بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب شهریار | طاقچه
کتاب شهریار اثر نیکولو ماکیاولی

بریده‌هایی از کتاب شهریار

انتشارات:انتشارات نگاه
امتیاز:
۳.۰از ۱۵ رأی
۳٫۰
(۱۵)
به همین دلیل بسیاری بر این عقیده‌اند که یک شهریار عاقل هنگام فرصت و وقت مناسب باید ماهرانه و عاقلانه در برخی بخش‌های معین برای خود دشمنی ایجاد کند، بدین منظور که پس از جنگ و شکست دشمن شهرت و اقتدار او عالمگیر شود.
رضا شریفی
شناختن توده مردم به جای شهریاران باید بود و برای داشتن یک اندیشه روشن از اوضاع و احوال شهریاران ناچار باید در میان توده مردم قرار گرفت.
my_1378_irani
مردم مرگ پدر را زودتر از مال پدر به فراموشی می‌سپارند،
کاربر ۱۹۸۴۸۹۵
بهترین دژها برای یک شهریار در کشور خود این است که مورد نفرت ملّت خود نباشد.
Javeed
کسی که تنها یکبار با غارت مال مردم زندگی کرده باشد همواره دلیل و برهان کافی برای تصرّف مال مردم در دست خواهد داشت
کاربر ۱۹۸۴۸۹۵
«افراد آزاد وجود ندارند بلکه ملت‌های آزاد وجود دارند و یک فرد تنها زمانی می‌تواند ادعا کند که آزاد است که به یک ملت آزاد تعلق داشته باشد.
کاربر ۱۹۸۴۸۹۵
فردی که تنها خوبی را می‌خواهد، به اجبار شکست می‌خورد، زیرا در میان انسان‌هایی قرار دارد که خوب نیستند.
کاربر ۱۹۸۴۸۹۵
عامه مردم فریفته ظاهرند و به نتیجه می‌نگرند و اهالی دنیا نیز از توده‌های مردم درست شده است، تنها عده قلیلی خُرده می‌گیرند در صورتی‌که بیشترین ساکت و آرام و بی‌کلام می‌مانند.
Javeed
ما به حقیقت مسلمی پی می‌بریم که جز در موارد بسیار شاذ و نادر همیشه مصداق دارد و آن این‌که هر کس سبب قدرت و عظمت و بزرگی دیگری شود، کار خود را ساخته و باید آن را تمام شده بداند، بنابراین مناسبات و ارتباط با چنین آدمی یا باید از روی حیله و تزویر باشد یا از طریق زور و قدرت و دست‌یازی به هر یک از این دو روش نیز حسّ اعتمادی را در آن شخص که صاحبِ مقامِ ارجمندی شده است بیدار می‌نماید.
عرفان
یک حکومت قوی و با نفوذ هرگز اجازه نمی‌دهد در قلمروش این نوع دو دستگی‌ها و مخالفت‌ها پیدا شود، تنها موقع صلح این نوع سیاست‌ها مفید واقع می‌شود که با آن رعایا را ساکت کرده و بدون زحمت اداره کنند، ولی هنگام جنگ معایب و زیان‌های آن زود آشکار می‌شود.
رضا شریفی
مردم مرگ پدر را زودتر از مال پدر به فراموشی می‌سپارند
sepher
همان‌طور که محبوبیت به رعایای پادشاه ارتباط دارد، ترسیدن از شهریار مربوط به خود اوست،
کاربر ۱۹۸۴۸۹۵
فردی که تنها خوبی را می‌خواهد، به اجبار شکست می‌خورد، زیرا در میان انسان‌هایی قرار دارد که خوب نیستند.
کاربر ۱۹۸۴۸۹۵
مردم مرگ پدر را زودتر از مال پدر به فراموشی می‌سپارند،
Javeed
بشر ناسپاس، رنگ به رنگ و بی‌وفا است، برای خودداری از خطر بسیار چیره‌دست و برای کسب سود خود آزمند است و مادامی که از شما بهره می‌برد و شما به او سودی می‌رسانید نسبت به شما وفادار است.
Javeed
هر کس سبب قدرت و عظمت و بزرگی دیگری شود، کار خود را ساخته و باید آن را تمام شده بداند،
Javeed
نارسایی‌های امور کشور باید در ابتدای بروز آن کشف و از آن جلوگیری شود زیرا که با دست یک شهریار عاقل در ابتدای بروز به سهولت اصلاح‌پذیر است ولی چون دقت و توجه نشد و فتنه بزرگ گردید و به نظر هر کس رسید، آن وقت دیگر درمانی برای آن میسّر نیست
Javeed
ماکیاولی به سیاست نوعی استقلال و خودمختاری می‌بخشد که برای قرون وسطی و حتی جهان باستان بیگانه بود، زیرا نه تنها او دین را از سیاست جدا می‌کند، بلکه دین را به زیرمجموعه‌ای از اهداف سیاسی تبدیل می‌کند.
Javeed
«افراد آزاد وجود ندارند بلکه ملت‌های آزاد وجود دارند و یک فرد تنها زمانی می‌تواند ادعا کند که آزاد است که به یک ملت آزاد تعلق داشته باشد.»
Javeed
این خطای عمومی بشر است که در آرامی دریا به طوفان نمی‌اندیشد و هنگامی که زمانه هر ناسازگاری با آن‌ها می‌یابد، آن‌ها تنها به گریز می‌اندیشند نه به پایداری
Javeed

حجم

۱۶۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۱۶۳٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
۳۸,۵۰۰
۳۰%
تومان
صفحه قبل
۱
۲
...
۴صفحه بعد