دانلود و خرید کتاب درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه اثر علی صفایی حائری

کتاب درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه

امتیاز:
۳.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه

استاد علی صفایی حائری (عین- صاد) در کتاب «درآمدی بر علم اصول»، مقدمه‌ای بر علم اصول نوشته است. این اثر شامل مباحثی نظیر فقه و نمودهای آن در فقه و دوره‌های آن، ضرورت تحول فقه و اصول، اصول گسترده، تاریخ اصول، تحول اصول، تعریف اصول و موضوع علم اصول است:

«مرحوم میرزای قمی موضوع علم اصول را ادلهٔ اربعه می‌شمارد ولی صاحب فصول می‌گوید: موضوع ادله نیستند و گرنه بحث از دلیلیت ادله، از علم اصول خارج می‌شود، پس موضوع علم، ذات الادله است، تا بحث دلیلیت، بحث از عوارض موضوع باشد.

مرحوم صاحب کفایه موضوع مشخصی را نام نمی‌برد، بلکه به کلی جامع موضوعات مسائل روی می‌آورد و موضوع علم را عین موضوع مسائل می‌داند که تغایر مفهومی دارند، با اتحاد خارجی مثل کلی و مصادیق آن و طبیعی و افراد آن. در نتیجه مجبور نیست تا مثل شیخ بحث از خبر واحد را بحث از حاکی سنت بداند و همین نظر بر اصولیون پس از آخوند اثر گذاشته است.

اما آقای بروجردی موضوع علم را حجت می‌شناسد و تنها از موضوع اصول، بحث مقدمه و ضد، خارج می‌شود»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
ما برای این مدت محدود و این فاصلهٔ تولد و مرگ، نه تنها به دین احتیاج نداریم که عقل و فکر هم زیادی است و تنها غریزه برای این مرحله کافی است. اما از آنجا که تا بی‌نهایت راه در پیش داریم، با فکر و عقل و اختیار همراه شدیم و از تضاد برخوردار گردیدیم. و این است که به قانون‌هایی نیاز داریم هماهنگ با قانون‌های حاکم بر هستی و بر انسان، آن هم نه یکی دو سال و هفتاد سال که تا بی‌نهایت. و این است که به دین قیم و قانون‌های پایدار و هماهنگ روی می‌آوریم و به اللّه چنگ می‌زنیم که او، هم بر وسعت هستی آگاه است و هم قانون‌های آن را می‌شناسد و هم به ما مهربان است و از ما به ما نزدیک‌تر است که ما را با او آشتی داده و عشق به نفس را او در ما نهاده است.
mohdiu
طرح کلی فقه، تبویب مستند و منسجم و مناسب را در منابع فقهی و در شکل فقهی به وجود می‌آورد
m.m.r_76
عاشق بدون عمل نیست، هر چند عالم بی عمل می‌ماند.
mohdiu
اگر در تورات و انجیل و قرآن احکام مشابهی پیدا می‌شود، این نه به خاطر تأثیرپذیری است، بلکه این به خاطر وحدت و یگانگی سرچشمه‌ای است که این هر سه از آنجا به راه افتاده‌اند و جریان گرفته‌اند. و با این توضیح می‌یابیم که عنصر عقل و عرف در حقوق اسلامی راه ندارد و به عنوان منبع حقوقی شناخته نمی‌شود، در نتیجه عنصر قیاس و تنقیح مناط و سدّ ذرایع و مصالح مرسله نیز وضعشان آشکار می‌گردد.
mohdiu
اگر از روی شناخت وظیفه و در زمینهٔ آزادی از هوس‌ها و حرف‌ها و جلوه‌های دنیا شروع کرده باشی از همین لحظه، تو به نتیجه رسیده‌ای و به انسانیت رسیده‌ای. چون انسان یعنی همین از سطح غریزه‌ها حرکت کردن و تا حدّ وظیفه راه رفتن. و این است که هنگامی که به اجتهاد و عرفان و دانش‌های دیگر هم برسی، این‌ها برایت بت نمی‌شوند و در وجود گستردهٔ تو توفان به‌پا نمی‌کنند و غرور تو را آب نمی‌دهند و پروار نمی‌سازند.
mohdiu

حجم

۱۰۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

حجم

۱۰۲٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان