بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب تمثیلات | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب تمثیلات اثر محسن قرائتی

بریده‌هایی از کتاب تمثیلات

۴٫۴
(۱۱)
سؤال: چه گناهانی را خدا نمی‌بخشد؟ پاسخ: در روایات می‌خوانیم: «اِتّقوا المُحقّرات من الذّنوب فانّها لاتغفر»، از گناهان کوچک پرهیز کنید که بخشیده نمی‌شود. شاید به این دلیل که در گناهان کوچک، انسان احساس شرمندگی نمی‌کند و لذا به فکر توبه هم نمی‌افتد، بلکه جسارت و جرأت او بر تکرار آن زیاد و زمینه‌ای برای بخشش فراهم نمی‌شود.
P.Ehsani
در قرآن از ایمانی ستایش شده که همراه با پایداری و استقامت باشد. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استَقاموا» در زندگی نیز تنها ازدواج مهم نیست، همسرداری مهم است. زایمان مهم نیست، تربیت فرزند مهم است.
0_0
«اذا رَکبوا فی الفُلک دَعَوا اللّه» گروهی به هنگام غرق شدن خدا را می‌خوانند، امّا چون نجات می‌یابند، خدا را فراموش می‌کنند. اصولاً ایمان لحظه‌ای ارزشی ندارد،
0_0
سؤال: چه کاری مورد قبول خداوند واقع می‌شود؟ پاسخ: کاری که هم هدفش درست باشد و هم شیوه و وسیله آن. بعضی هدف صحیحی دارند ولی راهی را که برای رسیدن به آن هدف طی می‌کنند، صحیح نیست. مثل کسی که با وسیله و مَرکب دزدی به حج می‌رود. یا با زغال سیاه به دیوارهای سفید و زیبا می‌نویسد: نظافت را مراعات کنید.
0_0
بهترین عمل آن است که مورد قبول خدا واقع شود، هر کاری که باشد؛ کوچک یا بزرگ. نوع کار مهم نیست، قبولی آن مهم است.
0_0
قرآن می‌فرماید: هرکس هدفش خدا و رسیدن به مقامات بهشتی باشد، از دنیا هم بهره‌مند خواهد شد. امّا کسی که هدفش فقط دنیا باشد، قطعاً از آخرت محروم است و به دنیا هم شاید برسد و شاید نرسد.
0_0
گاهی که حضرت علی علیه السلام در جایی مهمان بود، در خانه مقداری غذا می‌خورد و به مهمانی می‌رفت و می‌فرمود: می‌خواهم هدفم در مهمانی دیدار مؤمن باشد، نه رفع گرسنگی در خانه او.
0_0
کارهایتان را با رنگ الهی رنگ‌آمیزی کنید که این رنگ بهترین رنگ‌هاست.
0_0
موفّقیت انبیا دلائل زیادی دارد از جمله: ۱- پاکی و حسن سابقه و سوز و خلوص آنان. ۲- استدلال و منطق آنان، نه تحکم و قلدری. ۳- عمل به آنچه می‌گفتند و پیشگامی در عمل و استقامت تا پای جان. ۴- سعه صدر و خوش اخلاقی آنان. ۵ - دستورات وتکالیفی مطابق فطرت و وعده‌های الهی. ۶- جامعیت دستورات نسبت به تمام مسائل فردی، اجتماعی، خانوادگی، روانی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی، عبادی و... . ۷- آسان و دلپذیر جلوه دادن دستورات. به یک مثال توجه کنید: کودک بیمار از آمپول می‌ترسد. پزشک
0_0
البتّه نباید تنها به سر دادن شعار اکتفا کرد که بالاتر و بهتر از شعار، شدّت عمل است که در سایه تحصیل، وحدت، ابتکار، خودکفایی، عزّت نفس، نفوذناپذیری و دوری از هر نوع سازش و نرمشی که سبب طمع بدخواهان شود، به دست می‌آید.
0_0

حجم

۷۰٫۰ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۷۰٫۰ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۳,۰۰۰
۱,۵۰۰
۵۰%
تومان