بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ | صفحه ۳ | طاقچه
کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟ اثر لئو گراسه

بریده‌هایی از کتاب چگونه گورخر راه راه شد؟

نویسنده:لئو گراسه
انتشارات:نشر نو
امتیاز:
۳.۸از ۵۱ رأی
۳٫۸
(۵۱)
تکامل پدیده پیچیده‌ای است: کاری می‌کند که اندام‌ها و ضمائم ناپدید شوند، اندام‌های جدید به وجود می‌آورد و به اندام‌های موجود برای انجام کارکردهای متفاوت مأموریت تازه‌ای می‌دهد.
Parvane
هر ویژگی منحصراً نرینه یک ویژگی افزوده است که به سختی به وسیله افزایش چشمگیر تستوسترون و انفجار ناگهانی هورمون‌های جنسی نرینه یا آندروژن‌ها ایجاد شده است.
Parvane
نخستین هورمون‌های نر در هفته هشتم آبستنی ظاهر می‌شوند. به عبارت دیگر، رویان نر ناگزیر است اندام‌های نرینه‌اش را با موادی که در اختیار دارد بسازد که تا پیش از آن مادینه بودند.
Parvane
آنچه در تکامل اهمیت دارد این نیست که از همه سریع‌تر بدوید، بلکه آن است که از همسایه خود سریع‌تر بدوید.
صبح
شما خودتان این چیزها را درباره غزال‌ها و یوزها می‌دانید: یوز مانند باد می‌دود؛ غزال در تلاش برای فرار پرش‌های نفس‌گیری می‌کند؛ و تعقیب و گریز روی علف‌های تفتیده ساوانا آغاز می‌شود. اما در واقع نحوه گریز غزال تامسون از یوز می‌تواند درهای تازه‌ای به روی ما بگشاید
keyvan eskandari
ماده‌شیرها تا زمانی که توله‌هایشان را بزرگ می‌کنند از نظر جنسی پذیرا نیستند، بنابراین هنگامی که نر جوانی نر سالخورده‌تر را از گله بیرون می‌کند تمام توله‌ها را می‌کشد. هنگامی که ماده‌ها توله‌هایشان را از دست دادند، بار دیگر پذیرا و آماده جفت‌گیری با نر جدید می‌شوند. اگرچه ماده‌شیرها از بچه‌هایشان وحشیانه دفاع می‌کنند، برآورد می‌شود که یک چهارم از تمام توله‌شیرهایی که در نخستین سال عمرشان می‌میرند به دست یک نر تازه‌وارد کشته می‌شوند.
leylak
جالب آنکه انسان نیز وقتی از سرنخ‌های بینایی محروم شود، دور خودش می‌چرخد. در آزمایشی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، چشم داوطلبان را بستند و از آنها خواستند که به خط مستقیم حرکت کنند. تعدادی از آنها در مسیرهای دایره‌ای حرکت کردند، دایره‌هایی که بعضی‌هایشان بسیار تنگ بودند و قطرشان به کمتر از بیست متر می‌رسید. تعدادی دیگری نیز در مسیرهای پرپیچ‌وخم سرگردان شدند. با این حال، همه آنها مطمئن بودند که دارند در خط مستقیم حرکت می‌کنند.
leylak
یکی از آنها پیشنهاد می‌کند که رهبران مستبد افرادی هستند که بیشترین نیاز فیزیولوژیک را دارند. در میان گورخرها، این ماده‌های آبستن هستند که گله را به سمت برکه آب هدایت می‌کنند، زیرا آنها بیش از بقیه به نوشیدن آب نیاز دارند. سایر اعضای گله نیز خواه‌ناخواه دنبال‌شان راه می‌افتند، زیرا به نفع‌شان است که ماهیت یکپارچه گروه را حفظ کنند.
leylak
هنگامی که پژوهشگران با استفاده از بلندگو صدای غرش شیرها را برای گروهی از فیل‌ها تحت هدایت مادرسالارهایی با سن‌های مختلف پخش کردند، دریافتند که هرچه مادرسالار مسن‌تر باشد، سرعت و دقت واکنش گله به خطر شبیه‌سازی‌شده هم بیشتر است. یک مادرسالار کهنه‌کار توانست صدای غرش شیرهای نر و ماده را از همدیگر تشخیص دهد و به غرش شیرهای نر واکنش خاصی نشان داد، در حالی که مادرسالارهای جوان‌تر لزوماً این‌طور نبودند.
leylak
در نظریه تصمیم‌های جمعی فرض بر این است که رسیدن به اجماع یکی از مؤثرترین راه‌ها برای به حداکثر رساندن دقت تصمیم نهایی به وسیله "خرد جمعی" و به حداقل رساندن خطر تصمیم‌های افراطی است. به لحاظ نظری، هیچ گروهی نباید یک رهبر مستبد را بپذیرد مگر آنکه ناهمخوانی بسیار فاحشی میان اطلاعات حاکم مطلق و اطلاعات بقیه افراد گروه وجود داشته باشد، و تنها در این صورت است که "پیروی از رهبر"به مطلوب‌ترین گزینه تبدیل می‌شود و درنتیجه تکامل آن یک فرد را به رهبری برمی‌گزیند.
leylak
یک جمعیت کوچک دستخوش پیامدهای شانس خواهد شد، درحالی‌که قانون عددهای بزرگ به معنای آن است که یک جمعیت بزرگ کمتر در برابر شانس آسیب‌پذیر خواهد بود. اما وقتی می‌گوییم "شانس"منظورمان دقیقاً چیست؟ از میان تعریف‌های بسیاری که برای شانس وجود دارد، آنکه بیش از همه به کار می‌رود شاید چیزی از این دست باشد: نیرویی که فرض می‌شود موجب رویدادهایی می‌شود اما نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد.
leylak
"اگر در یک لحظه تمام نیروهایی که طبیعت با آن حرکت می‌کند و موقعیت نسبی تمام چیزهایی که از آن ترکیب می‌شود را به هوشی بدهیم که بتواند آن را درک کند ... این هوش خواهد توانست حرکات بزرگ‌ترین اجسام جهان و حرکات سبک‌ترین اتم‌ها را در یک فرمول جا دهد: برای آن هیچ چیز نامعلوم نخواهد بود و آینده، همچون گذشته، در برابر چشمانش آشکار خواهد بود."
سهیل مقدم
به لحاظ نظری، هیچ گروهی نباید یک رهبر مستبد را بپذیرد مگر آنکه ناهمخوانی بسیار فاحشی میان اطلاعات حاکم مطلق و اطلاعات بقیه افراد گروه وجود داشته باشد، و تنها در این صورت است که "پیروی از رهبر"به مطلوب‌ترین گزینه تبدیل می‌شود
Niloofar
راه‌راه‌های گورخرها درواقع سفید روی زمینه سیاه هستند. جنین گورخر در ابتدا کاملاً سیاه است و در ادمه نوارهای سفید روی آن ظاهر می‌شود،
Niloofar
زندگی چیزی جز یک قمار نیست.
Niloofar
زندگی چیزی جز یک قمار نیست.
Niloofar
اگر بخواهید به جای آنکه دور خودتان بچرخید رو به جلو و مستقیم حرکت کنید، بهتر است یک نقطه ثابت داشته باشید که با کمک آن جهت‌یابی کنید. اجسام آسمانی برای این کار بسیار مفید هستند، زیرا فاصله بسیار زیادی از ما دارند: حتی اگر فاصله زیادی را طی کنیم، باز هم موقعیت ما نسبت به آنها کمابیش ثابت باقی خواهد ماند. به همین دلیل صور فلکی از ابتدای تاریخ جهت‌یابی در دریانوردی نقاط مرجع مطمئنی برای ملوانان بوده‌اند. جهت‌یابی با خورشید؟ آسان است. با ستارگان؟ چندان آسان نیست. در واقع، تنها چند گونه معلوم شده که توانایی انجام این کار را دارند: فُک بندرگاه، سسک سرسیاه، مگس‌گیر سیاه و البته، انسان. اما با کهکشان راه شیری چطور؟ در حال حاضر تنها یک گونه معلوم شده که می‌تواند از عهده این کار برآید: سوسک سرگین‌گردان.
Shayan Shirvani
گنجشک خانگی به لانه‌اش ته‌سیگار اضافه می‌کند که توتون باقی‌مانده در آن به عنوان حشره‌کشی نیرومند برای محافظت از جوجه‌هایشان در برابر انگل‌ها عمل می‌کند. در طبیعت پرندگان از ترکه‌های گیاهان معطری همچون آویشن به عنوان گندزدا و بازدارنده انگل‌ها در لانه‌هایشان استفاده می‌کنند، و به نظر می‌رسد که ته‌سیگار جانشین شهری مؤثری برای آن باشد. در اصل گیاه توتون نیز از نیکوتین به عنوان محافظی در برابر انگل‌های برگ‌خوار استفاده می‌کند
Shayan Shirvani
گنجشک خانگی به لانه‌اش ته‌سیگار اضافه می‌کند که توتون باقی‌مانده در آن به عنوان حشره‌کشی نیرومند برای محافظت از جوجه‌هایشان در برابر انگل‌ها عمل می‌کند. در طبیعت پرندگان از ترکه‌های گیاهان معطری همچون آویشن به عنوان گندزدا و بازدارنده انگل‌ها در لانه‌هایشان استفاده می‌کنند، و به نظر می‌رسد که ته‌سیگار جانشین شهری مؤثری برای آن باشد.
Mostafa F
جهت‌یابی با خورشید؟ آسان است. با ستارگان؟ چندان آسان نیست. در واقع، تنها چند گونه معلوم شده که توانایی انجام این کار را دارند: فُک بندرگاه، سسک سرسیاه، مگس‌گیر سیاه و البته، انسان. اما با کهکشان راه شیری چطور؟ در حال حاضر تنها یک گونه معلوم شده که می‌تواند از عهده این کار برآید: سوسک سرگین‌گردان.
Mostafa F

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

حجم

۶۰۰٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۷۶ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان