بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) | صفحه ۵ | طاقچه
کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)

۴٫۱
(۱۲)
همواره قرآن‌کریم بر اقامهٔ نماز پافشاری دارد. اقامهٔ نماز به معنای خواندن نماز در اوّل وقت به جماعت و همراه با تعقیبات و در صورت امکان در مسجد است.
هدی✌
مداومت بر عبادات، به‌خصوص نماز، انسان را در خودسازی شجاع کرده، قدرت غلبه بر صفات رذیله را به وی می‌بخشد.
هدی✌
گناهان انسان معمولاً از صفات او سرچشمه می‌گیرد؛ مثلاً میوهٔ حسادت، غیبت و آبروریزی؛ میوهٔ تکبّر، تحقیر و کوبندگی؛ میوهٔ بی‌عفتی، فساد و فحشاء؛ میوهٔ دنیاگرایی، خوردن مال حرام؛ میوهٔ ریاست‌طلبی، تضییع حقّ دیگران و میوهٔ کینه‌توزی، تهمت و شایعه‌سازی است.
هدی✌
رفتار انسان و همچنین صفات او، هویت وی را تغییر می‌دهند؛ یعنی بعضی صفات بد و گناهان، انسان را از انسانیت بیرون می‌برند و او را به شکل یک جانور مجسّم می‌سازند
هدی✌
قرآن‌کریم می‌فرماید: (یوْمَ تَجِدُ کلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَینَها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعیداً) مثلاً اهل لهو و لهب، مونسی شبیه میمون دارند، افراد ظالم، مجبورند همراه یک سگ باشند و کسانی که زبان آن‌ها نیش داشته، همنشین مار و عقربند.
هدی✌
توبه، انابه و تضرّع و زاری در پیشگاه حق‌تعالی، چنان صفات ناپسند را در وجود انسان نابود می‌سازد که گویی نمک در آب حل می‌شود.
هدی✌
رذائل اخلاقی، هویّت انسان را از وی سلب می‌کند، او را از آدمیّت خارج کرده، حقیقت و هویّت حیوانی به وی می‌دهد،
هدی✌
اگر انسان تقوا پیشه کند و به دستورات دینی عمل نماید، اگر با خداوند متعال ارتباط عاطفی برقرار سازد و به مخلوقات او خدمت نماید و اگر با قرآن، نماز، دعا و توسّل سروکار داشته باشد و با تضرّع و زاری، آدم‌شدن را از خدا بخواهد، آنگاه خداوند تعالی خود، معلّم اخلاق او می‌شود، دست او را می‌گیرد و به مقام آدمیّت می‌رساند.
هدی✌
اگر جدّاً قدم در راه بگذاریم و به صحنه بیاییم و از خداوند متعال استمداد کنیم، آنگاه خداوند معلم اخلاق ما می‌شود و به مرور زمان می‌توانیم درخت رذالت را از دل بکنیم و آتش سوزندهٔ صفات رذیله را خاموش نماییم و اگر نشد، دست کم شعله‌های آتش رذائل را کم‌سو کرده، آن را به آتش زیر خاکستر مبدّل نماییم.
هدی✌
نمی‌توانم، نمی‌شود و نمی‌دانم در قاموس انسان راه ندارد،
هدی✌
استاد بزرگوار ما حضرت امام (ره) در درس‌های اخلاق بارها سفارش می‌کردند که دعا کنید و به خدا بگویید: خدایا! اگر قرار است من مشهور شوم، امّا غیر مهذّب باشم، هرچه زودتر مرگ مرا برسان.
هدی✌
ما باید آدم شویم تا بتوانیم به مقام خلیفةاللهی دست یابیم. باید بدانیم صفت رذیله داریم و باید خودسازی کنیم
هدی✌
در روز قیامت، به جز دل پاک، هیچ چیز به درد نمی‌خورد.
هدی✌
باید دل پاک و پاکیزه داشته باشند تا تقوا و عبادات و تقدّس ایشان به کار آید
هدی✌
چه‌کسی می‌تواند بگوید من حسود نیستم؟ من متکبّر نیستم؟ من دنیاطلب نیستم؟
هدی✌
در قیامت، فقط دل پاک و وارسته، سربلند و پیروز میدان است
هدی✌
هدف از خلقت انسان، تکامل روحی او تا رسیدن به مقام آدمیّت است
هدی✌
پاک‌سازی و تهذیب نفس، واجب شرعی است.
هدی✌
آدم متکبّر، آبروی دیگران را فدای ارضای تکبّرش می‌کند و از اینکه آبروی دیگران را ریخته و صفت رذیله‌اش را ارضاء کرده، خوشحال است
هدی✌
افراد متدیّن، نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند و مقیّد به ظواهر شرع هستند، اما تقیّد به رفع صفات رذیله در بین آنان نادر است، زیرا توجه ندارند که حتی یک صفت رذیله، مانع عاقبت به‌خیری است و از هر نوع بیماری جسمی و از هر میکروب و هرگونه سرطانی، بدتر و خطرناک‌تر است. بسیاری از افراد در این زمینه غافلند و خود را بیمار نمی‌دانند که در پی درمان باشند.
هدی✌

حجم

۲۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

حجم

۲۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان