بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) | طاقچه
کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن) اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب سیروسلوک، منزل چهارم؛ تخلیه (پیراستن)

۴٫۱
(۱۲)
راه عملیِ تزکیهٔ نفس، در یک کلام، مبارزهٔ منفی و عمل بر خلاف خواست صفات رذیله است.
هدی✌
ای بندگان من که گناهان زیادی مرتکب شده‌اید! مأیوس نشوید، به سوی من بازگردید و واقعاً توبه کنید؛ در این صورت، تمام آن گناهان را می‌آمرزم و مثل طفل تازه متولد شده، شما را پاک می‌گردانم.
هدی✌
اگر عمر ما صرف آدم‌شدن و رسیدن به مقام آدمیّت نشود، زندگی چه ارزشی دارد؟ یک عمر خوردن و خوابیدن و تأمین معاش و ارضای غرائز و تمایلات حیوانی، چه مقصود و مطلوبی را دنبال می‌کند؟
هدی✌
وقتی حسادت در کسی شعله‌ور شود، چه می‌کند؟ غیبت می‌کند، زخم زبان می‌زند و بالأخره واکنش نشان می‌دهد. راهکار از بین بردن یا سرکوب حسادت در این هنگام، آن است که نسبت به واکنش حسادت بی‌اعتنا باشد و به وسوسهٔ شیطان و تحریک او برای ارتکاب گناه، توجه نکند و علاوه بر این، با حسادت مبارزهٔ منفی کند؛ یعنی به جای غیبت، از شخص مورد نظر تعریف و تمجید کند یا به جای زخم زبان، در مقابلش تواضع نماید. به جای بدخواهی و تنگ‌نظری، خیرخواه و دعاگوی او باشد و از وی دفاع نماید.
هدی✌
بنابراین، سیر در تاریخ، به ما می‌فهماند که هرکس در خودسازی و تهذیب نفس نکوشد، در معرض خطر سقوط و انحراف است، گرچه عالم یا متّقی باشد.
کاربر ۵۲۸۶۵۸۳
رذیلت هفدهم: اضطراب این صفت ناپسند، بلایی بزرگ است که در دل آدمیان زبانه می‌کشد. دل‌های مضطرب مانند کشتی‌های متلاطم و در شرف غرق شدن هستند که دچار غم و اندوه و ظلمت، توأم با وحشت بسیارند. این قبیل دل‌ها، ثمری جز ضعف نفس، سستی اراده، محرومیّت از قدرت تصمیم‌گیری و هدر دادن استعدادها و ابتکارات ندارند
khorshid_sh
رذیلت پانزدهم: خود کم‌بینی از جمله صفات رذیله، خود کم‌بینی است. در اثر این ملکهٔ ناپسند، آدمی از استعدادهای خود غافل شده، خویشتن را در ترقی و پیشرفت، ناتوان می‌پندارد.
khorshid_sh
ما به این دنیا آمده‌ایم که آدم شویم و اگر برای آدمیّت تلاش نکنیم، عمر ما و زندگی ما هیچ ارزشی ندارد.
هدی✌
پروردگار رحمان و رحیم از سر لطف و دلسوزی و از روی محبّت شدیدی که به مخلوقات خویش دارد، برای آنان زنگ خطر را به صدا در می‌آورد و می‌فرماید: رذائل اخلاقی، شما را در دنیا و آخرت شقاوت‌مند می‌سازد و عاقبت شوم و سختی برای شما رقم خواهد زد.
هدی✌
توجّه به غیر خداوند متعال و ارزش‌های معنوی، هیچ ثمره‌ای جز گمراهی و تباهی نخواهد داشت. دیگر اینکه اعمال نیکوی انسان، در حالی که قلبش غافل از خداست، پذیرفته نخواهد شد. همچنین هجوم غم، غصه، نگرانی و اندوه در دل آدمی ناشی از رسوخ این ملکه است. گِره‌های زندگی و ابتلا به عقده‌های روحی و دیگر بیماری‌های روانی هم از همین ناحیه نشأت می‌گیرد.
هدی✌
اگر محبّت واقعی در کار باشد و صرف ادعا نباشد، اطاعت حتمی است و معنا ندارد که از فرمان الهی سرپیچی شود.
هدی✌
توصیه می‌شود هنگام دعا، در نماز شب، در توسّل‌ها یا در ماه مبارک رمضان و در وقت افطار، به جای دعا برای دنیا و دست کم در کنار دعاهای مادّی، درخواست اصلی از خداوند سبحان، موفقیّت در خودسازی و تهذیب نفس باشد، همه از خدا بخواهیم که دست ما را بگیرد، معلّم اخلاق ما شود و ما را به مقصود و مطلوب، یعنی مقام آدمیّت، برساند.
هدی✌
تا جوانید، برای ریشه‌کن‌کردن صفات رذیله و برای خودسازی، فکر و اقدام کنید که در میان‌سالی و پیری بسیار مشکل است.
هدی✌
حضرت امام، چهل سال خون جگر می‌خواهد تا انسان بتواند یکی از صفات رذیله، مثل حسادت را ریشه‌کن کند. بنابراین، خودسازی مشکل است و به این زودی‌ها نمی‌شود دل را از آلودگی صفات رذیله پاک نمود. حتی اگر انسان «متّقی» باشد، باز مشکل است.
هدی✌
انسان آفریده شده است تا همین رنج‌ها و سختی‌های معنوی را تحمّل کند: (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کبَدٍ) و به «مقام آدمیّت» برسد.
هدی✌
تخلیهٔ نفس از صفات رذیله، سخت و طاقت‌فرساست؛ امّا هدف از خلقت انسان همین است: (یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّک کادِحٌ إِلی رَبِّک کدْحاً فَمُلاقیهِ)
هدی✌
عقل انسان، حتی اگر مسلمان نباشد، فرمان خودسازی را صادر می‌کند
هدی✌
قرآن، کتاب اخلاق عملی است.
هدی✌
بنابراین اگر سالک، به واجبات اهمیت دهد، از محرّمات اجتناب ورزد و در به‌جا آوردن مستحبّات و دوری از شبهات و مکروهات نیز در حدّ توان کوشا باشد و نیز همیشه حالت توبه و انابه را در خویش حفظ نماید، پروردگار عالم محبّتش را به وی عنایت می‌فرماید.
کاربر ۵۲۸۶۵۸۳
در این مجاهدت، باید با برقراری ارتباط عاطفی با خداوند و با مداومت بر نماز و همچنین با توسّل، از لطف باری تعالی نیز استمداد گردد؛ چراکه تنها خداوند است که در بن‌بست‌ها، دست انسان را می‌گیرد و راه صحیح را به وی نشان می‌دهد:
khorshid_sh

حجم

۲۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

حجم

۲۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۵ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۷صفحه بعد