بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب خشونت و نظم‌های اجتماعی | صفحه ۲ | طاقچه
کتاب خشونت و نظم‌های اجتماعی اثر داگلاس سی نورث

بریده‌هایی از کتاب خشونت و نظم‌های اجتماعی

۲٫۷
(۶)
همهٔ حکومت‌ها از جمله نظم‌های دسترسی باز، با فشارهایی برای خلق رانت مواجه هستند. مقام‌های سیاسی وسوسه می‌شوند تا رانت‌ها را به عنوان ابزارهای تحکیم جایگاه خویش و محبوس‌کردن مخالفان‌شان خلق کنند، اما دسترسی و رقابت در جامعهٔ دسترسی باز، بر ضد تلاش‌ها برای خلق رانت عمل می‌کند. در نبود کودتا علیه قانون‌اساسی که قواعد بازی را به‌شدت و به‌سرعت تغییر می‌دهد، خلق رانت بسیار زیاد از سوی متصدیان امر، به مخالفان یک برتری رقابتی می‌دهد: از جنبهٔ اقتصادی، آن نوعاً به محدودیت‌های مالی و افول شکوفایی اقتصادی می‌انجامد و از نظر سیاسی، به مخالفان یک مبنای شومپیتری برای راه‌اندازی کمپین‌های مؤثر علیه متصدیان امر می‌دهد، چون آنها ابزارهای شکوفایی اقتصاد را نابود کرده‌اند.
مهیار
دلالت اصلی روشن است؛ سیاست‌هایی که در سطحی گسترده رانت خلق می‌کنند، ائتلاف متصدیان امر را بی‌ثبات می‌سازند. این سیاست‌ها هم اقتصاد و هم درآمد مالیاتی را به میزان چشمگیری کوچک می‌کنند، به‌طوری‌که ائتلاف حاکم نمی‌تواند الگوی جاری مزایادهی را حفظ کند و بنابراین باید مخارج را کاهش دهد که به هوادارانی که از این مخارج منتفع می‌شوند زیان می‌رساند. منافع مالی مقامات سیاسی، آنها را مجبور می‌کند دغدغهٔ شکوفایی اقتصاد داشته باشند، حتی اگر هدف اصلی آنها این نباشد. متصدیان امر در نظم‌های دسترسی باز انگیزه‌های قوی برای حفظ شکوفایی اقتصاد دارند، و شواهد حکایت دارند که ناتوانی در انجام چنین کاری، آنها را از مسند قدرت به زیر می‌کشد
مهیار
انگیزه‌های مالی نمایانگر مجموعهٔ دیگری از انگیزه‌ها در برابر خلق رانت در نظم‌های دسترسی باز هستند که رقابت سیاسی را تکمیل می‌کنند. (۱۱۹) مقامات سیاسی در همهٔ دولت‌ها با هر هدفی که دارند، نیازمند درآمد برای رسیدن به آن اهداف هستند. این اثر مالی، مقامات را به سمت سیاست‌هایی می‌کشاند که درآمدشان را بالا ببرد. نظم‌های دسترسی باز میل به افزایش درآمد از طریق وضع مالیات‌های گسترده بر فعالیت‌های اقتصادی دارند، از قبیل مالیات بر ارزش افزوده در اروپا یا مالیات بر درآمد کل که در ایالات‌متحده رایج است. وابستگی به مالیات‌ها از این نوع به این معناست که منابع مالی دولت همراه با شکوفایی و افول اقتصادی، بالا و پایین می‌رود. پس سیاست‌هایی که اقتصاد را کوچک می‌کنند درآمد مالیاتی را هم کاهش می‌دهند.
مهیار
متن تکثرگرای کلاسیک رابرت دال، چه کسی حکومت می‌کند (۱۹۶۲)، ثابت کرد که دمکراسی‌های نظم دسترسی باز با مسائل عمومی بسیاری مواجهند و اینکه هیچ گروهی، از ترس اینکه گروه‌های بزرگ بسیاری را علیه خود بسیج خواهد کرد، جرئت نمی‌کند منابع زیادی را بالا بکشد. دال مشاهده کرد که مجموعهٔ گروه‌ها و هواداران فعال یا دلسوز در مورد بیشتر مسائل عمومی اختلاف‌نظر دارند. گروه‌هایی که در یک موضوع مسلط هستند (مثلاً، بسازوبفروش‌ها نگران ساخت‌وساز شهری محلی هستند) معمولاً بازیگران اصلی در سایر موضوعات (مثلاً آموزش، رفاه، کشاورزی یا دفاع) نیستند.
مهیار
