بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب روزنامه مرد عزلت گزین | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب روزنامه مرد عزلت گزین اثر جواد مجابی

بریده‌هایی از کتاب روزنامه مرد عزلت گزین

نویسنده:جواد مجابی
انتشارات:نشر چشمه
امتیاز:
۴.۰از ۴ رأی
۴٫۰
(۴)
باد در روسری سروهای دوشیزه پیچیده صبح‌دم، فصلی غایب از ما برگ‌وبارمان بی‌تو اندوهبار غبار. تو مادرِ تمامیِ نوازش‌های پنهانی هستی! از شمیم کاشف تو رقصان شدیم و دیگر هیچ مسکنت بی‌تسکین ما را ساکن نمی‌تواند کرد. چه بوسه‌ها وخوش‌آمدها، در هواست! آغوش‌ها گشاده رو به بازوهای آرزو شادیانه از دورترین نزدیکی نزدیک می‌شود. طومار ابر، رشته‌رشته از هم وا رخشه‌های الماس بر گیسوان نشاط. اندام‌های یاسمن و سوری تنانه‌های عبیرآمیز روشنای اکنون. دختران باغ زعفرانیه! حالا چنان زیباترید که در حکایت باغ ملی بر زبان دایهٔ دانا می‌رفت.
:)
می‌گذرد که بازنیاید هرگز لحظه‌های آفتابی مست از موسیقی. لحظه‌های من بودند یا لحظه‌های عالم؟ نتوانسته‌ام تمامی عالم شوم به یک لحظه هنوز دیر نیست برای نوشیدن خیزابه‌های اقیانوس. لحظه می‌شوم و موسیقی آبناک ابد و در روز دوازدهم ــ که معنایی ندارد جز شهریور ــ جاری می‌شوم و گم. زبان حال خاموشی گویاتر از شقایق و ریحان طراوتی به طبیعت داده است سکوت می‌کنم و هیاهوی سیاره در رگ‌هایم پُرغلغله. لابد لحظه‌ها بیرون از ما هستند که بر خاک ما می‌رویانند گیاه و گاهی هم تاک. تا شرابی شوی شیرین چرا باید خاکت این‌همه تلخ؟
:)
حالا، ما هیچ با این‌همه، چه خواهی کرد؟ گورستان‌ها می‌آیند همراهت مدال‌های آویخته به سینه‌ات. موجودی که تو بودی حالا به باریکی یک تار مو شده واپس گریخته از همهمهٔ این‌همه جمجمه نه خود می‌دانستی نه دیگران در آن قفس چه اهریمنی رشد می‌کند تا به قوارهٔ یک نقشه شود. کلمات شرمسار کاربردشان در عبارات صلح‌آمیزت، عاشقانه و وطنی! باید به فکر واژه‌های تازه برای آن معانی آلوده بود. ای همه‌جایی و هیچ‌کس! مسئله راه نیست و بی‌راهه. از این رودخانهٔ خون نمی‌توانی بگذری، به هیچ جا. به تو می‌اندیشم و از وحشت خوابم نمی‌برد به خود می‌اندیشم و...
:)
شقه شدم به دو بخش نسبتاً مساوی با تیزترین شمشیر و تواناترین ضربت. بی‌پناه‌ترین بودم آن‌جا، از حملهٔ سلحشوری خوش‌باش. گریختم از نیمه‌ام ناگزیر از بیمِ دونیمه شدن‌های متوالی. رابطه‌ام با جهان دشوارتر از پیش نیست با رگ‌های گشاده و عضلات خون‌فشان تنم با حشرات و نهادهای شهری و آزار دیگران درگیرم راه می‌روم بی‌خانمان و خوروخوابم به گوشهٔ میدان‌ها شهرداری ادعا می‌کند معابر را بندآورده‌ام از تماشا شهروندان از شهرت ناگهانی‌ام همان‌قدر در حیرت‌اند که از گمنامی خودشان. رسانه‌ها، حادثهٔ جذاب را حالا تکراری می‌یابند پلیس بارها به خاطر تشویش رؤیاهای عمومی جلبم کرده. شقه شدن مرا از حیات متعارف معاف کرده با ناهنجاری خصوصی‌ام ــ که مسخره است ــ شده‌ام بخشی از بی‌هنجاری عمومیِ کاملاً مسخره. آن که شقه شده از خواب پرید در عالم دیگر از دو نیمه بودن نجات نیافت.
:)
کسانی می‌رسند به مقصد کدام مقصد؟ یا می‌پندارند رسیده‌اند خب، این هم حرفی‌ست. اما نگران بسیارانی هستم که نمی‌رسند و گمان رسیدن هم نداشته‌اند. ده‌هزار سر، ده‌هزار دل پرپر می‌شوند و از آنان ده نفری شاید جان به‌سلامت برند این هلاک جمعی مشوشم می‌دارد همواره. دام وهم که گسترده بود فریفتگان را، جز خودشان؟ در سر رسیدگان و نارسیدگان تنها امتداد بی‌نهایت این‌که کجایش می‌روی ایستاده‌ای فروافتاده‌ای به درد چه کسی می‌خورد؟ شاید از این‌که خودت را گول بزنی، لذت می‌بری!
