بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب گرگ بیابان | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب گرگ بیابان اثر هرمان هسه

بریده‌هایی از کتاب گرگ بیابان

نویسنده:هرمان هسه
انتشارات:نشر علم
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۹از ۲۱ رأی
۲٫۹
(۲۱)
تو تصویری از زندگی در ذهن، ایمانی در قلب، و تقاضایی در درون داشتی. آماده گام برداشتن، رنج کشیدن و فداکاری کردن بودی، ولی به تدریج دریافتی که دنیا از تو توقع اقدام، فداکاری، و غیره ندارد و زندگی منظومه‌ای حماسی، قهرمانی و جولانگاه پهلوانان نیست، بلکه اتاق مرفه بورژوایی است که انسان در آن باید تنها به خوردن غذا، نوشیدن قهوه، بازی گنجفه و گوش دادن به موسیقی از طریق رادیو اکتفا کند و راضی باشد.
yazdaan
ای آسمان! مگر از چندین سال پیش، به اندازه کافی از زندگی افراد «متفرقه»، وجود و شیوه تفکر افراد عادی دور نشده‌ام؟ مگر از مدت زیادی پیش از مردم کناره‌گیری و به دیوانگی تمسک نکرده‌ام؟
yazdaan
و اینک در اینجا، بیهوده می‌دوم، و رؤیای آهو می‌بینم، بیهوده می‌دوم، و رؤیای خرگوش می‌بینم، صدای زوزه باد نیمه‌شب را می‌شنوم، و گلوی سوزان خود را، با برف خنک می‌کنم، و روح نکبت‌بار خود را، به شیطان هدیه می‌دهم...»
yazdaan
انسان حقیقی وجود، به اسارت انسان صوری بورژوازی درآمده و مورد تجاوز و تعدی قرار گرفته است.
yazdaan
هیچ مسیری برای بازگشت نیست. نه می‌توان گرگ شد و نه کودک.
yazdaan
پایان این مسیر، رنجهای بیشتر، محرومیت از حقوق، چشم پوشیدن از دنیا و شاید چوبه دار است.
yazdaan
هرکس با هری دوست بود، یا بر وضعیت او دل می‌سوزاند، از صمیم قلب، چنین آزادی محتومی را برایش آرزو می‌کرد. هری در چنین وضعیتی، همیشه در قلمرو بورژوایی باقی خواهد ماند، ولی رنجهای او، بیشتر قابل تحمل خواهد شد.
yazdaan
این‌گونه، می‌توان فرد بورژوا را به اقتضای وجود خویشتن، دارای کشش حیاتی ضعیف و هراسان از گذشت دانست که به راحتی قابل مهار است. در عوض اتکا به قدرت، اکثریت را تکیه‌گاه قرار می‌دهد؛ در عوض توسل به زور، به قانون متکی می‌شود؛ و در عوض مسؤولیت‌پذیری، ابراز عقیده می‌کند.
yazdaan
انسان نمی‌تواند جز با صرفنظر کردن از خویشتن، با اقتدار به زندگی ادامه دهد، ولی فرد بورژوا خویشتن را برتر از هر پدیده‌ای می‌داند
yazdaan
برای هری، هیچ تصوری منفورتر از اجبار در پذیرش پیشه‌ای نبود که پیآمد آن، پایبندی به تقسیم اوقات روز و سال و اطاعت از سایر افراد باشد
yazdaan

حجم

۲۰۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

حجم

۲۰۰٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۵۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
۲۲,۵۰۰
۵۰%
تومان