دانلود و خرید کتاب تاویل ملکوت محمدتقی غیاثی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاویل ملکوت اثر محمدتقی غیاثی

کتاب تاویل ملکوت

دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تاویل ملکوت

کتاب تاویل ملکوت نوشتهٔ محمدتقی غیاثی است. انتشارات نیلوفر این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر دربارهٔ داستان بلند «ملکوت» اثر بهرام صادقی سخن گفته است.

درباره کتاب تاویل ملکوت

داستان بلند «ملکوت» نوشتهٔ بهرام صادقی، به روایت ماجرای جن‌زده‌شدن شخصیتی به نام «آقای مودت» می‌پردازد و در کنار آن داستان زندگی افراد مرموز دیگری را نیز روایت می‌کند. این کتاب در یک نشست چندساعته نوشته شده است. می‌دانیم که در میان قصه‌نویسان معاصر، بهرام صادقی جایگاه ارجمندی دارد و بهترین قصۀ او نیز «ملکوت» است که تاکنون بارها تجدید چاپ شده است. این نویسنده در مصاحبه‌ای شگرد عمدۀ این قصه را کاربردِ «نماد» دانسته بود. مطالعۀ دقیق داستان بلند «ملکوت»، نشان می‌دهد که سخن بهرام صادقی درمورد نماد مهم است؛ به‌همین‌جهت، بهره‌برداری از نشانه‌شناسی، برای روشنگری نمادهای این داستانْ ضروری است. در این بررسیْ غنای بازیگران و دولایه‌بودن نمادها به‌خوبی دیده می‌شود. نشانه‌شناسی بیشتر به «تولید معنا» توجه دارد؛ پس دانش قصه‌نویس و هنر نویسندگی او را باید با کاربرد روایت‌شناسی به چالش کشید؛ چون «روابط معنا و روایت» به این دانش مربوط می‌شود.

کتاب تاویل ملکوت به قلم محمدتقی غیاثی، همان‌گونه که از نام اثر پیداست، به نمادها و لایه‌های داستان بلند «ملکوت» نوشتهٔ بهرام صادقی پرداخته است. این داستان ایرانی را می‌توان یگانه‌داستانی دانست که هم‌ردیف با «بوف کور» صادق هدایت قرار می‌گیرد و منتقدان آن را یکی از آثار ماندگار و تأثیرگذار ادبیات داستانی ایران برشمرده‌اند. از بهرام صادقی داستان‌های کوتاه‌ بسیاری در مجله‌ها منتشر شد که برگزیدهٔ آن‌ها در مجموعهٔ «سنگر و قمقمه‌های خالی» در سال ۱۳۴۹ چاپ شدند. بهرام صادقی در ملکوت از شیوهٔ بیانی «نمادین» بهره گرفته که ارتباط میان متن و خواننده را تاحدی مخدوش کرده است؛ تاآنجاکه خواننده در مطالعهٔ این اثر یا حیران و سردرگم می‌شود یا برداشتی آزاد برحسب دانش پیشین خود از متن می‌کند؛ ازهمین‌رو خوانش و فهم بیشتر این کتابْ نیازمند تفاسیر و بررسی‌های عمیق و موشکافانه است. این بررسی در کتاب «تأویل ملکوت (قصه اجتماعی ـ سیاسی)» به‌خوبی انجام گرفته است. محمدتقی غیاثی در این اثر زندگی، آرا و علایق بهرام صادقی، مسائل فنی در داستان‌های نمادین و شرایط اجتماعی و سیاسی ایران را در زمانِ نوشتن کتاب مطرح کرده است.

خواندن کتاب تاویل ملکوت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه دربارهٔ ادبیات داستانی معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

درباره محمدتقی غیاثی

محمدتقی غیاثی در سال ۱۳۱۱ به دنیا آمد. او استاد دانشگاه، مترجم و نویسنده‌ای ایرانی است. غیاثی تحصیلات مقدماتی را در خمام و متوسطه را در شهر رشت و تحصیلات عالیه را در رشتهٔ زبان و ادبیات فرانسه در دانشسرای عالی تهران گذراند. او در ۳۰سالگی با بورس تحصیلی وزارت فرهنگ به پاریس رفت و موفق به اخذ دکترای ادبیات فرانسه از دانشگاه سوربن پاریس شد. «تأثیر استاندال روی ژید» عنوان تز دکتری او بود. پس از مراجعت تا هنگام بازنشستگی با سمت استادتمامی در دانشگاه تهران و چندین‌سال نیز در دورهٔ دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به تدریس زبان و ادبیات فرانسه اشتغال داشت. غیاثی جدا از کتاب‌های کمک‌درسی که در خصوص آموزش زبان فرانسه منتشر کرده است، ترجمه‌هایی نیز از آثار ادبی نویسندگان فرانسه در کارنامهٔ خود دارد. کتاب‌های «دستور زبان فرانسه»، «فرهنگ زبان کوچه فرانسه به فارسی» و «ساختمان جمله در زبان فرانسه» از آن ‌جمله‌اند. «تاویل ملکوت» نیز یکی دیگر از آثار اوست.

نظرات کاربران

مبین جنتی
۱۴۰۲/۱۰/۱۴

جسته گریخته نکات خوبی در مورد داستان نوشته بود اما هرجا وارد تحلیل و پیدا کردن مصداق برای نمادهای به‌کاررفته در داستان شده کتابش بیشتر به سمت آبگوشتی شدن میل کرده. خصوصا فصل آخر و تحلیل اجتماعی و سیاسی ملکوت

- بیشتر
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۷ صفحه

حجم

۲٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۶

تعداد صفحه‌ها

۱۷۷ صفحه

قیمت:
۵,۷۰۰
تومان