری دارای توزیع نرمال اند. تابع نرمال یک متغیر تصادفی با دو پارامتر امید و واریانس بیان می شود.

از آن جایی که در نقشه برداری معمولا" برای یک مجهول چندین مشاهده صورت می گیرد به جای یک مشاهده، برداری از مشاهدات داشته که تابع توطیع آن ها نرمال چند بعدی است. در تابع توزیع چند بعدی پارامتر سومی به نام کواریانس نیز مطرح می گردد که معیاری برای سنجش وابستگی مشاهدات است.

از دیگر بیان وابستگی مشاهدات استفاده از کمیتی به نام ضریب همبستگی است که بر خلاف کواریانس و واریانس کمیتی بدون واحد است.

واریانس می تواند ملاکی برای بیان کمی تکرار شوندگی با نزدیکی مشاهدات به مقدار واقعی آن ها باشد. (برحسب آن که میانگین جامعه معلوم است یا خیر) بنابراین می تواند نشان دهنده دقت و همچنین صحت مشاهدات نیز باشد.

خطای سیستماتیک

مشخصه اصلی خطاهای سیستماتیک، اثر یکسان آن ها برروی مشاهدات تکرار شونده می باشد. در نتیجه تکرار مشاهدات نمی تواند به تشخیص وجود ان ها کمکی کند. این خطا از ضعف مدل ریاضی ناشی می شود. مثال های زیر نمونه هایی از خطاهای سیستماتیک اند :

- در اندازه گیری طول با متر، خطای تصحیحات مختلف.

- اثر انکسار جوی برروی مشاهدات گوناگون.

- خطای مدرج کردن امب تئودولیت.

- تفاوت فرکانس EDM با فرکانس اسمی آن.

راه های حذف یا کاهش خطای سیستماتیک

- کالیبره کردن دستگاه.

- استفاده از روش های مشاهداتی خاص (مانند قرائت زاویه به صورت کوپل).

- تکمیل مدل های ریاضی و داخل نمودن عوامل فیزیکی حاکم بر مشاهدات در مدل

قابل ذکر است که خطاهای سیستماتیک برروی امید ریاضی مشاهدات تاثیر گذاشته و بر دقت (Precision) مشاهدات بی اثرند.

بررسی صحت شبکه هنگامی میسر خواهد شد که تمامی خطاهای سیستماتیک حوجود در شبکه حذف یا در مدل راضی وارد شده باشد. در سرشکنی حداقل قیود هنگامی اثر یک خطای سیستماتیک مشهود است که حداقل یکی از مشاهدات فاقد آن خطای سیستماتیک باشند. در سرشکنی قیود داخلی نیز ظاهر شدن اثر خطای سیستماتیک منوط بر عادی بودن مقادیر اولیه مختصات شبکه از هر گونه اثرات سیستماتیک است.

نظرات کاربران

کاربر 8513139
۱۴۰۳/۰۱/۰۹

بدرد رشته نقشه برداری نمی خوره و توی اون از فرمول خبری نیست

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

حجم

۵٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۸ صفحه

قیمت:
۱۴,۰۰۰
تومان