:)
هلوی درشت و می‌خوش تابستانگی به هستهٔ ستبر و سخت رسید و دندان تمنا از کشف نوبه‌نوِ گوشتِ آب‌دارش به‌حسرت، بازماند. درون هسته را ندیده‌ام چنان که لذت غایب را. کجا هستی که دهانم را آب انداخته‌ای با نزدیک بودنت در این حوالی.
:)
آن، پایان همه‌چیز و همه‌کس نیست می‌تواند آغازی باشد زیبا و شگرف من از آن روزن با دنیا صحبت کردم قرن‌ها سالِ وفاتم را در تذکره‌ها آوردند اما نسخه‌های خطی و چاپی گاهی پُرغلط‌اند می‌بینید که شاد و هفتاد در خدمت‌تان هستم. مُردن مردانِ عاشق آسان نیست و زنانی چون رابعه و مهستی و تو، بسا عاشق‌تر از مردان‌اید. زندگی از جایی آغاز نمی‌گردد که به جایی پایان گیرد زندگی من هستم که جوان و شاعر و زیبا، بیرون از تاریخم. برگذشتیم از بازار جهان و آزارش آه چه می‌لافم از تکرارش. مرگ میشی‌ست که می‌ترسد نرسد مرتع او همواره کمی دور از اشتهای فردا و دندان تاریکی‌هاست. با تو هرباری زاده توانم شد، در هر سده‌ای آن‌چه را می‌شنوی من هستم در پچپچه با هوشت.
:)
به دکتر رضا براهنی عزیز آوارگی مرا خواهد کُشت آوارهٔ کتاب‌ها و مسلک‌ها و شهرها را عطری که منتشر می‌گردد در بادهای سرگردان تا تمام شود از طراوتش. ریشه‌های آوارگی عصرم بودم که هیچ خاکی را گنجای طغیانِ هردم‌افزونم نبود. برای زیستن در جایی، نزاده بودم گیتی تا در قاب آسایش به رحمت اهریمن آرامش یابم. زیروزبرشدنی یاوه توازنِ مرا در این جاذبه، تجسم داد. پناهنده شدنِ دائم به بی‌پناهی‌ها مهاجرت از هولی تازه به هراسی دیگر آوارهٔ بی‌اعتنایی مندرج در بخش‌نامه‌های تحقیر روح چرا وطنی را که زمانی دوست داشتم چنین از من دریغ کردند؟ این سیاره مرا خواهد کُشت پیش از آن‌که گوری برای خود تدارک کنم.
:)
پاورچین می‌گذرد از بام خانه، شهریور خواندن و نوشتن را برداشته، با خود برده حتی الواح سنگی و خطوط متن طبیعت را. شهرم نامرئی شده و نامرئی شهرم در اتاق و کوچه و بازار نشانی از مردم نیست و نه گورستانی از آنان. جنگ و طاعون بر این شهر گذشته، یا باد صرصر؟ گستره و گنجای عمارات عدم در نور شتابان فنا بی‌حضور رفتار حجم و سایهٔ آن. این همان فردای مباداست که از آن می‌ترسیدیم؟ ماه باطل اباطیل کاهلیِ تن، تعطیلِ ذهن بازمی‌گردد شهریور و با خود پس می‌آورد مکتوبات انسان و طبیعت را.
:)
کافه‌ای این نزدیکی‌ست که در آن هر شب می‌توانی از پشت میزت پرواز کنی به اقالیم ناممکن. آزمودم در روزش هربار عین هر جای دیگر، عادی‌ست اما شب، کافه را جادویی در کار می‌آرد که به هر نیرنگی از آن‌دست توانا می‌گردد. دوستانم با نشستن در این محفل غافل‌گیر شدند شاعر دهکده و نقاش کلاغان و پزشک مست تبریز هر یک از سویی رفتند و از ایشان دیگر بی‌خبرم. اقلیم ناممکن دور از این‌جا نیست بازگشت از آن، اما چندان آسان نیست. یارانِ گم‌شده‌ام در رؤیا به درختان میوه: سایه‌گستر شو بر اندام آن خم که از آن شمس‌الدین و جلال‌الدین و ما... کافه‌چی، خم‌های خالی را ــ در پاسخ من ـ پشت دیوار حاشا و تماشا می‌چیند.
:)

حجم

۱۱۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۳۵ صفحه

حجم

۱۱۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۳۵ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
تومان