بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خواجه تاجدار | صفحه ۱۰ | طاقچه
کتاب خواجه تاجدار اثر ژان گور

بریده‌هایی از کتاب خواجه تاجدار

نویسنده:ژان گور
انتشارات:نشر تاو
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۱از ۹۴ رأی
۴٫۱
(۹۴)
ز منجنیق فلک سنگ فتنه می‌بارد تو ابلهانه گریزی به آبگینه‌حصار
امیرماکان جعفری
آقامحمدخان که زبان ترکی را خوب می‌دانست از مرد سالخورده پرسید این چه جور نوحه‌ای است و برای چه چند دقیقه سکوت می‌کنند و بعد یک‌مرتبه نوحه می‌خوانند. مرد سالخورده جواب داد که این نوحهٔ شماعان می‌باشد. آقامحمدخان قاجار پرسید: شماع چیست؟ پیرمرد گفت: شماع کسی است که امشب تا صبح نزدیک یکصد خنجر و کارد در بدنش فرو می‌کنند. و او فردا با دستهٔ خونی‌ها حرکت می‌نماید.
امیرماکان جعفری
ولی در کرمان به دستور آقامحمدخان قاجار جلادان تخم چشم‌های مردم را درمی‌آوردند و دو کاسهٔ خالی در زیر ابروی مردم تیره‌روز باقی می‌ماند.
امیرماکان جعفری
کشک از غذاهای معمولی قسمتی از مردم جنوب و جنوب‌شرقی ایران بود و به‌خصوص مسافرین و کاروانیان آن حدود بیشتر کشک می‌خوردند و آزمایش به آنها فهمانیده بود که کشک غذایی است مقوی و سبک و مانع از بروز عوارض داخلی که ناشی از تابش آفتاب است می‌شود.
امیرماکان جعفری
پیر پیمانه‌کش من که روانش خوش باد گفت پرهیز کن از صحبت پیمان‌شکنان
امیرماکان جعفری
با اینکه احتمال خشکسالی و مردن گوسفندان از امراض و غرقِ کشتی هست نه زارع از کاشتن گندم خودداری می‌کند نه پرورش دهنده از پرورش گوسفند و گاو خودداری می‌کند و نه تاجر دست روی دست می‌گذارد و از وارد کردن کالا خودداری می‌کند.
امیرماکان جعفری
یکی از زن‌ها گفت: الله‌وردی، به این ستاره ناسزا نگو زیرا اوقاتش تلخ می‌شود و به ما غضب می‌کند. الله‌وردی مرتبه‌ای دیگر ناسزایی وقیح حوالهٔ ستارهٔ آسمانی کرد و گفت این ستاره از آدمیت بی بهره است و هر قدر به او احترام بگذارید باز برای ما بلا خواهد فرستاد. به همین جهت من به او دشنام می‌دهم که شاید بترسد یا خجالت بکشد و برود. آن وقت مردان و زنان طایفهٔ اشاقه‌باش خطاب به ستارهٔ دنباله‌دار زبان به دشنام گشودند تا او را بترسانند یا شرمنده‌اش سازند و ستارهٔ دنباله‌دار، ناپدید شود.
امیرماکان جعفری

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱۴ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۲۱۴ صفحه

قیمت:
۱۹۲,۰۰۰
تومان
صفحه قبل۱
...
۹
۱۰
صفحه بعد