دانلود و خرید کتاب نسخ در لغت حبیبه رحیم‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب نسخ در لغت

کتاب نسخ در لغت نوشته حبیبه رحیم‌پور و رضا قلی‌زاده شمس است. این کتاب به نسخ در قرآن می‌پردازد و سعی دارد اطلاعات جامعی در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار دهد.

درباره کتاب نسخ در لغت

قرآن سرچشمه دانش و دریا‌‌های علوم است که همواره عالمان فرهیخته و برای سیراب شدن از آب زلال آن کوشید‌ه‌اند. اقیانوس بی‌پایانی است که از آغاز تا کنون مورد توجه دانشمندان بوده است و برای رسیدن به معارف و علوم بی‌پایان آن از هیچ کوششی فرو گذار نکرد‌ه‌اند.

از صدر اسلام، صحابه بزرگ و تابعان بحث و بررسی در قرآن کریم را از جنبه‌های گوناگون وجهه همّت خود قرار داد‌ه‌اند و درباره تفسیر و علوم مختلف قرآن از قبیل: محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مطلق و مقید، قرائت و تجوید، اسباب نزول، فصاحت و بلاغت، عقاید و احکام، معارف و اخلاق و دیگر موارد مربوط به آن سخن گفته‌اند. این تلاش و کوشش در فهم معارف قرآن در طی قرن‌های متمادی روز به روز رو به گسترش بوده است و حاصل آن مجموعه‌های گران سنگ از کتاب‌های تفسیر و علوم مختلف قران است که هم اکنون بسیاری از آن‌ها در اختیار ماست.

بحث نسخ و تخصیص نیز از مباحث قرآنی است که بار‌ها در این کتاب عزیز به آن‌ها اشاره شده است و امامان معصوم (ع) بار‌ها ضرورت اهتمام به آن‌ها را یادآوری کرد‌ه‌اند و از صدر اسلام تاکنون توجه صحابه و تابعان و سایر قرآن پژو‌هان و مفسران شیعه و سنی را به خود جلب کرد‌ه‌اند. در قرن چهاردهم گروهی از خاورشناسان هجوم فرهنگی و جنگ تبلیغاتی گسترد‌ه‌ای را علیه قرآن و اسلام سامان دادند. این جریان گروهی از دانشمندان مسلمان را اعم از شیعه و سنی به تأمل بیشتر در این موضوع ترغیب و احیاناً در حرکتی انفعالی به انکار وجود نسخ وادار کرد. این موضوع نیاز جدی به بحث و بررسی مجدد مبحث نسخ را آشکار می‌کند. در خصوص تخصیص نیز با کمی کاوش در پهنه کاربرد زبان می‌توان گفت استفاده از الفاظ عام که بر افراد و مصادیق مختلف یک مفهوم دلالت می‌کند از رایج‌ترین شیوه‌های سخن سازی در همه زبان‌هاست.

بر همین اساس در متون شرعی و قانونی و نوشته‌های حقوقی نیز نمونه‌های فراوانی از الفاظ عام را می‌توان یافت که برای انتقال معانی عام و فراگیر به کاررفته است. از این رو یکی از مباحث مهمی که در بخش الفاظ اصولیان بدان می‌پردازند بحث عام و خاص است. با توجه به کاربرد فراوان الفاظ عام در متن قوانین یا نوشته‌های حقوقی و به طور کلی در روابط حقوقی افراد، آشنایی با مباحث عام و خاص برای فهم درست قوانین مفید بلکه ضروری به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که مباحث نسخ و تخصیص از علوم مستقل قرآنی هستند که با سایر موضوعات علوم قرآنی از جمله مطلق و مقید تفاوت‌های بسیاری دارند و در علم تفسیر، فقه و اصول و کلام از جایگاه والایی برخوردارند. با توجه به اینکه عنوان این کتاب (بررسی نسخ و تخصیص) کلی است و شامل همه این علوم می‌شود و پرداختن به همه آن‌ها نیز میسر نیست در نتیجه بیشتر به بررسی نسخ و تخصیص در حوزه فقه واصول و نیز حقوق موضوعه پرداخته می‌شود.

خواندن کتاب نسخ در لغت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم قرآنی پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۷۹ صفحه

قیمت:
۱۱,۰۰۰
تومان