بهترین جملات زیبا و معروف از کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن | صفحه ۴ | طاقچه
کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن اثر رابرت جانسون

بریده‌هایی از کتاب زن؛ درک روان‌شناسی زن

امتیاز:
۳.۷از ۱۳ رأی
۳٫۷
(۱۳)
بر خلاف افرودیت، که از دریا زاده شده بود، سایک از سقوط قطره شبنمی بر زمین به دنیا آمد. این تغییر از اقیانوس افرودیت به خشکی سایک، روندیست از خصوصیت مؤنث اقیانوس‌گونه به سوی یک ویژگی جدید که به انسان نزدیک‌تر است. ما از ظرفیت‌هایی به پهنای اقیانوس وارد مقیاسی کوچک‌تر و قابل فهم‌تر می‌شویم. ماهیت سایک چنان باشکوه، معصوم، فرازمینی و پاک است که پرستش می‌شود؛ اما کسی در حقش مهرورزی نمی‌کند. این تجربه‌ای سراپا پر از حس تنهایی است و سایک بی‌نوا نمی‌تواند همسری بیابد.
الهام راگا
اسطوره‌ها منابع غنی بینش روانشناسی هستند. ادبیات غنی، مانند دیگر هنرهای زیبا، شرایط انسانی را با دقت بی‌نظیر و تکذیب‌ناپذیر ضبط کرده و به تصویر می‌کشد. اسطوره‌ها نوع خاصی از ادبیات‌اند که به وسیلهٔ یک شخص خاص نوشته یا خلق نشده‌اند، بلکه حاصل تخیلات و تجربهٔ یک دورهٔ فرهنگی کامل هستند و می‌توان آن‌ها را به مثابهٔ چکیده و تقطیر رویاها و تجربیات کل یک فرهنگ دید.
الهام راگا
در زمان جنگ جهانی دوم، دسته‌ای جداافتاده از مردان در جزایر اَلوشن به سر می‌بردند. اینان به دلیل مشکلات حمل و نقل ایجاد شده از دورافتادگی‌شان، از دو اصل زندگی، آرامش و آسایش، رانده شده بودند. هیچ‌یک از گروه‌های سرگرمی نزدیک آن‌ها نمی‌رفت. بیش از نصف آن‌ها از اختلالات عصبی رنج می‌بردند. صورت‌هایشان را اصلاح نمی‌کردند، موهایشان را کوتاه نمی‌کردند و بیخیال کارهای لازم برای حفظ روحیه‌شان شده بودند. علت این امر آن بود که هیچ زنی کنارشان نبود، هیچ سایکی نبود تا به اِروس نگاه کند و ارزش آن‌ها را به یادشان بیاورد.
Arash
وعدهٔ اسطورهٔ قدیمی تولد دختریست به نام لذت. وقتی فرد به اندازهٔ کافی قوی و عاقل شده باشد، عناصر طاقت‌فرسایی که موجب رنج و اظطراب فراوان بود، تبدیل به عناصر مکمل شده و اثری هنرمندانه خلق می‌کند که در واقع همان زندگی خودتان است.
Fereshteh Radmanesh
دکتر یونگ می‌گوید که انسان قرون وسطایی با ذهنیت این-یا-آن زندگی می‌کرد، اما انسان مدرن باید با این-و-یا-آن به حیاتش ادامه دهد. انسان مدرن حقیقی نمی‌تواند به صومعه یا رشته‌کوه‌های هیمالیا رفته تا تنها معنویت را جست‌وجو کند؛ از طرفی هم نمی‌تواند خودش را تنها وقف خانواده، شغل و کارایی کند. مأموریت اصلی ذهن مدرن این است که در برابر دو چارچوب معنویت و مادیات زندگی دوام بیاورد.
Fereshteh Radmanesh
سایک مردن به سرعت با مأموریت‌هایش مواجه می‌شود؛ این موضوع بیانگر آن است که او بخش عمدهٔ اسطورهٔ باستانی را پشت سر گذاشته است. او ویژگی و انزوای بلوغ را تجربه کرده، طعم تیغ دولبهٔ ازدواج را چشیده، چراغ را روشن کرده و معصومیتش را از دست داده است – تمامی این‌ها به انجام رسیده است. رویا با مأموریت‌هایش آغاز می‌شود
Fereshteh Radmanesh
سپردن اسطوره به دست فراموشیِ مکانی دوردست در سال‌های دورتر و جدا کردنش از زندگی کنونی‌مان کاری بس ساده است. تنها در تاریخ معاصر است که ما اساطیر و داستان‌های جن و پری را قصه‌هایی کودکانه می‌پنداریم. قبل از پیروزی دیدگاه روشن‌فکرانه، از اسطوره و داستان به عنوان موضوعی والا و باارزش برای مطالعه و امتنان بزرگسالان یاد می‌شد. اخیراً با تلاش‌های یونگ، فریزر، کمبل و امثال این‌ها، بازیابی مکان صحیح اسطوره در مطالعهٔ دنیای درونی آغاز گشته است؛ اما دیدگاه‌های قرن نوزدم نسبت به اسطوره همچنان بر اکثریت مردم چیره است.
Fereshteh Radmanesh
اِروس وظیفهٔ خدایی خود را ادا کرده و سایکِ جاودانی‌یافته وارد قلمروی آسمان‌ها می‌شود. ارتباطش با اِروس دشوار و خطرناک بود، اما جاودانگی را برای سایک به ارمغان آورد. بالاخره شما هم ماهیت کهن‌الگوی خود را می‌یابید که فراتر از هر بعد شخصیتی است. سپس همانطور که از ابتدای اسطوره، هرچند با عباراتی تاریک و دشوار، قول داده شده بود، جاودانه خواهید شد. سایک است که زیبایی خالص موعود در ابتدای داستان را به الههٔ خودآگاه انتهای داستان تبدیل می‌کند.
Fereshteh Radmanesh
اسطورهٔ ما عقیده دارد که تجربه‌ای اندک اما همراه با هوشیاری و خودآگاهی بسنده می‌کند
Fereshteh Radmanesh
به تازگی تفکر غلطی رایج شده است که می‌گوید اگر کم خوب است، زیاد بهتر است. پیروی از این حرف زندگی‌ای می‌سازد که هرگز راضی‌کننده نخواهد بود. حتی اگر تجربه‌ای باارزش کسب کنید، به دنبال یکی دیگر هستید. به این دلیل نقشه‌های آینده همیشه مخل حال هستند، هیچ‌گاه رضایت و خشنودی وجود نخواهد داشت.
Fereshteh Radmanesh

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

حجم

۷۲٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان