نظرات درباره کتاب ما چگونه ما شدیم و نقد و بررسی خوانندگان | صفحه ۳ | طاقچه
۲٫۹
(۲۳۱)
Ahmadreza
عقب‌ماندگی ایرانیان را باعث استعمارشدن می‌داند. وجود عشایر که مدام در حال حرکت بودند و بدین دلیل نیازهای ابتدایی داشتند، بنابراین نیازی به نهادهای پیچیده اجتماعی نداشتند. و همین عشایر مدام به مناطق مسکونی حمله می‌کردند و وقتی فرد باهوشی در بینشون پیدا می‌شد، قدرت را قبضه می‌کرد و تشکیل حکومت می‌داد و تا فرصت به وجود آمدن نهادهای پیشرفته اجتماعی میشد، قبیله دیگری حکومت را به دست می‌آورد و پیشرفت‌های قبلی تموم میشد. وضعیت مالکیت به صورت اقطاع بود، حاکم بخشی از زمین را به شخصی می‌داد، تا درآمد به دست بیاورد و بخشی از آن درآمد را به حکومت بدهد. هر لحظه ممکن بود آن را از دست بدهد یا منطقه بهتری به او بخشیده شود. بنابراین به آن زمین به چشم منبع درآمدی فوری و ترک آن نگاه می‌کردند و خیلی به فکر «توسعه» آن نبودند. کمی هم از ویژگی‌های دوران طلایی اسلام و ترجمه کتاب‌ها توضیح می‌دهد، و چگونگی به زوال رفتن آن.
کاربر 1253112
حیف وقت که بخوای اینو بخونی
HosseiN
حضرت علی میگه حرف رو نبین کی گفته، ببین چی گفته بهتره تا کتابی رو نخوندیم نظر ندیم
SIR_SARAB
خود کتاب جالب و مفیده ولی بعضی وقتا زیاد کش میده مطلب رو و یه چیز رو صد بار تکرار می‌کنه. از کاربرای طاقچه هم خواهش می‌کنم حداقل به عنوان افراد کتاب‌خون از رو تعصب نظر ندبده و حتا اگه با زبباکلام مشکل دارید حداقل اول کتاب رو کامل بخونید، بعد درباره‌ش نظر بدید. مخلص❤️
کاربر ۲۳۲۹۸۷۸
خواهشا خودتون هم نخونده راجع به کتابای دیگه نظر ندید ممنونتون می شیم😐
مادر بزرگ علی💝
نظرتون کاملا درسته
Ali
با اینکه با موضع‌گیری‌های سیاسی نویسنده مخالفم اما کتاب، کتابِ قابل توجهی بود. بعضی گزاره‌هایش نگاه جدیدی به خواننده میدهد. در مجموع تحلیل کلی دکتر زیباکلام از دلایل عقب‌ماندگی ظاهری ایران وابسته به اقلیم و فرهنگ قبیله‌گرایی ایرانیان و عدم توجه به علم بود که یک نوع تحلیل جامعه‌شناسانه_روان‌شناسانه است. از این نظر میتواند جامع نباشد و در دام بعضی ساده‌انگاری‌ها گرفتار شده باشد. متن کتاب هم خیلی روان و قابل فهم بود.
Milad Azadeh
کتاب جالبی است بخوانید
Sina Iravanian
علاوه بر فصل‌های اصلی کتاب که به پاسخ دادن به سوال «ما چگونه، ما شدیم» می‌پردازد، ویراست سوم کتاب شامل یک مقدمه‌ی طولانی و چند ضمیمه‌ی طولانی‌تر هستند که شاید حدود ۳۵ درصد حجم کتاب را شامل شوند. اگر بیشتر به قصد خواندن یک اثر پژوهشی به سراغ این کتاب آمده‌اید پیشنهاد می‌کنم مقدمه را در انتها بخوانید و بروید سر اصل مطلب. مقدمه هم خالی از مطالب خوب نیست ولی علاوه بر طولانی بودن، حال و هوا و لحن مناظرات سیاسی و پرتنش را دارد. ضمایم از این منظر بدترند. امتیازی که به کتاب دادم فقط مربوط به فصل‌های اصلی کتاب است که بسیار آموزنده و لذت‌بخش (و در عین حال دردناک) هستند و کمک زیادی به شناختن بهتر آن‌چه «ایران» می‌نامیم می‌کنند. شاید تمامی ادعاهای کتاب درست نباشند و بسیاری از آن‌ها قابل بحث و تجدید نظر باشند، ولی آن‌چه کتاب را جذاب می‌کند شیوه‌ی تحلیل پدیده‌هاست. - به عنوان مثالی ساده‌شده، دو برادر را در نظر بگیرید که یکی تحصیل‌کرده و ثروتمند است و دیگری معتاد و فقیر. اگر کسی بپرسد که چه‌چیزی موجب شد وضعیت این دو برادر تا این میزان متفاوت شود، خیلی‌ها پاسخ خواهند داد که یکی اراده داشت و تلاش کرد و دیگری بی‌اراده و تنبل بود. چیزی که این کتاب (و بسیاری از کتاب‌های جامعه‌شناسی) به ما یاد می‌دهند این است که نگذاریم این جواب قانع‌مان کند. از خود بپرسیم چه عاملی باعث شد برادر اولی اراده داشته باشد و دیگری ترجیح دهد تنبل باشد. اگر جواب بعدی هم یک مشت برچسب بود باز هم نباید قانع شد و باید به سوال کردن ادامه داد تا به عوامل دیگری که صرفاً برچسب‌های کم‌عمق نیستند برسیم. در این کتاب هم توجیهاتی از قبیل این که استعمار ما را بدبخت کرد، یا غربی‌ها حریص و بی‌اخلاق‌اند و شرقی‌ها اخلاق‌مدار و با مدارا نویسنده را قانع نمی‌کند و زنجیره‌ی سوال‌ها را تا چند مرحله بیشتر ادامه می‌دهد تا به جواب‌های بهتری برسد. البته هیچ کتابی نمی‌تواند تا بی‌نهایت زنجیره‌ی علّت و معلول را ادامه دهد و خواه ناخواه آن را جایی قطع می‌کند و ما را با سوال‌های انبوه بیشتری تنها می‌گذارد. سوال‌هایی که جایگزین سوال اولیه می‌شوند و به مراتب به ریشه‌ی درخت این معما نزدیک‌ترند تا سوال اولیه.
azarakhsh412
به نظر من کتاب بیشتر عمق غرب زده اقای زیبا کلام رو نشون داده که خیلی سعی در پنهان کردنش داشت . پیشنهاد میکنم کتاب جامعه نخبه کش از علی قلی والا را بخونید اولین چاپ 1367 .تا ریشه ها رو پیدا کنید .
AmirH
واقعا حق این مردمه ک تو این وضعیت زندگی کنن جامعه کتابخوانمون ک این باشه بهتر از اینم نمیشه مملکت
ilya
چپ و راست تهمت غرب زدگی به زیباکلام می زنید، غافل از اینکه او نیز هم به اندازه بقیه برای مملکتش دغدغه دارد و معتقد به آرمان های این ملت است
کاربر ۱۶۶۹۹۹۳
کتاب زیباکلام خواندنش بر هر ایرانی واجب است... پاسخی است به یک عمر توجیه دلایل عقب ماندگی ایران و مقصر دانستن بیخود بیگانگان... این کتاب دلایل عقب ماندگی جامعه را زاده ی جامعه میداند و علمی این موضوع را نشان میدهد! بسیار بسیار عالی است
amirghh
بخاطر اینکه حداقل همه چیز رو تقصیر دیگران نداخته دوست دارم
مهدی
یک کتاب عالی و فوق العاده، روایتی تاریخی و واقع گرایانه داره. حتما حتما پیشنهاد می کنم که بخونیدش.واقعا دید آدمو باز میکنه. من نسخه چاپیش خریدم.
Amir
بی محتوا
@@
یه فصلشو رایگان میکردیدن می خوندیم ببینیم ارزش خوندن رو داره یا نه
M
از ویژگی های ایرانیان نداشتن قدرت انتقاد پذیریه . صرف نظر از نویسندش که شاید عقایدش با عقاید شخصی من مخالف باشه(شخصیه یعنی به کسی مربوط نیست ) اما اینکه میاد این شجاعت رو پیدا و این انتقادات و حقیقت ملت و جامعه ایران رو مطرح میکنه واقعا قابل تقدیره
SHOKoOoH
آدمی که انقدر متعصب که چون نویسنده رو نمی پسنده حاضر نیست حرفاشو بشنوه قطعا قدرت تحلیل و نقد هم نداره امام علی می فرماید سخن حق رو حتی شده از آدم باطل یاد بگیرید و به حرف توجه کنید نه به گوینده مطمئنم اگر به جای زیبا کلام نویسنده ی نفری بود که می پسندیدن چشم بسته حرفاشو قبول می کردن
Milad Habibi Kelahrodi
تو یک کلام عالی
mahdi
فوق العاده 👏👏👏
Arash
کتابی هست که میتونست خیلی خلاصه تر نوشته بشه. به نظرم بعضی از قسمت های کتاب اضافه کاری بود. در کل ولی کتاب خوبیه ولی نه خیلی خوب!
گابو
اموزنده و قابل تأمل..
Kiarash
چقد ارزون 😕
کاربر ۴۲۶۹۶۶۳
بسیار بسیار عالی و جذاب بود. دکتر صادق زیبا کلام ما دوست داریم. این کتاب نظیر نداره تو بازار ، اینایی که فقط دم زدن بلدن ، تو عمرشون یه کتاب نخوندن چه برسه به اینکه چیزی در حد آقای زیبا کلام بنویسن برای این کشور. چرت و پرت گفتن کار سختی نیست!
حمید نریمانی
واقعاً جای تعجبه از دوستانی که کتاب میخونن ولی تاثیری بر نو دیدگاهشون نداشته. مگه میشه کتابی رو نخوند و دربارش نظر داد واقعا جای تعجبه. قرار نیست عقاید کسی رو قبول کنید بخونید تجزیه تحلیل کنید اگه درست نبود رد کنید. یاد اون جمله معروف میوفتم که میگه هیچ نوشته ای در دنیا نیست که ارزش یک بار خوندنو نداشته باشه.

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۴۸۰ صفحه

قیمت:
۹۷,۵۰۰
تومان