بازندگان در انتخابات، در تلاش برای بازیابی قدرت، به طور خاص انگیزه‌های قوی برای نوآوری دارند. کوتاهی در انجام این کار، خطر بیرون ماندن از قدرت با نرسیدن به پاداش‌های شخصی و سیاسی را به همراه دارد. بازندگان امروز برای تصرف قدرت، باید روش‌های جدید ترکیب کردن منافع، هواداران و پشتیبانی سیاسی را تدبیر کنند. معرفی نیودیل از سوی فرانکلین روزولت پس از انتخابات ۱۹۳۲ و شکل‌گیری مجدد حزب کارگر انگلستان در میانه و انتهای دههٔ ۱۹۹۰ از سوی تونی بلر، این اصل را نشان می‌دهد. هر دو رهبر در مواجهه با مخالفان موفق و موفقیت کم‌فروغ احزاب خود، برنامه‌های جدیدی برای احزاب خویش تهیه و تدارک دیدند.
مهیار
مقام‌های سیاسی در همهٔ انواع حکومت‌ها وسوسه می‌شوند تا از خلق رانت برای مستحکم کردن جایگاه خویش و تغییر قواعد به شیوه‌هایی پشتیبانی کنند که رقابت کردن را برای مخالفان‌شان دشوار سازد. برای اینکه دسترسی باز باقی بماند، مقامات باید انگیزه داشته باشند تا در برابر این وسوسه‌ها مقاومت کنند. در این بخش، نشان می‌دهیم که چگونه رقابت در هر دو نظام سیاسی و اقتصادی به حفظ نظم دسترسی باز کمک می‌کند. وجود یک نهاد یا مجموعهٔ انگیزه‌ها به‌تنهایی نظم دسترسی باز را حفظ نمی‌کند، در عوض، نهادها و نظام‌های انگیزشی پشتیبان این نظم اجتماعی بی‌شمار و بیش از حد نیاز هستند
مهیار
اگر قوانین به صورت غیرشخصی به کار نمی‌روند آن جامعه یک حکومت طبیعی است.
مهیار
در نظم‌های دسترسی باز مقام‌های سیاسی همراه با شهروندان باورهایی مشترک دارند که بر قالب‌های گوناگون فراگیری و برابری تأکید دارد. چنین باورهایی باید در واقعیت ریشه داشته باشند تا پایدار بمانند. نظم‌های دسترسی باز از طریق مجموعهٔ کالاها و خدمات عمومی که فرصت‌ها (از قبیل تحصیلات، دسترسی به دادگاه‌ها و تهیهٔ زیرساخت‌ها) را بر روی بخش بزرگی از جامعه می‌گشایند و همه را در منافع رشد اقتصادی سهیم می‌کنند، و درعین‌حال ریسک‌های وارده به افراد از سوی بازارها را پایین می‌آورند (از قبیل برنامه‌های گوناگون بیمهٔ اجتماعی)، این باورها را به واقعیت تبدیل می‌کنند.
مهیار
ویژگی‌های نظم دسترسی باز به شرح زیر خلاصه می‌شود؛ علاوه بر تأمین دو شرط آستانه‌ای ـ حکومت دائمی و کنترل سیاسی یکپارچه بر خشونت ـ نظم دسترسی باز ویژگی‌های زیر را داراست: ۱. مجموعه باورهای گسترده دربارهٔ فراگیری و برابری همهٔ شهروندان؛ ۲. ورود بی‌قیدوشرط به فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، دینی و آموزشی؛ ۳. پشتیبانی از قالب‌های سازمانی در هر فعالیتی که به روی همه باز است (مثلاً ضمانت اجرای قرارداد)؛ ۴. حاکمیت قانون که بی‌طرفانه برای همهٔ شهروندان اجرا می‌شود؛ ۵. مبادلهٔ غیرشخصی.
مهیار
نظم دسترسی باز نمی‌تواند منافع اقتصادی را به‌آسانی دستکاری کند. چون نظم‌های دسترسی باز کالاهای عمومی را برای همهٔ شهروندان فراهم می‌کنند، برای این حکومت‌ها بسیار دشوار است که بخواهند مخالفان بالقوه را مجبور به پشتیبانی از حکومت با تهدید به کاستن خدمات مهم کنند اگر که آنها از پشتیبانی از حکومت سر باز بزنند. بخش دیگر ناتوانی نظم دسترسی باز در دستکاری منافع به این علت است که چنین حکومت‌هایی را با دولت محدودشده می‌شناسند: قانون‌اساسی آنها چیزی خلق می‌کند که فیلسوفان برخی اوقات قلمرو کنش خصوصی فراتر از تیررس دولت می‌نامند. برای مثال احترام به حقوق فردی، اقدامات دولت را به شیوه‌هایی محدود می‌کند که افراد را در برابر دخالت و مزاحمت سیاسی مصون می‌سازد.
مهیار

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۵۶ صفحه

حجم

۱٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۵۶ صفحه

قیمت:
۱۰۵,۰۰۰
۵۲,۵۰۰
۵۰%
تومان