دانلود کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل با صدای مهدی خلیلی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل اثر سید حسین مدرسی طباطبایی

دانلود و خرید کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل

معرفی کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل

کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل نوشتهٔ سید حسین مدرسی طباطبایی و ترجمهٔ هاشم ایزدپناه است. مهدی خلیلی و امید تقوی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده و آوانامه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل

کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل، نظری بر تطور مبانی فکری تشیع در ۳ قرن نخستین است. این کتاب صوتی که در سال‌های پایانی دههٔ ۱۳۶۰ نوشته شده، تلاشی است برای ارائهٔ یک تحلیل قابل‌عرضه‌تر از مکتب تشیع که هستهٔ اصلی تشیع را اعتقاد به مرجعیت علمی اهل‌بیت پیامبر در معارف اسلامی می‌داند؛ مکتبی که با تقدیس افراطی و باورها و سنت‌های پیش از اسلام، مناسبتی ندارد.  این اثر صوتی با بررسی مواد موجود در مصادر قدیم اسلامی و دسته‌بندی و مقایسهٔ آن مواد با یکدیگر و با شواهد تاریخی خارجی، روند تکاملی فکر شیعی را در چهارچوب تعالیم و حرکت تاریخی مکتب اسلام پیگیری کرده است.

متکلمان شیعه در دوره‌ای، ۲ وظیفهٔ دشوار دفاع از مکتب تشیع در برابر حملات دشمنان و عرضهٔ تفسیر نو و تحلیل‌های جدید از مبانی بنیادی آن را (به‌نوعی که با شرایط و مقتضیات جدید وفق دهد) باید هم‌زمان انجام می‌دادند. در این دوره که نزدیک یک قرن به طول انجامید، به‌تدریج مکتب مقدس تشیع به‌گونه‌ای که بعداً با تحلیل‌ها و نقطه‌نظرات استوار و مستحکم خاص خود به نام تشیع دوازده‌امامی خوانده شد، تکامل یافت. کتاب صوتی حاضر تلاشی است برای روشن‌ساختن برخی جنبه‌های این فرایند تکاملی و نقش متکلمان شیعی دورهٔ غیبت صغری در تحکیم و تکمیل مبانی اعتقادی شیعه.

شنیدن کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

شنیدن این کتاب صوتی را به دوستداران مطالعه درمورد مبانی فکری تشیع پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی مکتب در فرایند تکامل

«"رساله ابن قبه در پاسخ معتزله"

این رساله را چنان‌که شیخ صدوق در آغاز آن تذکر داده است ابن قِبه در پاسخ نامه‌ای که یکی از شیعیان بدو نوشته و نظر او را درباره پاره‌ای از انتقادات معتزله بر نظریه شیعه در مورد غیبت امام دوازدهم(ع) جویا شده بود، نگاشته است. دو نکته در این انتقادات مورد تکیه و تأکید قرار دارد: یکی ادّعای شیعه در مورد این‌که امام یازدهم کسی را به‌عنوان جانشین خود نصب کرده سخنی بی‌دلیل است، و دیگر آن که حتی اگر فرض کنیم چنین مسأله‌ای درست باشد از کجا می‌توان پی برد که کسی که در آینده ظهور و ادعا کند که او همان منصوص و منصوب امام یازدهم است راست می‌گوید؟ چون امام یازدهم که هیچ‌وقت جانشین خود را به مردم نشان نداده بود تا همه او را بشناسند و در آینده بر صحت دعوی او شهادت دهند. شیعیان خود ادعا می‌کنند که ترس امام بر جان جانشین خود باعث شد که وی را مخفی کند و پس از رحلت آن حضرت هم که او همواره در اختفا بوده است. پس مردم هرگز ایشان را ندیده‌اند و امکان تشخیص و انطباق مدعی آینده مقام امامت را بر منصوص امام پیشین ندارند.

ابن قبه در پاسخ هر دو نکته به شهادت و حضور حلقه اصحاب نزدیک حضرت عسکری(ع) که اکنون زنده و متصدی امور دفتر امامت بودند استناد می‌کند. او می‌گوید که نصب و نصّ امام معصوم و وجود فرزند او با شهادت این مردان پارسا ثابت شده و هم اینان هستند که باید در آینده شهادت دهندکه مدعی مقام امامت و جانشینی امام عسکری(ع) آیا همان فرزند و منصوب ایشان است یا خیر؟ (این نکته روشن می‌کند که این رساله پیش از حوالی سال ۲۸۵ هجری که به گفته ابوسهل نوبختی تقریباً تمامی خواص اصحاب حضرت عسکری(ع) درگذشته بودند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است

زمان

۰

حجم

۰

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۰

حجم

۰

قابلیت انتقال

ندارد