بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب رهایی از تکبر پنهان | صفحه ۵۷ | طاقچه
کتاب رهایی از تکبر پنهان اثر علیرضا پناهیان

بریده‌هایی از کتاب رهایی از تکبر پنهان

انتشارات:بیان معنوی
امتیاز:
۴.۷از ۲۳۵ رأی
۴٫۷
(۲۳۵)
تکبّر یعنی خود را بزرگ پنداشتن؛ و بزرگی پوشالی خود را دوست داشتن؛ و برای حفظ آن، با خوبی‌ها و خوبان عالم جنگیدن؛ و بزرگ‌تر از خود را تحمل نکردن
A L
چرا به یک «عیب» می‌پردازیم، آیا بهتر نیست از «خوبی‌ها» سخن بگوییم؟ آیا رفع عیب از وجود انسان مهم‌تر از رسیدن به خوبیهاست؟ بله. چون وجود انسان سرشار از پاکی‌های فراوان است، ولی عیوبی که ما داریم مانع بروز این خوبی‌ها و پاکی‌ها می‌شود. اگر عیوب روحی خود را کم کنیم خوبی‌هایمان رو خواهد آمد. شاید به همین دلیل است که امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: «اجْتِنَابُ السَّیئَاتِ أَوْلَی مِنِ اکتِسَابِ الْحَسَنَات؛ دوری کردن از بدی‌ها برتر از کسب خوبی‌هاست.»
مهدی نادریان
امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: «اجْتِنَابُ السَّیئَاتِ أَوْلَی مِنِ اکتِسَابِ الْحَسَنَات؛ دوری کردن از بدی‌ها برتر از کسب خوبی‌هاست.»
مینا
امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند: «اجْتِنَابُ السَّیئَاتِ أَوْلَی مِنِ اکتِسَابِ الْحَسَنَات؛ دوری کردن از بدی‌ها برتر از کسب خوبی‌هاست.»
کاربر ۱۳۱۶۶۲۳
تکبّر احساسی است که وقتی در قلب کسی ایجاد شود، نمی‌تواند گناه نکند، مثل احساس «مهربانی» که اگر در قلب کسی ایجاد شود، نمی‌تواند کار خیر انجام ندهد.
🌸📚💖Shamim💖📚🌸
درست است که تکبّر با نماز از بین می‌رود، امّا باید گفت نماز آغاز مبارزه با تکبّر است. چقدر باید نماز بخوانیم تا تکبّر از بین برود؟ تا وقتی زنده هستیم باید نماز بخوانیم و این مبارزه پایان ندارد.
🌸📚💖Shamim💖📚🌸
یکی از اوصاف اصلی علی (ع)، «ابوتراب» است؛ یعنی حضرت به تعبیری خیلی خاکی بود و در نهایت فروتنی بین مردم زندگی می‌کرد. ولی متکبّر هیچ فضیلتی را برنمی‌تابد و همهٔ تواضع ولی‌خدا را نادیده می‌گیرد.
🌸📚💖Shamim💖📚🌸
حداقل اثر تکبّر این است که امکان تعلیم را از بین می‌برد. آدم متکبّر که چیزی یاد نمی‌گیرد. یادگیری استعدادی است که نیازمند تواضع است.
🌸📚💖Shamim💖📚🌸
خداوند متعال هم می‌فرمایند که خواندن نماز برای آدم‌ها سخت است، مگر آنکه به خشوع رسیده باشند: «وَ إِنَّها لَکبیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخاشِعینَ؛ و به درستی که نماز سخت است مگر برای خاشعان.»
🌸📚💖Shamim💖📚🌸
اصلاً دعا کردن و استغاثه به درگاه پروردگار تکبّر را از دل زائل می‌کند. گاهی طرح درخواست‌های کوچک و نیازهای سطحی در بارگاه خداوند متعال، برای انسان تواضع به ارمغان می‌آورد؛ تواضعی که به آن بیشتر از رفع حوائجمان نیاز داریم. به همین دلیل است که خدای متعال به حضرت موسی (ع) وحی کرد که حتی نمک طعامت را هم از ما بخواه. ظاهراً به این دلیل نمک طعام مثال زده شده که فراوان است و در کنار هر شوره‌زاری می‌شود آن را یافت.
🌸📚💖Shamim💖📚🌸

حجم

۱۲۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱۲۲٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۱۲,۰۰۰
تومان