بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شهریار | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب شهریار اثر داریوش آشوری

بریده‌هایی از کتاب شهریار

انتشارات:انتشارات آگاه
امتیاز:
۴.۲از ۵۴ رأی
۴٫۲
(۵۴)
اگر در کارِ کورش بنگریم و کسانی چون او، که کشورها گشوده‌اند و پادشاهی‌ها را بنیاد نهاده‌اند، همه را در خورِ ستایش خواهیم یافت.
آیه بانو راد(ایراندخت)
زیرا مردمان برای دست‌یابی به هدفِ خویش، یعنی بزرگی و ثروت، شیوه‌هایِ گوناگون در پیش می‌گیرند: یکی پروا و دیگری بی‌پروایی؛ یکی زور و دیگری نیرنگ؛ یکی شکیب و دیگری شتاب. با همه‌یِ این روش‌هایِ گوناگون به هدف می‌توان رسید و نیز می‌توان دید که از دو مردِ باپروا یکی به هدف رسد و یکی نرسد. و همچنین، دو مرد با دو روش ِ گوناگون، به‌یکسان کامیاب می‌شوند،
کاربر ۳۷۱۳۸۳۲
«یگانگیِ نیرو و توانایی.
کاربر ۳۷۱۳۸۳۲
همه‌جا مردم در پیِ آن اند که از سروری و زورگوییِ سالاران رها شوند و سالاران خواهانِ سروری بر مردم و زورگویی به آنان اند. و از این دو خواسته‌یِ ناهمگون در شهرها یکی از سه حالت پدید می‌آید: یا شهریاری یا آزادی یا آشوب.
Aria
شهریاری که پادشاهی را به ارث برده است نیازی به آزارِ مردم ندارد و سببی نیز برایِ آزارِ مردم نیست. ازین‌رو، مردم وی را دوست‌تر می‌دارند. و اگر دست به بیدادگری‌هایِ نابه‌جا نزند که مردم را از او بیزار کند، فرمانگزاران‌اش به‌طبع با وی بر سرِ مهر خواهند بود و دیرینگی و پایداریِ سلطنت‌اش خاطره‌یِ نو شدنِ پادشاهی و انگیزه‌یِ نو کردنِ آن را از ذهن‌ها خواهد ستُرد. زیرا کدام زیر و زَبر شدنی ست که زیر و زَبر شدن‌هایِ دیگر نطلبد؟
Fereshteh Radmanesh
پاسداری از شهریاری‌هایِ به ارث رسیده که مردم‌اش به پادشاهیِ یک خاندان خو گرفته‌اند بسی آسان‌تر است تا پاسداری از شهریاریِ نوبنیاد. در چنان شهریاری‌ها اگر رسم و راه‌هایِ نیاکان محترم داشته شود و در اندیشه‌یِ پیشامدها بوده باشند، نگاه‌داشتِ آن‌ها شهریاری را که از زیرکی بی‌بهره نباشد چندان دشوار نیست. مگر آن که نیرویی زورآور نابه‌هنگام وی را از تخت فروکشد. و اگر پادشاهی این‌گونه نیز تاج و تخت را از دست دهد، هر گاه که بر رباینده‌یِ تاج و تختِ وی گزندی رسد، باز آن را فراچنگ تواند آورد.
Fereshteh Radmanesh
بهترین دژ همانا پرهیز از نفرت‌انگیختن در مردم است. زیرا هیچ دژی تو را در امان نخواهد داشت اگر که مردم از تو بیزار باشند. آن‌گاه که مردم دست به سلاح برند، کم نخواهند بود بیگانگانی که به یاریِ ایشان بشتابند.
Amin Rostami
«مَنِش هست و فرهنگ و رای و هنر. ندارد هنر شاهِ بیدادگر. «که بیداد و کژّی ز بیچارگی‌ست. به بیدادگر بر بباید گریست.
Amin Rostami
بخت گَردان است، امّا مردم در شیوه‌هایِ خود پایدار.
هومن
مردم چنان ساده‌دل اند و بنده‌یِ دم که هر فریفتاری همواره کسانی را تواند یافت که آماده‌یِ فریب خوردن اند.
هومن

حجم

۱۵۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۱۵۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۷

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان