بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب افسوس برای نرگس های افغانستان | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب افسوس برای نرگس های افغانستان اثر ژیلا بنی‌یعقوب

بریده‌هایی از کتاب افسوس برای نرگس های افغانستان

انتشارات:انتشارات کویر
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۴از ۱۸ رأی
۴٫۴
(۱۸)
مردم می‌توانند رهبران اسلامی‌شان را قبول نداشته باشند، ولی قبول نکردن رهبران اسلامی به منزله نفی اسلام نیست. نه روشنفکران ما این را فهمیدند و نه آمریکایی‌ها.
Afsaneh Habibi
«آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که زنان افغانستان را نجات داده‌اند، اما ما می‌دانیم که آنها خودشان طالبان را آوردند و خودشان هم سرنگون کردند.»
Afsaneh Habibi
«نوشین یاوری» و همکارانش که در ابتدا فکر می‌کردند خواهند توانست با اجرای این پروژه مشارکت زنان را در جامعه افغانستان افزایش دهند، خیلی زود به این باور رسیدند که در جامعه‌ای که به بدیهی‌ترین نیازهای زنان پاسخ داده نشده، نمی‌توان از افزایش مشارکت زنان سخن به میان آورد: «وقتی به هر زن افغان مراجعه می‌کنیم و از او درباره نیازهایش می‌پرسیم، نخستین چیزی که می‌گوید نان، آب، بهداشت و غذاست. زنان در افغانستان در مرحله تلاش برای حفظ بقاء و زندگی هستند. حتی کیفیت زندگی برای‌شان مهم نیست. آنها فقط دنبال خود زندگی هستند و زندگی برای آنها یعنی آب، نان و یک سرپناه... . مهم‌ترین نیاز فعلی مردم افغانستان همین سه عامل است و زن و مرد هم نمی‌شناسد.
Afsaneh Habibi
«خاطره»، دختر ۲۵ ساله‌ای که برای یافتن شغل به وزارت زنان افغانستان، در یکی از خیابان‌های کابل مراجعه کرده است، درباره برقع‌اش به من گفت: «علاقه‌ای به پوشیدن چادری (چادری همان برقع در گویش افغان‌هاست) ندارم اما مجبورم.» پرسیدم: «چه کسی تو را مجبور به پوشیدن برقع کرده است؟ مگر نه این است که پس از سقوط طالبان مقامات کشورت زنان را در پوشیدن یا نپوشیدن برقع آزاد گذاشته‌اند؟» خاطره، که به سختی می‌توانستم چشم‌هایش را از زیر پارچه توری که صورتش را پوشانده بود ببینم، با صدای آهسته‌ای پاسخ داد: «پنج سال سلطه طالبان روحیات مردان ما را عوض کرده است؛ تا جایی که برادر من که یک دکتر است، اجازه نمی‌دهد برقع‌ام را بردارم.»
ف
«ای کاش واژه دشمن و کشتن از کتاب‌های درسی ایران هم حذف می‌شد.»
Mary gholami
«اگر هر کس به اندازه نور یک شمع به اطراف خودش روشنی ببخشد، دیگر نیازی به خورشید نیست.»
Mary gholami
فکر می‌کنید چه کسی بر افغانستان حکومت کند، بهتر است؟ ـ چه فرقی می‌کند چه کسی حکومت کند! اگر جنگ نباشد و افغانستان تکه‌تکه نشود، همان خوب است. ما خوشی، آرامی و برقراری ملت را می‌خواهیم.
Husain Gh
به نظر من شاید گداهای افغانستان تنها گداهای جهان باشند که آدم می‌تواند مطمئن باشد راست می‌گویند و واقعاً نیازمند کمک هستند و در اظهار بدبختی‌شان اغراق نمی‌کنند. آنها واقعاً گرسنه‌اند و حتی پولی برای خریدن یک تکه نان ندارند. اغلب گداهای کابل را بچه‌ها و زنان تشکیل می‌دهند،
کاربر ۸۸۴۷۵۲
ـ پس یعنی خارجی‌ها رستوران‌ها را برای خودشان ساخته‌اند؟ ـ نه پس! برای افغان‌ها بسازند؟ هر کس به فکر خودش است. خارجی‌ها آمده‌اند اینجا تا برای خودشان کار کنند، نه برای ما.
Afsaneh Habibi
«اصلاً می‌دانید! مشکل افغانستان به جهت تاریخی این است در آن هیچ چیز طمع‌انگیز اقتصادی برای دوران بعد از امپریالیسم وجود ندارد. در دنیای امروز هر کشوری بالاخره سهم و نقشی در اقتصاد جهانی دارد. یکی نفت دارد، یکی صنعت و یکی... منظورم این است که هر کشوری چیزی برای عرضه در تجارت جهانی دارد؛ اما افغانستان برای ورود به اقتصاد جهانی، هیچ چیزی ندارد. به همین خاطر هم کاملاً ایزوله شده است.»
Afsaneh Habibi

حجم

۳۵۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۳۵۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۵۰۰
تومان