دانلود و خرید کتاب صراط علی صفایی حائری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صراط اثر علی صفایی حائری

کتاب صراط

معرفی کتاب صراط

کتاب صراط نوشتهٔ علی صفایی حائری است. انتشارات لیلة القدر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. عنوان دیگر این اثر «دیداری تازه با سورهٔ حمد» است.

درباره کتاب صراط

کتاب صراط که در ۱۱ بخش نوشته شده است، دربارهٔ سورهٔ حمد است. نویسنده «حمد» را مادر قرآن نامیده و می‌گوید قرآن از این سوره متولد شده است.

نام دیگر سورهٔ حمد سورهٔ فاتحه است. این سوره نخستین سورهٔ قرآن کریم، ملقب به ام‌الکتاب و از سوره‌های «مکی» است که در جزء یک قرار دارد. این سوره از سوره‌های «قصار» است که در عین اختصار، بنا بر روایات، در معنا بزرگ و اساس قرآن است. سورهٔ حمد در نمازهای واجب و مستحب خوانده می‌شود و محتوای اصلی آن، توحید و سپاس خداوند است. گفته شده است که نزول این سوره باعث عدم نزول عذاب بر امت اسلام خواهد شد. خواندن سورهٔ حمد در رکعت اول و دوم نمازهای واجب و مستحب، واجب است. خواندن این سوره بر بالین بیمار و هنگام گذاشتن مرده در قبر مستحب است.

خواندن کتاب صراط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران علوم قرآنی پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب صراط

«هنگامی که می‌خواهی، نقطه‌های ضعف خودت را بشناسی و بر روی آن کار کنی، هنگامی که می‌خواهی در کشاکش مبارزه و جهاد، از وابستگی‌ها و علاقه‌ها، آزاد شوی، در این دو مرحله تو قدر بلاء را می‌شناسی.

بلاء، فتنه و امتحان، این دو خاصیت را دارد: هم نقطه‌های ضعف تو را نشان می‌دهد و هم از وابستگی‌ها و دلبستگی‌ها آزادت می‌کند. تویی که فهمیده‌ای از تمامی هستی بزرگتری، مادامی که از دوست، از خویشان، از خودت و از ثروت و ریاست و از دنیا ضربه نبینی، این فهم در دلت گل نمی‌دهد و شکوفه نمی‌آورد و علم الیقین تو به عین الیقین نمی‌رسد و پیش نمی‌رود، حتی ریاضت‌هایی که خود می‌سازیم و ورزش‌هایی که خودمان شروع می‌کنیم این دو خاصیت را ندارند. تو نمی‌توانی برای خودت جراح خوبی باشی. نمی‌توانی دمل‌های چرکین را کاملاً فشار بدهی. بیشتر بازی می‌کنی. این اوست که می‌داند بر کجا فشار بیاورد و در کدام بزنگاه، تو را گرفتار کند. این است که باید بلاء را از بالا بفرستند. و این است که با تاکید می‌گوید:

ولَنَبْلُوَنَّکمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الاَْمْوالِ وَ الاَْنْفُسِ وَ الثَمَرات.

در یک مرحله با ترس؛ ترس فقر، ترس آبرو، ترس ذلت با این ترس‌ها زیر و رو می‌شوی و در یک مرحله با خود گرسنگی‌ها و هجران‌ها فشار می‌بینی و در یک مرحله با از دست دادن ثروت‌ها و آدم‌های محبوب، به کوره می‌نشینی و بالاتر از این همه، او میوه‌ها و نتیجه‌های کارت را بر باد می‌دهد. یک عمر کوشیده‌ای، محرابی و مریدی و کلاسی راه انداخته‌ای، رقیبی پیدا می‌کنی و میوه‌های کارت را در دهان دیگری می‌بینی. یک عمر کوشیده‌ای، درختی را از آب و گل بیرون کشیده‌ای و به بار رسانده‌ای و میوه‌هایش آن چنان شاداب چشمک می‌زنند و آنچنان قند در دلت آب می‌کنند که دلت نمی‌آید حتی دست بزنی، این میوه‌ها را می‌گیرند و این گونه از ثمرات و نتیجه‌های کارت محرومت می‌کنند. و این امتحان سختی است. این بلاء بزرگی است.

امتحان و بلاء و فتنه همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، محنت پذیرفتن و گرفتاری دیدن و در کوره نشستن است. و در این کوره است که پخته می‌شوی، که از خامی در می‌آیی و راه می‌افتی.

هزار خروار ادعا را نمی‌توان با بحث و گفت‌وگو و تو بمیری و من بمیرم، درمان کرد. آنها که ادعای توحید و اطلاع از وجود ربطی چشمشان را گرفته، نمی‌توانی از توحید و شرک برایشان بگویی که آنها از تو بهتر می‌دانند و از تو بهتر می‌گویند. اینها باید زیر فشار بروند و صدمه ببینند، فرزند دلبندشان و محبوب و نور چشمشان را زیر تازیانه ببینند و ظرفیت خود را بشناسند و عمق و حجم فاجعه را احساس کنند.»

