بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب دو جستار پیرامون آشویتس؛ کتاب سیاه ۲ | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب دو جستار پیرامون آشویتس؛ کتاب سیاه ۲ اثر هانا آرنت

بریده‌هایی از کتاب دو جستار پیرامون آشویتس؛ کتاب سیاه ۲

۲٫۹
(۱۷)
آرمانِ سخت بودن. این آرمان هم‌چنین به شکل مبتذلی می‌تواند یاد نیچه را به ذهن متبادر سازد هرچند که منظور او حقیقتاً چیز دیگری بوده است. به یاد دارم که بوگر مخوف چگونه در حین محاکمۀ آشویتس به جوش و خروشی افتاد که با مدح و ستایش از آموزشی که با توسل به سختی، انضباط را درونی می‌سازد، به اوج خود رسید. او فکر می‌کرد سختی برای تولید آنچه که او گونۀ صحیح انسان می‌دانست، ضروری است. این آرمان آموزشی مبتنی بر سختی که ممکن است بسیاری از افراد بدون تامل درباره‌اش، بدان معتقد باشند، به کلی اشتباه است.
yazdaan
بیندیشد. باید بر علیه عرف‌های عمومی و پیدایش هر نوع آداب و مناسکی که درد جسمانی –اغلب درد غیر قابل تحمل- را بهای لازم برای به عضویت پذیرفتن افراد در جمعیت می‌داند، مبارزه کرد.
yazdaan
اما شکی نیست که گرایش باستانی به خشونت، در مراکز شهری و خصوصاً در شهرهای بزرگ نیز یافت می‌شود. امروزه بر اثر تکامل عمومی جامعه، گرایش‌های واپس‌رونده، یعنی مردمی با خصوصیات سادیستی سرکوب‌شده، در همه جا تولید می‌شوند.
yazdaan
چیزی شبیه گروه‌های آموزشی سیار و کاروان‌هایی از داوطلبان تشکیل شوند که به مناطق روستایی بروند و در بحث‌ها، دوره‌ها، و تعلیمات تکمیلی، جهت پر کردن شکاف‌های تهدیدکننده تلاش کنند. این حقیقت را نادیده نمی‌گیرم که چنین افرادی تنها با دشواری‌های فراوان می‌توانند محبوبیت به دست آورند. اما بعد، حلقۀ کوچکی از پیروان گرداگرد آنها به وجود خواهد آمد و احتمالاً برنامۀ آموزشی از آنجا می‌تواند گسترش یابد.
yazdaan
من تنها می‌خواهم به این مسئله اشاره کنم که احتمالاً بربریت‌زدایی در روستاها کمتر از سایر نواحی موفقیت‌آمیز بوده است
yazdaan
. در اینجا این خطر نهفته است و میزان آن هم کم نیست که وحشت و بیزاری دوباره رخ نماید، مردم اجازه ندهند که به آنها نزدیک شود و در واقع هرکس که صرفاً از آن سخن بگوید را شماتت کنند به طوری که گویی کسی که از آن سخن می گوید نه تنها چیزی را بهبود نمی‌دهد، بلکه تقصیر اصلی به گردن اوست، نه بر ذمۀ مرتکبان شرارت
yazdaan
به همین دلیل است که حمایت از قیود تا این حد مرگبار است. افرادی که آنها را می‌پذیرند کم‌وبیش داوطلبانه تحت نوعی اجبار دائمی برای اطاعت از دستورات قرار می‌گیرند. تنها قدرت اصیل یگانه‌ای که در برابر اصل آشویتس می‌ایستد، خودمختاری است و اگر بخواهم از بیان کانتی استفاده کنم: قدرت تامل، تصمیم‌گیری شخصی و مشارکت نکردن.
yazdaan
اما من این تصور را که توسل به قیود -حتی صرفاً تقاضای این که هرکس دوباره محدودیت‌های اجتماعی را بپذیرد تا همه چیز برای دنیا و مردم بهتر شود- بتواند به هر شکل کمکی جدی باشد، یک خیال خام می‌دانم.
yazdaan
ظرفیت استبداد حتی امروزه بسیار قدرتمندتر از آنی است که تصور می‌شود.
yazdaan
حتی آنهایی که در آیندۀ زندگی‌شان مرتکب شرارت می‌شوند، در اوان کودکی شکل می‌گیرند، آموزشی که می‌کوشد از تکرار این مسائل جلوگیری کند، باید بر ابتدای کودکی متمرکز شود.
yazdaan

حجم

۶۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۴۷ صفحه

حجم

۶۷٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۴۷ صفحه

قیمت:
۱۳,۰۰۰
۶,۵۰۰
۵۰%
تومان