دانلود و خرید کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده عصمت سوادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده اثر عصمت سوادی

کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده

معرفی کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده

کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده نوشته عصمت سوادی و صفورا اسحاقیان است. این کتاب را انتشارات آریا دانش منتشر شده است.

درباره کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده

اخلاق موضوعی است فردی، که تمام مویرگ‌های جامعه را در برمی‌گیرد و نقش آفرینی می‌کند. اگر بداخلاقی به‌عنوان یک ارزش در جامعه رخت پهن کند در بستر زمان فرهنگ می‌شود، سیاستِ دولتی می‌شود، مفاسد اقتصادی نوعی زرنگی و منطق تلقی می‌شود، و کلاً جامعه به سمت آفت‌ها و تعفن رفتارها و کردارها حرکت می‌کند. بنابراین جامعه‌ای که دارای افراد و سیستم اجتماعی بداخلاق و مملو از فساد اخلاقی باشد، دیگر جایگاه و فضایی برای ارزش‌ها و قانون‌مداری نخواهد داشت. پس لازمهٔ ارزشمندی قانون در گام اول اخلاق مداری است. 

خانواده تنها یک سازمان حقوقی نیست و قانون به تنهایی توانائی ایجاد نظم را در آن ندارد. خانواده سازمانی است مخلوط از قواعد حقوقی و اخلاقی که نمی‌توان آن دو را از هم جدا ساخت. در این اختلاط نیز غلبه با اخلاق است. زیرا نه تنها بیشتر قوانین راجع به آن ضمانت اجرای موثر ندارد، بلکه آنچه هست از مبانی اخلاقی، مذهبی و اجتماعی ناشی شده و در قوانین و مقررات نفوذ کرده است. در تنظیم روابط زن و شوهر اخلاق بیش از حقوق حکومت می‌کند. اساس تعاملات خانوادگی بر مدار اخلاق به گردش در می آید ولی از آنجا که اخلاق ضمانت اجراء و الزام ندارد، از این رو حقوق در مباحث خانواده در صدر قرار می‌گیرد. با اینکه خانواده کوچکترین واحد از اجتماع بزرگ بشری است، اما بسیاری از موفقیت‌های بشری ناشی از تنظیم رفتارهای مناسب در این جامعه کوچک است. بدیهی است در اجتماعات امروزی که توأم است با رفتارهای متنوع، گوناگون و بعضاً متعارض با یکدیگر، چنانچه رفتارهای مناسب در محیط خانواده طراحی، اجرا و مورد تمرین قرار نگیرد، قطعاً هزینه‌های اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت. اما بسیاری از موفقیت‌های بشری ناشی از تنظیم رفتارهای مناسب در این جامعه کوچک است. بدیهی است در اجتماعات امروزی که توأم است با رفتارهای متنوع، گوناگون و بعضاً متعارض با یکدیگر، چنانچه رفتارهای مناسب در محیط خانواده طراحی، اجرا و مورد تمرین قرار نگیرد، قطعاً هزینه‌های اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت. این کتاب به ارتباط بین ارزش‌های اخلاقی و روابط حقوقی می‌پردازد و تمام ابعاد این موضوع را برطرف می‌کند. 

خواندن کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان حوزه حقوق پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب رابطه ارزش های اخلاقی با روابط حقوقی در خانواده

با توجه به گسترش زندگی شهری و مشغول شدن افراد خانواده بویژه والدین در محیط های کار و عدم امکان حضور مؤثر افراد در کنارهم درمحیط خانواده وتاثیرگذاری عوامل مختلف اجتماعی، بعضاً ناشی از رفتارهای غیراخلاقی نشأت گرفته از فرهنگ غیر ایرانی موجب گردیده تا روز به روز بنیان های خانواده که می بایست متکی براصول، قواعد، ارزش های انسانی، اسلامی و اخلاقی باشند کمرنگ شده و همین امر موجب گردیده رفتارهای خلاف شئون، قواعد و اصول صحیح از افراد خانواده ناشی گردد. روابط خانوادگی باید بر اساس مهر، وفا، محبّت، عشق، احترام متقابل، همدلی، شور و مشورت بنا شود. در کلام قرآن زن لباس مرد و مرد لباس زن است. هرکدام از زن و مرد باید دیگری را تحت پوشش قرار دهد، عیوبش را بپوشاند، به وی گرمی ببخشد، و زینت دیگری باشد. همان‌قدر که زن برای خوشبختی به مرد نیاز دارد، مرد نیز به زن نیاز دارد. زندگی را نمی‌توان برگزاره‌های حقوقی و باید و نبایدهای آن بنا کرد. زندگی باید بر اخلاق، محبّت و مودّت استوار شود. حقوق باید قداست خانواده و حریم آن را حفظ کند و از ورود بیجا به قلمرو آن خودداری کند.

طبیعت خانواده و نوع رابطه اعضاء آن با یکدیگر به نحوی است که حقوق به تنهایی قادر نیست این رابطه را تنظیم و تعدیل سازد. احکام آمرانه تأثیر ناچیزی در ایجاد نظم در خانواده دارد. حقوق، زن و شوهر را در مقابل هم قرار می دهد به نحوی که هر یک خواهان حق خود و استیفای آن می شود. حقوق به زن حق می دهد به خاطر اداره امور داخلی منزل از شوهر دستمزد مطالبه کند و به خاطر شیر دادن، از پدر بچه اجرت دریافت کند. حقوق به مرد نیز حق اطاعت و ریاست داده و اختیار تعیین مسکن و محل زندگی را دست او سپرده و اینکه بتواند با شغل زن به دلیل مغایرت با مصالح خانوادگی مخالفت کند. همه اینها احکام و مقررات حقوقی هستند که کارآمدی لازم را در مواقع اختلافات خانوادگی نداشته و به نوعی منجر به سردی و بی مهری در روابط زوجین می شوند. در صورتیکه اخلاق به جای این دستورات خشک توصیه به عشق، محبّت، تفاهم، احسان و...می کند. درواقع قواعد حقوقی باید در قلمرو خانواده رنگ اخلاقی بگیرد، زیرا توجه به حقوق و تکالیف همسران بدون رعایت به جنبه های اخلاقی، سعادت خانواده را تأمین و تضمین نمی کند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۳ صفحه

حجم

۲۱۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۲۳ صفحه

قیمت:
۲۷,۰۰۰
تومان