حمله كرده بود و جلوی زن و بچهام، فحش ناموسی میداد، واسه دفاع از خونوادهام با چاقو زدمش، «دفاع مشروع كردم».
شوهرش، خواهرم و خونوادهام رو تهدید به مرگ كرده بود، گفته بود همهشون رو میكشم، منم با چاقو زدمش، دفاع مشروعه مگه نه؟
توی جشن تولد میخواست بهم دست درازی كنه، منم با تیزی حسابش رو رسیدم و از ناموسم دفاع كردم، دفاع مشروعه مگه نه؟؟؟
باور میكنید كه بسیاری از متهمان پروندههای قتل كه در دادگاهها و دادسراها محاكمه میشوند، معتقدند كه از خودشان دفاع مشروع كردهاند و بنابراین نباید محكوم شوند؟
باورتان میشود كه فهم نادرست از این اصطلاح باعث میشود هرساله خون دهها انسان ریخته شود و بعد هم آدمهای زیادی به قصاص محكوم شوند.
«دفاع مشروع» اصطلاحی است كه بسیاری از ما آن را شنیدهایم اما تنها تصورمان از آن این است كه اگر در دعوا، طرف مقابل چاقو داشت میتوان با همان چاقو، او را كشت و بعد هم گفت كه دفاع مشروع است، یا اگر كسی برای خودمان یا ناموسمان مزاحمتی ایجاد كرد، وارد حریم خانهمان شد و... آنوقت مثل فیلمهای خارجی میتوان او را با شلیك اسلحه، با ضربه چاقو یا با مشت و لگد و حركات رزمی كشت و بعد هم خاك لباس و شلوار را پاك كرد و رفت سراغ زندگی...
این همان فكر اشتباهی است كه محكومان زیادی را به پای چوبه دار میكشاند.

دفاع مشروع از ادعا تا اثبات
بین طرح دفاعمشروع در جریان پروندههای قتل تا اثبات آن، فاصله زیادی وجود دارد. قضات رسیدگیکننده به پروندههای قتل، در صورت استناد وكیل متهم به دفاع مشروع، با توجه به مواردی كه در قانون مشخص شده درباره مجازات فرد مرتکب تصمیم میگیرند و طبیعی است كه ادعای هر فردی را که در دفاع از خود مرتکب قتل میشود نمیتوان «دفاع مشروع» تلقی کرد.
باتوجه…