نظرات کاربران

زهرا سادات
۱۳۹۸/۰۴/۱۲

روحت شاد استاد که نام استادی برازنده شماست... کاش قلم زیبایی داشتم و میتونستم توصیفی از این کتاب و حسی که بعد از خوندن اون داشتم رو براتون بنویسم و از همه مهمتر تغییر بینشی رو که برام داشت ... اما افسوس... نوشته های

- بیشتر
reza.nedari
۱۳۹۹/۰۲/۰۳

این کتاب راه زندگیه البته نه برای کسایی که کتاب خوندن براشون سرگرمیه بلکه کسایی که میخوان با کتاب خوندن عمیق تر بفهمن و زندگیشون متحول بشه چهارمین باره دارم میخونم فقط میگم فوق العاده است

zahra arsham
۱۳۹۸/۱۲/۱۸

و کسانی میتوانند از این دنیا بهره بگیرند و بر دنیا حاکم باشند که از دنیا بزرگتر شده باشند و از دنیا بیرون آمده باشند_ قسمتی از کتاب 5 ماه طول کشید تا این کتاب رو بخونم کتابی به شدت عمیق

- بیشتر
sahbaa2
۱۳۹۹/۰۲/۰۴

لطفاً کتاب های عین.صاد رو هم در کتابخانه همگانی قرار بدید. ویا حداقل تخفیف بگذارید

احمد قاسمی
۱۳۹۹/۰۹/۰۳

چند ساله که عاشقانه درگیر این کتابم... این کتاب،کتابیه که زندگی رو باید بر اون استوار کرد. تمام مراحلی که در کتاب ذکر شده به طرق مختلف برای همه افراد اتفاق می افتد.

امیری حسین
۱۳۹۷/۱۲/۲۳

چگونه راه درست زندگانی را بیابیم؟ چطور از عجز و ناتوانی و بن بست رها شویم؟ چگونه ملاک تشخیص در کار ها را از دست ندهیم؟ چطور صراط پر فراز و نشیب را طی کنیم؟ . . . اگر به دنبال پاسخ این سوالات "توسط قرآن" هستید

- بیشتر
محمد
۱۳۹۹/۱۲/۰۱

اگر میخواید از غفلت ، پوچی و روزمرگی خارج بشید حتما بخونید ... فوق العاده است ...

z.rezayi
۱۳۹۹/۰۹/۲۵

این کتاب خواندنی نیست. باید تک تک کلمات این کتاب را چشید. گوارای وجودتان.

مطهره لطفی
۱۴۰۰/۰۶/۱۵

ممنوووونم از طاقچه عزیز بخاطر احترام به کاربرها و قرار دادن این کتاب در لیست طاقچه بینهایت

حاج عرفان
۱۳۹۹/۰۱/۱۲

کتابی والا وارزشمند روح نویسنده قرین رحمت الهی بسیارجالب بود حتمامطالعه شود البته تاپایانفصل چهارم مطلب سنگین است ولی بعد از این فصل عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۵۶)
تو نخواه که در روز اول تصمیمت، دلی را داشته باشی که زنده دل‌ها پس از سال‌های سال آباد کرده‌اند. و قلب سلیمی را صاحب شده باشی که رسول‌ها با یک عمر ریاضت و رنج ساخته‌اند و به نزد خدا آورده‌اند.
زهرا سادات
ما عاشق آفریده شده‌ایم.
ــسیّدحجّتـــ
داستان انسان، داستان شکر و کفر است، در هر لحظه پیش می‌برد و یا عقب می‌افتد. این طور نیست که خیال کنی در یک جا ایستادن، در همانجا ماندن است، که ایستادن عقب گرد است و پایین رفتن.
آلوین (هاجیك) ツ
این بزرگترین جنایت است که یک دسته بشناسند و بسنجند و تصمیم بگیرند و من اجرا کنم. مگر مغز من در سر دیگران است که برای من تصمیم می‌گیرند؟
اِیْ اِچْ|
از تو تنها عمل نمی‌خواهند. عمل اسکناس است که ارزش ندارد. ارزش آن وابسته به پشتوانه‌ی آن است. مهم عبادت نیست، مهم عبودیت است.
زهرا سادات
کاروان رفت و تو دیگر با پا نمی‌رسی. فکر پرواز باش، بال بگشا و اگر بال هم نداری فریاد کن اهدنا الصراط.
زهرا سادات
ایمان بر تمامی وجود تو پراکنده است. ممکن است دست تو ایمان آورده باشد، ولی هنوز چشم تو ایمان نیاورده باشد و خالی مانده باشد.
zahra
گم گشت فیض و راه به جایی نمی‌برد ای رهنمای گمشدگان، اهدنا الصراط
اِیْ اِچْ|
لَو عَلمَ الْمُدْبِرُونَ عَنّی کیفَ انْتظاری لَهُم وَ اشتیاقی اِلی تْرک مَعاصیهِم لَماتُوا شَوقاً بی و تَقَطَّعَت اَوْصالَهُم عَنْ مَودَّتی. اگر اینها که به من پشت کرده‌اند و رفته‌اند می‌دانستند که چگونه در انتظارشان هستم و چگونه مشتاق بازگشتشان هستم، از شوق می‌مردند و رگ‌هاشان از فشار عشق من پاره می‌شد. این صدای اوست. و این ماییم که باید در حَجَّةُ الاِْسلام، لبیک بگوییم. لَبَّیک. اللّهُمَ لَبَّیک... اِنَّ الْحَمْدَ وَ النِّعْمَةَ وَ الْمُلْکَ لَک لا شَریکَ لَکَ لَبَّیک.
زهرا سادات
ما امروز ابن الدنیا هستیم، ولی می‌توانیم ابو تراب شویم. آنچه داریم اگر به کار نگیریم و از آن کام نستانیم، از دست می‌رود و حسرتش بر دل می‌ماند.
زهرا سادات

حجم

۱۱۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

حجم

۱۱۸٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۲۰۴ صفحه

قیمت:
۲۴,۰۰۰
۱۲,۰۰۰
۵۰%
تومان