بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا اثر آیت‌الله العظمی مظاهری

بریده‌هایی از کتاب سیروسلوک، منزل سوم؛ تقوا

۴٫۹
(۸)
واژهٔ تقوا، معنایی جز تقیّد به ظواهر شرع و رعایت آداب شرع مقدّس و مراعات ادب حضور در محضر پروردگار متعال ندارد؛ پس، اساس عرفان و سیروسلوک، همان رعایت تقواست.
می‌توان گفت: اساس عرفان، رعایت دائمی ادب حضور در محضر خداوند متعال است. رعایت ادب حضور نیز در اوّلین و ابتدایی‌ترین مرتبه، جز با اجتناب همیشگی از گناه و معصیت و به جا آوردن کامل واجبات، بلکه مستحبّات، محقّق نخواهد شد.
همچنین امام صادق (ع) در روایتی، افراد کم‌تجربه را که به رأی و نظر خود متّکی هستند و از مشورت دیگران بهره نمی‌گیرند، از ریاست و حکومت بر حذر می‌دارند:
khorshid_sh
وظیفهٔ اصلی و اوّلیّهٔ حکومت اسلامی، تأمین رفاه مادی و زمینه‌سازی برای ایجاد آسایش و آرامش در زندگی ملّت است
khorshid_sh
فعّالیت سالک باید دو بعدی باشد؛ در یک بعد، به عباداتی نظیر نماز، روزه، انس با قرآن، شب‌زنده‌داری و سایر عبادات بپردازد و در بعد دیگر، باید به اندازهٔ کافی در راستای تحصیل یک زندگی مطلوب و رفاهی تلاش نماید و بخشی از اوقات شبانه‌روز خود را به صورت متعارف، صرف رسیدگی به همسر و خانواده نماید.
khorshid_sh
تأثیر گناه در پدیدآمدن قبض و بسط روحی گناه، موجب پدید آمدن حالت قبض برای سالک می‌شود؛ یعنی سالک پس از ارتکاب معصیت، حالتی پیدا می‌کند که توفیق عبادت، نماز شب و ارتباط با خدای تعالی از وی سلب شده، در آن حالت، به صورت موقّت یا دائم، از حرکت خود به سوی حق تعالی باز می‌ایستد.
khorshid_sh
اثر ارزشمند دیگری که تقوا دارد، این است که انسان در اثر تقوا، می‌تواند حق را بشناسد و از باطل تمیز دهد. چشم و گوش آدمی در پرتو رعایت تقوا بصیرت می‌یابد و دل او نورانی می‌گردد و در بن‌بست‌ها که عقل او کارایی ندارد، به واسطهٔ الهام از جانب خداوند متعال مسیر درست را انتخاب کرده و می‌پیماید.
khorshid_sh
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «أَتْقَی النَّاسِ مَنْ قَالَ الْحَقَ فِیمَا لَهُ وَ عَلَیهِ» پس، باتقواترینِ افراد آن است که حق‌گو، حق‌طلب و حق‌پسند باشد، هرچند این حق‌مداری به زیان وی تمام گردد.
هدی✌
امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌فرمایند: اگر کسی عیوب دیگران را دنبال کند و از مردم عیب‌جویی نماید، خداوند متعال نیز از وی عیب‌جویی خواهد کرد و در این صورت او را مفتضح می‌کند.
هدی✌
امیرالمؤمنین (ع) در عهدنامهٔ مالک اشتر، خطاب به او و همهٔ زمام‌داران می‌نویسند: وزیرانی برای خودت انتخاب کن که بیش از همه سخن حق را به تو بگویند، هرچند آن سخن برای تو تلخ و پذیرش آن سخت باشد.
هدی✌

حجم

۳۶۰٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۴۳۶ صفحه

حجم

۳۶۰٫۲ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۴۳۶ صفحه

قیمت:
۲۵,۰۰۰
۱۲,۵۰۰
۵۰%
تومان